Recessie dwarsboomde deze zomer vakantieplannen van MKB'ers
02/09/2009 08:55
De Telefoongids & Gouden Gids
Tweede editie MKB Succesbarometer:
Recessie dwarsboomde deze zomer vakantieplannen van MKB'ers
- Recessie beïnvloedt vakantieplannen bij 21% van MKB'ers
- Ondernemers positiever vergeleken met het voorjaar van 2009
- MKB besteedt meer aandacht aan de klant
Amsterdam, 2 september 2009 - Afgelopen zomer was ondanks het prachtige weer een sombere vakantiezomer voor de Nederlandse middenstand. Ruim één op de vijf MKB'ers geeft aan dat de recessie invloed heeft gehad op de vakantieplannen. Van de ondernemers die dit aangeven is zelfs 44 procent helemaal niet op vakantie gegaan. Toch ziet de ondernemer minder belemmeringen om succesvol te zijn dan een half jaar geleden en om succesvol te blijven zegt één vijfde van de respondenten aanvullende ondernemersactiviteiten te gaan doen.
Dit zijn enkele resultaten uit de tweede MKB Succesbarometer van De Telefoongids & Gouden Gids, uitgevoerd door TNS NIPO onder ruim 500 ondernemers in het MKB.
Acht procent van de groep niet-vakantiegangers gaf aan dat zij thuis bleven vanwege hogere omzetverwachtingen. Verder blijkt uit het onderzoek dat één derde van de ondernemers die toch op vakantie zijn gegaan, korter weg ging. Vrouwelijke ondernemers zeggen vaker dan hun mannelijke collega's de vakantie te hebben laten beïnvloeden door de economische situatie.
Druk op succes MKB'er
De afgelopen zomer is voor veel ondernemers uitdagender geweest dan de zomer van 2008. Zevenendertig procent van de MKB'ers vindt dat het zakelijk gezien zwaarder is dan vorig jaar. 30 procent heeft het even zwaar en 27 procent merkt geen verschil met de zomer van 2008. Opvallend is dat 6% het minder zwaar heeft ten opzichte van de vorige zomer. Ten slotte zegt één op de vier van de ondervraagde ondernemers helemaal geen last te hebben van het huidige economische klimaat.
Minder belemmeringen voor succesvol ondernemen
Opvallend is dat ondernemers nu aanzienlijk minder belemmeringen voor succes zien dan in het voorjaar van 2009. Maar liefst 15% van de MKB'ers ziet nu zelfs helemaal geen hinder om succesvol te zijn. Dolf Weiler, Directeur Corporate Marketing van De Telefoongids BV: "We zien dat ondernemers positiever zijn over hun succes dan voor de zomer. Ondernemers besteden onder andere meer aandacht aan bestaande en potentiële klanten. Wij helpen deze bedrijven met succesvol ondernemen door hen beter vindbaar te maken. Dit doen we door ons multimediale productportfolio continu te vernieuwen." MKB'ers zien het lagere bestedingspatroon van klanten als voornaamste obstakel om succesvol te zijn. Daarnaast zijn ook het verminderde aantal klanten en de prijsconcurrentie hinderlijk voor succes.
Eén vijfde van de totale groep MKB'ers zegt zich te willen richten op aanvullende ondernemersactiviteiten om tijdens de economische crisis succesvol te ondernemen. Uit het onderzoek komen de volgende top vijf activiteiten naar voren:
1. Extra aandacht besteden aan nieuwe kansen voor mijn business (61%)
2. Bestaande klanten extra aandacht geven (44%)
3. Meer focus op lokale (potentiële) klanten (37%)
4. Marketingbeleid aanscherpen, bekendheid vergroten (36%)
5: Strakker boekhouden en crediteurenbeleid onder de loep nemen (33%)
Over de MKB Succesbarometer
In opdracht van De Telefoongids & Gouden Gids heeft TNS NIPO een online onderzoek uitgevoerd onder het MKB in Nederland. Het onderzoeksbureau vroeg in juli en augustus ruim 500 MKB'ers uit de industrie, detailhandel, groothandel, transport en zakelijke dienstverlening naar hun visie op succesvol ondernemen. In februari van dit jaar werd de barometer voor de eerste keer uitgevoerd. Het volledige rapport vindt u bijgevoegd en is te downloaden via: http://www.edelmanpr.nl/pressroom.php
Over De Telefoongids BV
De Telefoongids BV is hét innovatieve multimediale bedrijf op het gebied van zoek- en vindgemak. Als uitgever van De Telefoongids & Gouden Gids maakt het particulieren, bedrijven, producten en diensten in Nederland makkelijk vindbaar. Het bedrijf beschikt over de meest complete, directe en relevante database in Nederland te gebruiken via internet, telefonie, internet via mobiel en print. Met deze database is De Telefoongids BV leider in het zoeken en vinden van lokale partijen en het genereren van leads. Dagelijks maken minimaal 2 miljoen Nederlanders gebruik van deze database: de website van De Telefoongids & Gouden Gids heeft dagelijks één miljoen unieke bezoekers en staat in de top 10 van de meest bezochte sites in Nederland1. Daarnaast raadplegen dagelijks één miljoen mensen de papieren gids2. De informatie is ook te vinden via Finnu (Windows Live Messenger), 'nummerinformatiedienst 1888', 'SMS1313', 'De Telefoongids Mobiel', 'Zoek & Vind' op de Apple iPhone, de Siemens huistelefoon en KPN Op Weg (navigatie). Het bedrijf maakt onderdeel uit van De Telefoongids Holding BV in Amsterdam. Meer informatie is te vinden op: http://over.detelefoongids.nl/onsbedrijf.html
1) Multiscope 2008
2) (TNS-NIPO monitor 2007/2008)
Over De Telefoongids Holding BV
De Telefoongids Holding BV heeft ruim duizend medewerkers en bestaat uit meerdere business units en merken waaronder; De Telefoongids BV (De Telefoongids & Gouden Gids), LokaalTotaal (lokale gidsen), Suurland Outdoor BV (stadsplattegronden), City & Tourist Promotions BV (gemeentegidsen), Scoot Media (affiliate marketing) en ClearSense (online marketing). Ook gaat De Telefoongids Holding BV regelmatig strategische allianties aan met innovatieve partners zoals Iens en Werkspot.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl