VerkeersInformatieDienst

Tunnels A73 dicht voor definitieve afbouw (11:48)
9 juli 2009, 11:48
Rijkswaterstaat start 1 september met de definitieve voltooing van de A73-tunnels. De Roertunnel is van 1 september tot 1 december gesloten. De tunnel Swalmen wordt van 1 oktober tot 1 december uit het verkeer genomen, zodat Roermond-Noord en het Retail Park in de periode van 1 september tot 1 oktober redelijk bereikbaar blijven. Uiterlijk 1 december worden beide tunnels geheel opengesteld voor verkeer.

In de afgelopen periode is er gewerkt aan een realistische en betrouwbare afbouwplanning. Tevens is er een restpunten- en risiscobeheersingsstrategie opgesteld die meer zekerheid geeft over de haalbaarheid van de afbouw. Deze is afgestemd met de regio. De gemeente Roermond heeft daarbij een voorbehoud gemaakt voor instemming door de stakeholders. Deze is inmiddels verkregen. De stakeholders hebben daarbij voorgesteld de opening een feestelijk karakter te geven.

Horvat & Partners geeft in haar onafhankelijke review aan dat de aanpak om tot de huidige afbouwplanning en restpuntenstrategie te komen de best denkbare is. Desondanks is er geen 100 procent garantie over het halen van de afbouwplanning en openstelling.

De sluiting is erop gericht de tunnels in de A73 uiterlijk per 1 december 2009 volledig open te stellen voor het verkeer. Dat wil zeggen: twee rijstroken per rijrichting met een maximale snelheid van 100 km/uur, geen beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (categorie o-tunnels) en een permanent inhaalverbod voor vrachtwagens. Daarnaast is afgesproken dat de gemeente Roermond, provincie Limburg en Rijkswaterstaat elkaar gedurende de afbouwperiode nauwgezet informeren, zodat zonodig ingegrepen kan worden om deze datum te halen.

Tijdens de ombouwsluiting worden de volgende werkzaamheden uitgevoerd: de ombouw van installaties van de beperkte openstelling naar de definitieve situatie, technische integrale testen door de aannemer, alsmede veiligheids- en scenariotesten door de regio en Rijkswaterstaat.

Om ook tijdens de tunnelsluiting een zo goed mogelijke bereikbaarheid van de regio Roermond te realiseren, worden diverse flankerende maatregelen genomen. Deze zijn in overleg met de regio vastgesteld. Het betreft onder meer de inzet van de A73 MinderHinderPas, de vanAnaarBeter-treinkaartjes, de inzet van verkeersregelaars en informatie via verschillende media.

De VerkeersInformatieDienst neemt de inzet van haar systeem voor "Dynamische bewegwijzering met reistijden" voor haar rekening, waarbij weggebruikers informatie wordt gegeven voor de alternatieven van Noord naar Zuid en andersom.