Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid



01 sep 2009

Nieuwe graffiti-schoonmaakregeling in Den Haag

Meldpunt Graffiti van de gemeente Den Haag biedt alle eigenaren en huurders van particulier eigendom in Den Haag een aantrekkelijke graffiti-schoonmaakregeling aan. De gemeente houdt de eigen panden al schoon en werkt samen met vastgoedeigenaren om graffiti en beplakking tegen te gaan. De graffiti-schoonmaakregeling voor alle Haagse eigenaren en huurders van particulier eigendom is nieuw.

Graffiti is één van de grootste bronnen van ergernis én een veroorzaker van een onveilig gevoel onder bewoners en bezoekers van de stad. Met de graffiti-schoonmaakregeling hoopt de gemeente eigenaren van onroerend goed te stimuleren om hun gevels schoon te houden.

Wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen): "Ik vind het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt in onze stad en zich niet hoeft te ergeren aan vervuiling en vernieling. Het verwijderen van ongewenste graffiti en posters speelt daar een grote rol bij."

Hoe werkt de graffiti-schoonmaakregeling?
Mensen die ongewenste graffiti of posters van hun pand willen laten verwijderen kunnen meedoen aan de graffiti-schoonmaakregeling. In ruil voor een vaste bijdrage laat de gemeente de panden onbeperkt en zonder meerkosten schoonmaken door een gecertificeerd schoonmaakbedrijf. Dat gebeurt, afhankelijk van onder andere de weersomstandigheden, binnen twee werkdagen. Bij elke nieuwe beplakking of bekladding doet de deelnemer opnieuw een melding. Voor de eigenaar of huurder is de schoonmaak dan gratis.

Haagse huiseigenaren kunnen ook collectief meedoen aan de graffiti-schoonmaakregeling door zich te verenigen en zich collectief aan te melden. Een winkeliersvereniging, buurtvereniging of bijvoorbeeld een vereniging van tien kerken sluit dan met de gemeente Den Haag een voordelige overeenkomst op maat.