Gemeente Utrecht
2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
88 Vragen van de heer P. Zwanenberg, mevrouw G.A. Oskam
en mevrouw drs. S.A. Willemsen
(ingekomen 13 juli 2009 en antwoorden door het college verzonden op 1 september 2009)
Voor bezoekers van Fort aan de Klop zijn er in het talud aan de zijde van de J.M. de Muinck Keizerbrug 19 parkeerplaatsen gerealiseerd conform het bestemmingsplan. Deze zijn gefinancierd uit het Leefbaarheidsbudget. Omdat het geregeld voorkomt dat meer auto's hier parkeren en het talud modderig wordt is men nu van plan het talud volledig te verharden en dus daarmee meer parkeerplaatsen mogelijk te maken. Eerder werd juist gesteld dat overlast door parkeer- en verkeersoverlast zo veel mogelijk beperkt zou worden. Het vergroten van de parkeerscapaciteit bevreemdt ons dan ook ten zeerste. Daarom hebben de fracties van GroenLinks, Leefbaar Utrecht en D66 de volgende vragen:
1. Waarom wordt er niet voor gekozen om planten tussen de verharding te plaatsen of anderszins in plaats het talud volledig te verharden?
Voor de voorzieningen op Fort aan de Klop (camping, theehuis-restaurant, herberg met overnachtingsruimte en vergaderzalen) waren in overleg met de omwonenden 25 parkeerplaatsen buiten het fort gepland. Bij de aanleg van de plaatsen langs de Franciscusdreef bleek dat er vanwege met de bomen maar ruimte was voor 19 plaatsen. Deze zijn in het voorjaar van 2007 gerealiseerd. In de praktijk wordt er echter ook tussen deze plaatsen in geparkeerd. Het bestemmingsplan maakt een aaneengesloten parkeerstrook mogelijk en bovendien is er nu een methode ontwikkeld waardoor er direct rondom de bomen kan worden verhard zonder schade aan de bomen te berokkenen. Hiermee komen wij tegemoet aan klachten van omwonenden dat er modderpoelen op de parkeerplaats zijn en wordt bovendien voorkomen dat er ongewenst wordt geparkeerd op de Vechtdijk.
2. Hoe kan het dat het aantal parkeerplaatsen nu al wordt uitgebreid terwijl in het onlangs aangenomen bestemmingsplan staat dat er 19 parkeerplaatsen komen?
In mei 2007 ging de tijdelijke vrijstelling ex artikel 17 WRO (oud) uit van 22 parkeerplaatsen in het talud van de Francisusdreef. In het bestemmingsplan staat in de toelichting vermeld dat er 19 plaatsen zijn gerealiseerd ten behoeve van de functies op het fort. Dat getal is niet in de regels (voorheen voorschriften) opgenomen om enige flexibiliteit te behouden in geval van beheer en onderhoud. Het vlak op de plankaart is exact hetzelfde vlak als dat van de artikel 17 vrijstelling. De maatvoering van het vlak uit het bestemmingsplan is bepalend omdat de bestemmingen op de kaart worden vastgelegd. De toelichting bij een bestemmingsplan is niet bindend en vermeldt in casu het gerealiseerde aantal zonder dat vermeld is dat dat het maximum zou zijn. Als 22 parkeerplaatsen passen binnen de bestemmingsvlek van de parkeerplaatsen zoals de is vastgelegd op de bestemmingsplan Fort aan de Klop, dan zijn die op grond van het geldende bestemmingsplan toegestaan
3. Waarop baseert u de echtsgeldigheid van het uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen?
Alleen de kaart van het geldende bestemmingsplan is bindend en deze maakt een aaneengesloten parkeerstrook mogelijk met plaats voor zo'n 22 auto's.
4. Klopt het dat men voornemens is de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen wederom uit het leefbaarheidsbudget te betalen?
De exploitant van Fort aan de Klop wil een Leefbaarheidsbudgetaanvraag indienen om de openbare parkeerplaats aan te passen. Zodra de aanvraag binnenkomt zal die op de gebruikelijke wijze worden beoordeeld.
5. Wie waren de aanvragers van de extra parkeerplaatsen? Waarop baseren zij de noodzaak ervan? Kom er nog een draagvlakmeting onder de bewoners?
De aanvraag wordt gedaan door de exploitant. Met de omwonenden is destijds (2006-2007) afgesproken dat er 22 tot 25 plaatsen buiten het fort zouden worden aangelegd. Enkele omwonenden klagen regelmatig over de parkeeroverlast als gevolg van de nieuwe bestemming van Fort aan de Klop. Gezien de beperkte uitbreiding met drie plaatsen vinden wij een draagvlakonderzoek een te zwaar instrument.
6. Eerder is beloofd pro-actief contact te houden met onwonenden. Is het college bereidt dat in de toekomst inderdaad te gaan doen, ook (juist) over deze onderwerpen?
Over lopende zaken is regelmatig contact met de exploitant en met (het bestuur van) de Stichting tot behoud en exploitatie van Fort aan de Klop.In het bestuur hebben twee buurtvertegenwoordigers zitting. Na het zomerreces heeft de wethouder Forten een overleg met het bestuur en enkele omwonenden.
---- --