100 jaar Audi: Audi's technische voorsprong was historisch proces
02/09/2009 09:42
PR
Newswire
LEUSDEN, Nederland, September 2 /PRNewswire/ --
- Innovatie bepaalde image van het merk
- licht gewicht en zuinigheid traditionele drijfveren
Net als in de sport krijg je een voorsprong in het bedrijfsleven niet in
de schoot geworpen, maar moet die stukje bij beetje worden verdiend. En elke
geboekte winst is meteen weer een uitdaging voor het verder uitbouwen van de
voorsprong. Het verleden van Audi en haar ingenieurs bepaalde daarom de
huidige toonaangevende technische status.
Om de Multimedia News Release te zien, klik:
http://www.prnewswire.com/mnr/audi/39789/
Toen auto's nog loodzwaar waren, met veel constructief gebruikt gietijzer
en staal, hield Audi-oprichter August Horch zich al bezig met lichte en
efficiënte constructies. In 1909 bracht Horch voor het eerst toepassingen van
aluminium constructies in productie. Zijn opvolgers zetten die strategie
voort.
Van de jaren twintig dateren de eerste pogingen van Audi om prestaties te
verbeteren met efficiëntere motoren en toegepaste aerodynamica. Het
uitgebalanceerd combineren van technische innovaties in een auto-ontwerp
resulteerde eind jaren twintig in de beroemde achtcilinder Audi Imperator,
een technisch meesterwerk dat bovendien uitblonk door een hoge afwerkinggraad
en perfectie.
Eerste middenklasse-auto met voorwielaandrijving
De jaren dertig stonden binnen de hele Europese industrie in het teken
van grote technische sprongen voorwaarts. Uitvindingen uit de pionierdagen
van de automobiel konden dankzij voortgeschreden technische kennis nu op
grote schaal worden toegepast. Audi's model UW Front met een zescilinder
motor was 's werelds eerste middenklasse-auto met voorwielaandrijving.
Door toenmalige deelname aan de Grand Prix racerij vergaarde Audi's
moederconcern Auto Union bovendien een enorme technische kennis die tot de
dag van vandaag vruchten afwerpt en Audi-technici inspireert. De Auto
Union-racers waren de snelsten van hun tijd dankzij bijna wetenschappelijk
geconstrueerde motoren, chassis en wielophanging.
Drang naar technische vooruitgang
Met de comeback van de naam Audi in de markt, halverwege de jaren zestig,
kwam Audi's drang naar technische vooruitgang in een stroomversnelling. De
oorspronkelijke hoog-gecomprimeerde Mitteldruckmotor diende vanaf 1965 het
zuinigheidsstreven van de onderneming.
In die jaren ontstond onder de bezielende leiding van Ludwig Kraus en
later Ferdinand Piëch bij Audi een denktank die tegenwoordig als de hoogst
gewaardeerde in de auto-industrie geldt.
Vanaf 1977 combineerde Audi de compactheid van een viercilinder met de
souplesse van een zescilinder in een nieuwe generatie vijfcilinder diesel- en
benzinemotoren.
Energiebesparende lichtgewicht constructies
Het jaar 1980 markeert Audi's doorbraak als toonaangevende hi-tech
autobouwer in de moderne tijd met de lancering van de Audi Quattro. Door een
combinatie van een sterke 200 pk turbo vijfcilinder en permanente
vierwielaandrijving in een sportieve coupé gaf Audi een nieuwe en meer
functionele inhoud aan het begrip sportwagen.
Terwijl de Quattro de internationale rallysport domineerde en het quattro
aandrijfsysteem op alle Audi's leverbaar werd, stortten de ingenieurs in
Ingolstadt zich op een nieuwe uitdaging: het in grote aantallen produceren
van een compleet aluminium carrosserie. De Audi A8 uit 1994 en daarna de
compacte Audi A2 (2000) waren daarvan exponenten waarvan de energiebesparende
lichtgewicht constructie tot nu toe door geen andere autobouwer is
geëvenaard.
Met dergelijke lichte constructies in combinatie met de nieuwste
motortechnologieën, zoals directe benzine-injectie en common rail diesels
voor racedoeleinden, is Audi nog altijd bezig haar historisch opgebouwde
technische voorsprong uit te bouwen.
- Einde bericht -
Foto's en andere persinformatie vindt u terug op
http://www.ponpersportaal.nl
Audi ligt op koers om in 2012 de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn
modellen met 20% verminderd te hebben ten opzichte van het niveau in 2007.
Dit echter zonder concessies te doen aan het sportieve en progressieve
karakter dat elke Audi kenmerkt. In Nederland heeft de consument keus uit 148
Audi-modellen met een groen label. Circa 90% van de nieuw verkochte Audi's in
Nederland heeft een groen label. Op dit moment heeft Audi 7 uitvoeringen van
de Audi A3 die voor zakelijke rijders in de gunstige 20%-categorie van de
fiscale bijtelling vallen. Audi modellen zijn voor 85% recyclebaar en tot 95%
van de modellen kan hergebruikt worden.
Audi Public Relations: Mark Ogertschnig, Telefoon: +31(0)6-223-403-63, E-Mail: mark.ogertschnig@pah.nl
-