Contract regiotaxi Noordwest-Overijssel opnieuw aanbesteed
De provincie en de gemeenten willen de Regiotaxi een nieuwe impuls
geven. Zij doen dit door in te zetten op verbetering van de kwaliteit
en vernieuwing in het Regiotaxivervoer. Op 1 september aanstaande
loopt het contract met de huidige vervoerder BTR uit Rotterdam af.
Bonus/malus
Bij de aanbesteding wordt vooral gekeken of de vervoerder een goede
uitvoeringskwaliteit kan garanderen. Zo wordt als extra prikkel voor
de nieuwe vervoerder een bonus/malus systeem ingesteld. De vervoerder
kan op basis van vooral de klanttevredenheid twee keer per jaar een
extra vergoeding krijgen. Hoe groter de tevredenheid, hoe groter de
vergoeding. Bij reizigersontevredenheid krijgt de vervoerder een
boete.
Vernieuwingen
Bij de aanbesteding voeren de provincie Overijssel en de gemeenten
Kampen en Zwartewaterland ook een aantal vernieuwingen door voor de
reizigers. De belangrijkste zijn:
* Ov-reizigers hebben geen regiotaxipas meer nodig om in aanmerking
te komen voor het reductietarief van 1 euro per zone op
tijdstippen en trajecten waar geen bus of trein rijdt.
* Reizigers kunnen voortaan standaard kiezen uit een gewenste
vertrektijd of een gewenste aankomsttijd. De marge hiervoor wordt
teruggebracht tot maximaal 15 minuten in plaats van een uur.
* De terugbelservice - waarbij reizigers vijf minuten voor aankomst
van de taxi worden gewaarschuwd - zal standaard worden toegepast
voor alle reizigers. Dit gebeurde voorheen slechts op verzoek van
pashouders.
* Het aantal `taxipoints' - waarvandaan reizigers zonder
vooraanmelding van minimaal 1 uur kunnen vertrekken - wordt
uitgebreid.
Deze punten zijn verwerkt in het nieuwe Programma van Eisen. Dit
document is in nauw overleg met de consumentenvertegenwoordigende
partijen - verenigd in het Rocov West-Overijssel en de gemeentelijke
Wmo-adviesraden - gemaakt. Na de aanbestedingsprocedure is medio dit
jaar de nieuwe vervoerder bekend. Per 1 september aanstaande start
deze met de uitvoering
Provincie Overijssel