Meld klachten agressie en geweld in corporaties bij FNV Woondiensten
01/09/2009 16:37
FNV Vakcentrale
FNV Woondiensten inventariseert momenteel klachten over agressie en geweld in woningcorporaties via het Meldpunt Agressie & Geweld. Dit meldpunt op de website van FNV Woondiensten (www.fnvwoondiensten.nl) is in het leven geroepen na klachten van corporatiemedewerkers. "Corporaties moeten maatregelen nemen in de sfeer van preventie, training en registratie van incidenten." Dat zegt John Kerstens, voorzitter van FNV Woondiensten. "Verbaal geweld wordt normaal gevonden. En een van onze kaderleden vertelde dat zijn corporatie erover dacht om de stoelen dan maar aan de grond vast te schroeven. Het is onaanvaardbaar dat werknemers structureel risico lopen op agressieve of gewelddadige klanten." FNV Woondiensten dringt al langer aan op een arbocatalogus voor corporaties, met uitgebreide aandacht voor agressie en geweld. FNV Woondiensten stelt bovendien voor in de cao op te nemen dat werknemers die dreigen uit te vallen als gevolg van agressie en geweld geholpen moeten worden met individuele begeleiding, coaching en behandeling. Dat zou gefinancierd moeten worden door de sector.
Gisteren presenteerde de Arbeidsinspectie haar conclusies; ruim driekwart van de woningcorporaties heeft problemen met agressie en geweld. Met specifieke meldingen van werknemers uit de sector denkt FNV Woondiensten sterker te staan in de gesprekken met werkgevers over veilige werkplekken.
De Arbeidsinspectie heeft bij 76% van de geïnspecteerde corporaties overtredingen geconstateerd. Daarvan ging het in 80% om tekortkomingen op 'agressie en geweld'; 8% liet uitsluitend overtredingen zien op het onderwerp werkdruk en 12% op beide onderwerpen. Bij 44% van de overtredingen hanteerde de Arbeidsinspectie het lichte instrument van 'stimulering'; daarbij vertrouwt de inspecteur erop dat de corporatie zelf de juiste verbeteringen aanbrengt. In nog eens 44% stelde de inspectie een 'eis', een duidelijke aanwijzing wat er spoedig moet worden verbeterd. In 12% van de gevallen werd een 'waarschuwing' uitgedeeld. Deze corporaties moeten in drie of in zes maanden verbeteringen laten zien. Bij 24% van de corporaties waren geen noemenswaardige problemen. De inspecties zijn uitgevoerd bij 221 van de ongeveer 470 woningcorporaties.
De Arbeidsinspectie meldt in haar rapport dat ruim de helft van de ondervraagde medewerkers meerdere malen per jaar te maken krijgt met verbale agressie, zoals uitdagen, jennen, klieren, beledigen, uitschelden, bedreigen en intimideren. Sommigen geven zelfs aan dat zij hier zelfs dagelijks of wekelijks mee worden geconfronteerd. Andere vormen van agressie en geweld, zoals het dreigen of gooien met een voorwerp, vernielen van spullen, duwen, trekken, slaan en schoppen komen niet zo vaak voor. Ongeveer 7% van de medewerkers met klantcontacten geeft aan, dat zij hier één of meer keer per jaar mee te maken krijgt.
FNV Woondiensten is onderdeel van FNV Bouw.
http://www.fnvwoondiensten.nl