Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen


01-09-2009

Reiziger met los ticket nog steeds niet beschermd tegen failliete airline

De ANVR wil dat consumenten en bedrijven worden beschermd tegen failliete airlines. "Nu Sky Europe laat weten zijn vluchten te hebben gestaakt en vele duizenden luchtvaartpassagiers zijn gestrand, wordt weer eens aangetoond hoe kwetsbaar de klant van de luchtvaartmaatschappij is. Een zekerheidsgarantie ontbreekt namelijk volledig bij het boeken van een los ticket" aldus Frank Oostdam, directeur ANVR.

De ANVR heeft al eerder, samen met Europese reisagenten en IATA, een plan ontwikkeld om dit probleem aan te pakken. Dit plan werd echter door de luchtvaartmaatschappijen afgewezen. Diverse ANVR-reisbureaus bieden de consument inmiddels een ticketverzekering aan als de klant bij hen een los ticket boekt, omdat van een goede regeling door de luchtvaartmaatschappijen nog steeds geen sprake is. De reisbrancheorganisatie heeft dit probleem recentelijk ook aangekaart in Brussel. Eind juli heeft Jeanine Hennis-Plasschaert, VVD-Europarlementariër, hierover vragen in het Parlement gesteld.

Consumenten die een pakketreis (bijvoorbeeld vlucht en verblijf) boeken zijn met de `Wet op de Reisovereenkomst' beschermd tegen een faillissement van een reisorganisatie of reisbureau. Op grond van deze Europese richtlijn is hiervoor toentertijd de Stichting Garantiefonds Reisgelden opgericht. Reisorganisaties bieden de klant op grond van deze wet wél garantie, terwijl airlines deze zekerheid bij verkoop van losse tickets niet hoeven te geven. De ANVR vindt dat hier sprake is van discriminatie, waardoor de klant wordt benadeeld.