Bijna 4000 woningen met een film op Funda


ZWOLLE, 20090901 -- De woningfilm neemt zijn opmars in Nederland. Werd deze vorm van marketing 5 jaar geleden nog maar door een enkele makelaar ingezet, anno nu blijkt dat gemiddeld gezien bijna elk NVM kantoor de voordelen van het product onderkent. Met bijna 4000 films op de populaire woningsite Funda.nl is het gebruik van video als presentatiemiddel de experimentele fase ontgroeit.

Sinds Funda in 2007 hun website openstelde voor het plaatsen van films is het gebruik van dit marketinginstrument gestaag toegenomen. Een woordvoerder van Funda meldt dat nu bijna één op de 50 woningen van een film is voorzien. Wanneer we dit afzetten tegen het aantal NVM kantoren, dan heeft elk kantoor gemiddeld één woning van een film voorzien.

"Eigenlijk een logisch gevolg van de kracht van het middel" aldus Herman van der Haak, trendwatcher op het gebied van commerciële internetvideo. Het is namelijk zo dat een woning die voorzien is van een film veel hoger in de zoeklijsten blijft staan. Daarnaast is het op deze manier veel eenvoudiger om een goed gefundeerde selectie te maken van de woningen die je als zoeker wilt gaan bezoeken. Immers de huidige maatschappij draait om efficiëntie en tijd. Dus ook bij het plannen van bezichtigingen wil de woningzoeker niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Het verleiden tot een bezichtiging met mooie groothoek foto's terwijl de werkelijkheid veel kleiner is roept alleen maar irritatie op. De waarheid, dat is waar het de gemiddelde woningzoeker om gaat. En dat is nu precies hoe wij onze films maken, aldus van der Haak die met zijn bedrijf Image Report (www.imagereport.nl) al jaren actief is op deze markt.

Een ander bijkomend voordeel is dat dit soort films vaak op DVD wordt gezet. Hierdoor is het voor de koper, die vaak een paar maanden moet wachten op de overdracht, eenvoudig om de hele woning nog eens te bezichtigen. Vragen als hoe zat dat ook al weer met die badkamer zijn zo gemakkelijk even terug te zien. Ook laat de koper vaak de film aan vrienden en bekenden zien, wat weer een marketingvoordeel voor de makelaar betekend, immers zijn naam staat in de film vermeldt.

Ondanks het relatief grote aantal films blijft het voordeel van het boven in de zoeklijst staan nog wel even actueel. Met bijna tweehonderd duizend koopwoningen op Funda.nl is de onderscheidende kracht op dit gebied nog lang niet uitgeput.