01-09-2009
Reiziger met los ticket nog steeds niet beschermd tegen failliete
airline
De ANVR wil dat consumenten en bedrijven worden beschermd tegen
failliete airlines. "Nu Sky Europe laat weten zijn vluchten te hebben
gestaakt en vele duizenden luchtvaartpassagiers zijn gestrand, wordt
weer eens aangetoond hoe kwetsbaar de klant van de
luchtvaartmaatschappij is. Een zekerheidsgarantie ontbreekt namelijk
volledig bij het boeken van een los ticket" aldus Frank Oostdam,
directeur ANVR.
De ANVR heeft al eerder, samen met Europese reisagenten en IATA, een
plan ontwikkeld om dit probleem aan te pakken. Dit plan werd echter
door de luchtvaartmaatschappijen afgewezen. Diverse ANVR-reisbureaus
bieden de consument inmiddels een ticketverzekering aan als de klant
bij hen een los ticket boekt, omdat van een goede regeling door de
luchtvaartmaatschappijen nog steeds geen sprake is. De
reisbrancheorganisatie heeft dit probleem recentelijk ook aangekaart
in Brussel. Eind juli heeft Jeanine Hennis-Plasschaert,
VVD-Europarlementariër, hierover vragen in het Parlement gesteld.
Consumenten die een pakketreis (bijvoorbeeld vlucht en verblijf)
boeken zijn met de `Wet op de Reisovereenkomst' beschermd tegen een
faillissement van een reisorganisatie of reisbureau. Op grond van deze
Europese richtlijn is hiervoor toentertijd de Stichting Garantiefonds
Reisgelden opgericht. Reisorganisaties bieden de klant op grond van
deze wet wél garantie, terwijl airlines deze zekerheid bij verkoop van
losse tickets niet hoeven te geven. De ANVR vindt dat hier sprake is
van discriminatie, waardoor de klant wordt benadeeld.
Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen