Ingezonden persbericht



Nieuwe fifth wheeler en elektrisch remsysteem
koppelen zware lasten aan stabiel rijgedrag

Emmeloord, 26-08-2007. Het innovatieve bedrijf Fitfth Wheel Europe toont tijdens de komende Carrosserie Vakdagen in Gorinchem op 1-3 september op stand 196 twee absolute Europese primeurs. Het betreft een nieuw type fifth wheeler koppeling en een revolutionair elektrisch remsysteem voor zwaardere BE aanhangers. Op dat laatste heeft Bolle twee nieuwe patenten verkregen.

Fifth wheelers zijn op zichzelf niet nieuw maar Evert Jan Evers van Fitfth Wheel Europe wilde een nieuw soort koppeling die zou afrekenen met de nadelen van een fifth wheeler voor het trekkend voertuig. "Bij veel fifth wheel systemen maakt men gebruik van een koppelschotel. Dat is zwaar en beperkt het gebruik van het trekkende voertuig als de aanhanger er niet achter zit. Dat hebben wij opgelost. Bij ons systeem hebben we de kingpin vervangen door een koppelingskogel en een vangkom vlak verzonken in de vloer. Dus: de kogel zit aan de fifth wheeler en de vangkom zit direct boven de achteras aan het chassis vlak in de laadbak gebouwd. Daarmee blijft de volledige functionaliteit van de pick-up behouden als de aanhanger er niet achter zit,."

Grote laadvermogens

Op zichzelf brengt het gebruik van een fifth wheeler koppeling veel voordeel met zich mee boven een gewone aanhanger. "Om te beginnen rijdt het stukken stabieler met zware belading dan een gewone aanhangwagen," vertelt Evers. "Maar ook de kogeldruk kan veel groter zijn. Bij een klassieke aanhanger kom je nooit hoger dan maximaal 250 kilo, met onze oplossing mogen we tot 1.8 ton gaan! Dat betekent dat we laadvermogens kunnen genereren tot netto 4400 kilogram. (1.8 ton op de kogel en 3,5 ton op de assen bruto.) Onze standaard oplossing heeft een laadvloer van 6x2,2 meter oppervlak en weegt slechts 1.000 kilo. Dus houden we 4400 kilo netto over voor de lading. Een vergelijkbare aanhangwagen van die afmetingen komt niet verder dan 2.500 kilo."

Bolle Wagenbouw kan de fifth wheeler koppeling in principe op ieder merk pick-up of chassis cabine bouwen maar heeft standaard oplossing klaarliggen voor de Isuzu's D-Max en N-series omdat het systeem in samenwerking met Isuzu Europe ontworpen is en verder voor de Landrover Defender 110 en 130 uitvoering en de Nissan Navarra.

Revolutionair

Bijzonder en gepatenteerd is het elektrisch bekrachtigde remsysteem op alle Fifth Wheelers. Hierbij is de klassieke oplooprem vervangen door een elektrisch systeem waarbij een elektrisch bediende actuator de remmen aantrekt. Dat gebeurt op commando van wat slimme elektronica die zijn meetwaarden haalt uit twee sensoren: een opname versneller of G-krachtmeter en een lastafhankelijke sensor die meet hoe zwaar de belading is. Het systeem is geheel stand alone opgebouwd op de trailer. De enige extra aanpassing aan het trekkend voertuig zijn een extra contactdoos met de elektrische voeding en een commandodraad vanaf de remlichten. "We hebben deze remmen nu op onze nieuwe fifth wheeler gebouwd maar in principe zijn ze overal toepasbaar in het BE segment: hetzij als vervanging voor luchtgeremde systemen, hetzij als veel beter werkend systeem dan een oplooprem. Het is ook goedkoper dan lucht," licht Evers toe. Er is veel belangstelling voor vanuit de wagenbouw maar wie het onder zijn aanhanger wil hebben, zal die toch bij ons moeten laten maken: voorlopig houden we het zelf."

RDW en Europees goedgekeurd

Zowel de fifth wheeler koppeling als het remsysteem zijn geheel door de RDW goedgekeurd met een Europese goedkeuring. Daarbij dient aangetekend dat de fifth wheeler ook onder het BE-rijbewijs blijft vallen als straks de nu voorgestelde wijzingen van kracht worden. Meer informatie over Wagenbouw Bolle vindt u op www.fifthwheeleurope.eu

----------------------------------
Noot aan de redactie (