25 847 Evaluatie Wet voorzieningen
gehandicapten Bezoekadres:
Parnassusplein 5
2511 VX Den Haag
T 070 340 79 11
F 070 340 78 34
Nr. XXXXX www.minvws.nl
Ons kenmerk
VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG DMO/PO2942111
Bijlagen
Vastgesteld ............. 2009 1
Uw brief
25847
In de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport
bestond er bij enkele fracties behoefte een aantal vragen en
opmerkingen voor te leggen aan de staatssecretaris van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de brief van 19 mei 2009
inzake het vergelijkend onderzoek TXkeurmerk ten aanzien van
Valysvervoer (25847, nr. 79).
De op 4 juni 2009 toegezonden vragen en opmerkingen zijn met
de door de staatssecretaris bij brief van ........ 2009 toegezonden
antwoorden hieronder afgedrukt.
De voorzitter van de commissie,
Smeets
Adjunctgriffier van de commissie,
Sjerp
Pagina 1 van 9
Inhoudsopgave Ons kenmerk
blz. DMO/PO2942111
I. Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
II. Reactie van de staatssecretaris
I. Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de CDAfractie
De leden van de CDAfractie hebben met interesse kennisgenomen van de brief
betreffende het vergelijkend onderzoek naar de kwaliteit van het TXkeurmerk.
Twee jaar na de afsluiting van het Valyscontract tussen het ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Connexxion heeft slechts 41% van
de chauffeurs het diploma Sociale Vaardigheden en 32% het diploma
Doelgroepenvervoer. In de brief schrijft de staatssecretaris dat Connexxion op zo
kort mogelijke termijn aan haar verplichtingen moet voldoen. Deze leden willen
dat de staatssecretaris concrete afspraken maakt en vraagt een plan van aanpak
waarin precies staat wanneer het totale bestand Valyschauffeurs de opleidingen
heeft afgerond. Daarnaast vragen zij om per direct examencapaciteit te
reserveren bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) om de
chauffeurs te kunnen examineren zodra zij de opleiding hebben afgerond.
Naast de diploma's dienen de chauffeurs de opleiding EHBO of levensreddend
handelen te hebben afgerond en actuele kennis te hebben van de code Veilig
Vervoer Rolstoelinzittenden. Genoemde leden vragen of alle Valyschauffeurs aan
deze eisen voldoen. In de huidige brief wordt daarover niets vermeld. Ook hier
willen deze leden zo nodig concrete afspraken.
Uit het representatieve klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat de pashouder de
veiligheid een 9,3 en de bejegening door de chauffeurs een 8,8 geeft. Deze scores
komen de leden van de CDAfractie hoog over gezien de reacties die nog
regelmatig binnenkomen. Op welke wijze is dit onderzoek verricht en wordt in de
scores ook een factor van het totale landelijke klachtenpatroon versleuteld?
Vragen en opmerkingen van de PvdAfractie
De leden van de PvdAfractie hebben met interesse kennisgenomen van de brief
betreffende het vergelijkend onderzoek naar de kwaliteit van het TXkeurmerk.
Ondanks een aantal voordelen zijn de opleidingseisen uit het TXkeurmerk niet
gelijkwaardig aan de opleidingseisen die in het Valyscontract tussen VWS en
Connexion zijn vastgelegd.
De uitkomst van het onderzoek bevestigt de zorgen en vermoedens van
genoemde leden. Zij zijn benieuwd naar de eindtermen die opgesteld gaan worden
om zodoende het kader en inhoud van de opleidingen beter te definiëren. Verder
kunnen zij instemmen met de oplossingsrichting en de aangekondigde
vervolgstappen.
De leden van de PvdAfractie kunnen instemmen met het kwaliteitonderzoek van
het TXkeurmerk. Genoemde leden zijn echter wel benieuwd of het wellicht in de
toekomst afschaffen van de chauffeurspas in het contractvervoer volgens de
nieuwe taxivisie, dit alles in een ander licht zal plaatsen en zo ja, in hoeverre?
Pagina 2 van 9
Tenslotte gaan genoemde leden ervan uit, omdat er een grote overeenkomst zou Ons kenmerk
moeten zijn tussen de eisen van contractvervoer en Valys, dat er nauw overleg is DMO/PO2942111
geweest met het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Vragen en opmerkingen van de SPfractie
De leden van de SPfractie hebben kennisgenomen van de uitkomsten van het
vergelijkend onderzoek tussen het TXkeurmerk en de chauffeurseisen van Valys.
Het verbaast deze leden niet dat het onderzoek uitwijst dat het TXkeurmerk niet
hetzelfde is als de chauffeurseisen (CCV diploma's Sociale Vaardigheden en
Doelgroepenvervoer). Waarom heeft de staatssecretaris Connexxion nog een half
jaar de tijd gegeven om hiermee te werken, aangezien zij op haar klompen kon
aanvoelen dat het TXkeurmerk niet gelijk zou zijn aan de vereisten in Valys? Dat
er geen examens worden afgenomen bij het TXkeurmerk was toch bij het
algemeen overleg begin van dit jaar al duidelijk? Waarom is daar zo'n lang
onderzoek voor nodig geweest?
Deelt de staatssecretaris de mening dat een keurmerk pas werkt als het ook
gecontroleerd wordt en als het er toe leidt dat taxiondernemingen hiermee een
kwalitatief verschil kunnen maken? Hoe oordeelt u over het feit dat het TX
keurmerk is gewijzigd en daardoor de kwaliteitseisen voor onderaannemers van
Connexxion niet meer voldeden? Wat zegt dit over Connexxion, toch één van de
partijen die bij het keurmerk betrokken is? Is de staatssecretaris van mening dat
Connexxion hier laakbaar heeft gehandeld?
Hoeveel onderaannemers heeft Connexxion en wat betaalt zij de onderaannemers
aan ritprijzen? Hoeveel verdient Connexxion aan de onderaanbesteding? Wanneer
krijgt de Kamer hierover openheid?
Wat heeft de staatssecretaris afgesproken met Connexxion over het voldoen van
de chauffeurs aan de kwaliteitseisen die in het Valyscontract staan? Welke rol
speelt het CBR hierin, wetende dat de administratie daar desastreus is? Zou het
niet veel beter zijn als er wettelijke bepalingen komen over kwaliteitseisen voor
doelgroepenvervoer? Is de staatssecretaris niet van mening dat met een
wettelijke bepaling alle ruis kan worden opgelost?
Vragen en opmerkingen van de VVDfractie
Met belangstelling hebben de leden van de VVDfractie kennisgenomen van de
brief betreffende het vergelijkend onderzoek TXkeurmerk ten aanzien van Valys
vervoer. Zij hebben hier nog wel enkele vragen en opmerkingen bij. De
aangenomen motie Van Dijken/Willemsevan der Ploeg (25 847, nr. 73) verzocht
de regering om de kosten van het onderzoek naar het TXkeurmerk in rekening te
brengen bij vervoerder Connexxion. Dit is inmiddels gebeurd. In de brief wordt
gesteld dat het TXkeurmerk niet minstens gelijkwaardig is aan het Valyscontract
tussen VWS en Connexxion. Dit houdt in dat kleine aanbieders niet de
mogelijkheid hebben om mee te dingen naar eenzelfde niveau van erkende
kwaliteit als Connexxion. Deelt de staatssecretaris de mening dat dit leidt tot
oneerlijke concurrentie, omdat zij zo gedwongen worden zich aan te sluiten bij
Connexxion?
De staatssecretaris heeft in een afspraak met Connexxion vastgelegd dat zij op
een zo kort mogelijke termijn volledig moeten voldoen aan de
contractsbepalingen. Dit is echter afhankelijk van het CBR die de examens van de
diploma's dient af te nemen. Is de staatssecretaris bekend met de misstanden bij
het CBR die ook tot gevolg hadden dat het CBR onder toezicht van de minister van Pagina 3 van 9
Verkeer en Waterstaat is geplaatst? Acht de staatssecretaris het CBR wel volledig Ons kenmerk
in staat om de verantwoordelijkheid voor het afnemen van de examens voor het DMO/PO2942111
diploma Sociale Vaardigheden en het diploma Doelgroepenvervoer?
De staatssecretaris geeft in haar brief aan dat zij aan het einde van 2009 zal
controleren of alle Valyschauffeurs over de juiste diploma's beschikken, en indien
dit niet het geval is maatregelen zal treffen. Echter, er ligt een motie die nu vraagt
om passende maatregelen als chauffeurs niet over de juiste diploma's beschikken.
Ziet de staatssecretaris net als de leden van de VVDfractie de noodzaak om dit
onafhankelijke onderzoek niet uit te stellen tot het einde van dit jaar? Is de
staatssecretaris bereid om, in de lijn met de wens van de Kamer, het bonusmalus
instrument in te zetten?
II. Reactie van de staatssecretaris
Het bovenregionaal vervoer van gehandicapten ("Valysvervoer") wordt gebruikt
door een kwetsbare doelgroep. Ik vind het dan ook van zeer groot belang dat dit
vervoer wordt uitgevoerd door capabele en gediplomeerde chauffeurs. Om dit te
bewerkstellingen heb ik in het Valyscontract diverse eisen aan de chauffeurs
gesteld. Zoals eerder aan uw Kamer gemeld heeft Connexxion deze eisen ingevuld
door het TXkeurmerk, het landelijk kwaliteitskeurmerk voor de taxisector, voor
vervoerders verplicht te stellen. In het TXkeurmerk hebben zich wijzigingen
voorgedaan. Omdat ik geen dubbele eisen wilde opleggen en niet op voorhand
duidelijk was of dit TXkeurmerk niet minstens gelijkwaardig was aan de diploma
eisen die gesteld zijn in het Valyscontract, heb ik hier onderzoek naar laten doen.
Dit onderzoek is, zoals met u gewisseld, door Connexxion betaald.
Uit het vergelijkend onderzoek kwam naar voren dat het TXkeurmerk zowel een
aantal voordelen als een aantal nadelen kent ten opzichte van de chauffeurseisen
die in het Valyscontract gesteld zijn. Het was dan ook niet, zoals de leden van de
SPfractie stellen, direct overduidelijk dat het TXkeurmerk niet gelijkwaardig was.
Uiteindelijk hebben de onderzoekers, na grondig onderzoek, geconcludeerd dat
het TXkeurmerk niet minstens gelijkwaardig is. Dit komt vooral doordat het TX
keurmerk meer vrijheid geeft aan vervoerders. Dit wil niet zeggen dat chauffeurs
van een TXkeurmerk gecertificeerde vervoerder niet goed zouden zijn opgeleid,
maar wel dat de garanties ten aanzien van goed opgeleide chauffeurs minder
groot zijn. Ik vind een dergelijke garantie uiteindelijk van grotere waarde dan de
voordelen die het TXkeurmerk biedt, zoals de jaarlijks verplichte actualisatie van
de kennis.
Dat Connexxion zich niet aan de letter van het Valyscontract bleek te houden, is
een ernstige zaak. Naar aanleiding van het onderzoek heb ik derhalve besloten om
vast te houden aan de chauffeurseisen zoals deze zijn opgenomen in het
Valyscontract en heb ik Connexxion gevraagd om een plan van aanpak op te
stellen. Dat plan is inmiddels opgesteld. Dit plan van aanpak bevat, zoals de leden
van de CDA en SPfractie vragen, concrete afspraken over de fasering waarin en
het moment waarop het totale bestand van Valyschauffeurs de opleidingen moet
hebben afgerond. Afgesproken is dat uiterlijk 30 september a.s. alle Valys
chauffeurs over de vereiste diploma's dienen te beschikken. Vanzelfsprekend
zullen in de tussentijd zoveel mogelijk juist gediplomeerde chauffeurs worden
ingezet bij het Valysvervoer. Dit ambitieuze tijdpad betekent wel dat enkele
duizenden chauffeurs gedurende een korte periode examens dienen af te leggen.
Het moge duidelijk zijn dat medewerking van het Centraal Bureau Pagina 4 van 9
Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) dat de examens afneemt in deze onontbeerlijk is. Ons kenmerk
Daarom zijn er direct nadat de resultaten van het onderzoek bekend waren DMO/PO2942111
afspraken met het CBR gemaakt en is conform het verzoek van de leden van de
CDAfractie examencapaciteit gereserveerd. Hierbij wil ik (in het bijzonder
richting de leden van de fracties van de SP en VVD) aangeven dat ik er
vertrouwen in heb dat het CBR in staat is om dit proces goed te laten verlopen.
Mocht de planning toch uit de pas gaan lopen, dan zal ik uiteraard alles doen wat
binnen mijn mogelijkheden ligt om tijdig bij te sturen, waarbij de consequenties
voor het vervoer niet uit het oog verloren mogen worden. De gebruiker is immers
ook gebaat bij de continuïteit van het vervoer. Inmiddels is duidelijk dat de eerste
fase conform planning is verlopen en dat in de tweede fase een aantal
onderaannemers achter loopt op de afgesproken planning. Connexxion heeft
maatregelen genomen om deze achterstand in te lopen.
In het plan van aanpak zijn verder afspraken gemaakt over de wijze van
toezicht/controle. Zo worden door Connexxion o.a. rittenstaten gecontroleerd en
vinden mystery guest onderzoeken plaats. Zoals gezegd dienen uiterlijk 30
september a.s. alle Valyschauffeurs juist gediplomeerd te zijn. Indien
onderaannemers hier niet aan voldoen, worden ze door Connexxion in gebreke
gesteld en krijgen ze nog een maand de tijd om dit te herstellen, voordat tot
ontbinding van het contract met deze onderaannemer kan worden overgegaan.
Om na te gaan of alle chauffeurs die voor Valys rijden juist gediplomeerd zijn, heb
ik reeds aangekondigd om dit onafhankelijk en steekproefsgewijs te controleren.
Richting de leden van de CDAfractie kan ik melden dat onderwerp van dit
onderzoek alle in het Valyscontract verplichte chauffeurseisen zijn en dat dus ook
meegenomen zal worden of chauffeurs de opleiding EHBO of levensreddend
handelen (inclusief jaarlijkse herhalingscursus) hebben gevolgd en beschikken
over actuele kennis van de Code Veilig Vervoer Rolstoelinzittende. Deze laatste
twee eisen worden overigens ook door het TXkeurmerk verplicht gesteld en alle
Valyschauffeurs zouden dus in principe moeten voldoen aan deze twee eisen. Uw
Kamer zal vanzelfsprekend over de uitkomsten van dit onafhankelijke onderzoek
worden geïnformeerd.
Ik ga op onderstaande vragen vanuit de fracties puntsgewijs in.
CDAfractie
Vraag:
Uit het representatieve klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat de pashouder de
veiligheid een 9,3 en de bejegening door de chauffeurs een 8,8 geeft. Deze scores
komen de leden van de CDAfractie hoog over gezien de reacties die nog
regelmatig binnenkomen. Op welke wijze is dit onderzoek verricht en wordt in de
scores ook een factor van het totale landelijke klachtenpatroon versleuteld?
Antwoord:
Sinds 2004 wordt de klanttevredenheid van Valyspashouders steekproefsgewijs
door middel van een representatief onderzoek gemeten door een onafhankelijk
bureau. Het onderzoek wordt telefonisch uitgevoerd en een deel van de in totaal
circa 30 vragen heeft betrekking op veiligheid en bejegening door chauffeurs.
Respondenten geven op een 5puntsschaal aan in hoeverre zij tevreden zijn over
Pagina 5 van 9
een bepaald aspect van het Valysvervoer. Deze tevredenheid wordt vervolgens Ons kenmerk
omgerekend naar een cijfer tussen de nul en de tien. DMO/PO2942111
Bij de bepaling van de scores van het representatieve
klanttevredenheidsonderzoek wordt geen factor van het totale landelijke
klachtenpatroon meegenomen. Wel is het aantal klachten over aspecten van het
Valysvervoer van invloed op de jaarlijkse bonusmalus.
PvdAfractie
Vraag:
De uitkomst van het onderzoek bevestigt de zorgen en vermoedens van
genoemde leden. Zij zijn benieuwd naar de eindtermen die opgesteld gaan worden
om zodoende het kader en inhoud van de opleidingen beter te definiëren.
Antwoord:
Er zijn op dit moment geen concrete ontwikkelingen te melden inzake de
inspanningen van TXkeur om eindtermen op te stellen en om daarmee het kader
en de inhoud van de opleidingen beter te definiëren.
Vraag:
De leden van de PvdAfractie kunnen instemmen met het kwaliteitonderzoek van
het TXkeurmerk. Genoemde leden zijn echter wel benieuwd of het wellicht in de
toekomst afschaffen van de chauffeurspas in het contractvervoer volgens de
nieuwe taxivisie, dit alles in een ander licht zal plaatsen en zo ja, in hoeverre?
Tenslotte gaan genoemde leden ervan uit, omdat er een grote overeenkomst zou
moeten zijn tussen de eisen van contractvervoer en Valys, dat er nauw overleg is
geweest met het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Antwoord:
Over contractvervoer is vanzelfsprekend veelvuldig overleg met verschillende
ministeries, waaronder het ministerie van Verkeer en Waterstaat. In het
uitgevoerde onderzoek is heel specifiek gekeken of de opleidingseisen die het TX
keurmerk stelt ten minste gelijkwaardig zijn aan de opleidingseisen die in het
Valyscontract gesteld zijn. Het onderzoek was er dus niet op gericht om te
onderzoeken of het TXkeurmerk een meerwaarde zou hebben voor het
contractvervoer in den brede.
Voor wat betreft het afschaffen van de chauffeurspas kan ik melden dat daar op
dit moment, noch in het contractvervoer noch in het straattaxivervoer, sprake van
is. In het kader van de uitwerking van de nieuwe taxivisie is mijn collega van
Verkeer en Waterstaat met sociale partners in de taxibranche en
consumentenorganisaties van mening dat werkgevers belang hebben bij (en
medeverantwoordelijk zijn voor) goed opgeleide werknemers. Dit kan, zoals mijn
collega van Verkeer en Waterstaat in haar brief over de uitwerking taxivisie (TK
20082009, 31521, nr. 23) aangeeft, concreet vorm krijgen door taxichauffeurs in
dienstverband (onder de werking van de CAO) vrij te stellen van het nu wettelijk
vereiste rijksgetuigschrift vakbekwaamheid; een van de huidige eisen om in het
bezit te komen van een chauffeurspas waarmee taxivervoer mag worden verricht.
Mijn collega van Verkeer en Waterstaat stelt hieraan wel harde randvoorwaarden.
Zo moet de CAO een stevige opleidingsparagraaf bevatten, met heldere
opleidingseisen die gelijkwaardig zijn aan relevante onderdelen van het Pagina 6 van 9
rijksgetuigschrift. Ook zal het Sociaal Fonds Taxi (SFT) systematisch moeten Ons kenmerk
controleren of aan de opleidingsparagraaf in de CAO wordt voldaan. DMO/PO2942111
SPfractie
Vraag:
Deelt de staatssecretaris de mening dat een keurmerk pas werkt als het ook
gecontroleerd wordt en als het er toe leidt dat taxiondernemingen hiermee een
kwalitatief verschil kunnen maken?
Antwoord:
Een keurmerk biedt taxiondernemingen de mogelijkheid om richting klant c.q.
opdrachtgever een positief signaal af te geven over de mate van kwaliteit die de
taxionderneming biedt. Vanzelfsprekend werkt een dergelijk signaal alleen als er
duidelijke kwaliteitseisen gesteld zijn om voor een keurmerk in aanmerking te
komen, en deze eisen ook op enigerlei wijze gecontroleerd worden.
Vraag:
Hoe oordeelt u over het feit dat het TXkeurmerk is gewijzigd en daardoor de
kwaliteitseisen voor onderaannemers van Connexxion niet meer voldeden? Wat
zegt dit over Connexxion, toch één van de partijen die bij het keurmerk betrokken
is? Is de staatssecretaris van mening dat Connexxion hier laakbaar heeft
gehandeld?
Antwoord:
Het TXkeurmerk is het landelijke keurmerk voor de taxisector. De lijst met
voorschriften wordt bepaald door een Centraal college van deskundigen waarin
gebruikers, opdrachtgevers, vervoerders, werkgevers en werknemers zitting
hebben. Eventuele wijzigingen in de voorschriften van dit keurmerk worden dus in
principe breed gedragen. Dit laat onverlet dat ik afspraken met Connexxion heb
gemaakt over de eisen waaraan Valyschauffeurs dienen te voldoen. Ik vind het
dan ook, zoals al eerder aan uw Kamer gemeld (TK 20082009, 25847, nr. 70),
ernstig dat Connexxion niet gemeld heeft dat niet alle Valyschauffeurs beschikken
over de juiste diploma's.
Vraag:
Hoeveel onderaannemers heeft Connexxion en wat betaalt zij de onderaannemers
aan ritprijzen? Hoeveel verdient Connexxion aan de onderaanbesteding? Wanneer
krijgt de Kamer hierover openheid?
Antwoord:
In mijn brief over de vaststelling van de hoogte van de persoonlijk kilometer
budgetten in 2009 (TK 20082009, 25847, nr 75) heb ik reeds informatie over
onderaannemers verstrekt en tevens aangegeven geen zicht te hebben op de
winstmarge of ritprijzen die Connexxion ten opzichte van haar onderaannemers
hanteert. Het betreft hier namelijk concurrentiegevoelige informatie. Op dit
moment zijn er circa 75 onderaannemers die ritten voor Valys uitvoeren. Deze
onderaannemers zijn noodzakelijk om een landelijk dekkend netwerk van
Valysvervoer te kunnen bieden.
Vraag:
Pagina 7 van 9
Zou het niet veel beter zijn als er wettelijke bepalingen komen over Ons kenmerk
kwaliteitseisen voor doelgroepenvervoer? Is de staatssecretaris niet van mening DMO/PO2942111
dat met een wettelijke bepaling alle ruis kan worden opgelost?
Antwoord:
Er zijn voldoende wettelijke waarborgen voor kwalitatief goed
doelgroepenvervoer. Voor het overige is het een zaak voor opdrachtgevers zoals
decentrale overheden, zorgverzekeraars en AWBZinstelling om te zorgen voor
kwalitatief goed vervoer. Zij kunnen doordat zij bijvoorbeeld rekening kunnen
houden met regionale/specifieke omstandigheden vaak beter inschatten welke
kwaliteitseisen gesteld moeten worden. Om hen bij het aanbestedingsproces te
faciliteren worden op dit moment handboeken aanbesteden contractvervoer
opgesteld. Deze handboeken bieden opdrachtgevers handvatten om het vervoer
verder te verbeteren.
VVDfractie
Vraag:
In de brief wordt gesteld dat het TXkeurmerk niet minstens gelijkwaardig is aan
het Valyscontract tussen VWS en Connexxion. Dit houdt in dat kleine aanbieders
niet de mogelijkheid hebben om mee te dingen naar eenzelfde niveau van erkende
kwaliteit als Connexxion. Deelt de staatssecretaris de mening dat dit leidt tot
oneerlijke concurrentie, omdat zij zo gedwongen worden zich aan te sluiten bij
Connexxion?
Antwoord:
Het Valyscontract is aanbesteed op basis van een openbare aanbesteding. Bij een
dergelijke aanbesteding kan iedere aanbieder ook in combinatie met andere
aanbieders inschrijven op de opdracht, als hij of de combinatie aan de
voorwaarden voldoet. Ook kleinere aanbieders kunnen zo meedoen. De opdracht
wordt gegund aan de aanbieder(s) die de beste aanbieding heeft/hebben gedaan.
Op deze wijze wordt monopolisering juist tegengegaan.
Vraag:
De staatssecretaris geeft in haar brief aan dat zij aan het einde van 2009 zal
controleren of alle Valyschauffeurs over de juiste diploma's beschikken, en indien
dit niet het geval is maatregelen zal treffen. Echter, er ligt een motie die nu vraagt
om passende maatregelen als chauffeurs niet over de juiste diploma's beschikken.
Ziet de staatssecretaris net als de leden van de VVDfractie de noodzaak om dit
onafhankelijke onderzoek niet uit te stellen tot het einde van dit jaar? Is de
staatssecretaris bereid om, in de lijn met de wens van de Kamer, het bonusmalus
instrument in te zetten?
Antwoord:
Het tijdpad dat is afgesproken is ambitieus en zal het uiterste vergen van
Connexxion en haar onderaannemers, de chauffeurs en het CBR. Het is derhalve
niet mogelijk om eerder dan eind september a.s. alle Valyschauffeurs volledig
gediplomeerd te krijgen. Een onafhankelijk onderzoek om vast te stellen of
hieraan is voldaan zal zo spoedig mogelijk hierna worden gestart. Indien
Connexxion de gemaakte afspraken niet nakomt, zal ik passende maatregelen
treffen waartoe ik blijkens het contract gerechtigd ben.
Pagina 8 van 9
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport