Marktaandeel Toyota in Nederland voor het eerst boven de 10%
Voor het eerst in de historie is één op de tien nieuw geregistreerde
auto's in Nederland een Toyota. Daarmee is het cumulatieve
marktaandeel van Toyota dit jaar gegroeid naar meer dan 10 procent. De
consument maakt zo duidelijk dat hij kiest voor betrouwbaarheid,
betaalbare mobiliteit, een hoge restwaarde en het milieu. Bovendien
kan hij in de Toyota-showroom kiezen uit een breed programma met maar
liefst twaalf verschillende modellen, waarvan 95% een groen label
draagt en er zelfs drie BPM-vrij worden geleverd; de nieuwe Toyota iQ,
de vernieuwde Toyota AYGO en de nieuwe Full Hybrid Toyota Prius -
auto's waarvoor de zakelijke rijder slechts 14% bijtelling betaalt.
De afgelopen jaren groeide het marktaandeel van Toyota in Nederland
langzaam maar zeker van zo'n 5 procent in 2000 naar dik 6 procent in
2005 en bijna 8 procent in 2008. `Dat ons marktaandeel gestaag zou
groeien zat in de planning, maar het gaat nu wel heel erg hard', stelt
Pieter van der Velden, algemeen directeur van Louwman & Parqui B.V.,
de particuliere importeur voor Toyota en Lexus in Nederland. `Het merk
staat voor betrouwbaarheid, lage kosten en een hoge restwaarde;
belangrijke zaken voor de Nederlander.'
Daarbij komt dat de Nederlander ook steeds nadrukkelijker rekening
houdt met het milieu. `En ook daarin is Toyota een voorloper', weet
Van der Velden. `Andere merken zijn nu druk met die vergroening bezig,
maar wij lanceerden in 1997 de eerste Full Hybrid Toyota Prius en zijn
alweer bezig met de ontwikkeling van de vierde generatie Hybride
modellen. Bovendien heeft 95% van de geleverde Toyota's een groen
label en we leveren zelfs 3 modellen volledig BPM-vrij. Ik ken geen
merk dat ons dat nadoet.'
Toyota Nederland