Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
01 sep 2009
Nieuwe graffiti-schoonmaakregeling in Den Haag
Meldpunt Graffiti van de gemeente Den Haag biedt alle eigenaren en
huurders van particulier eigendom in Den Haag een aantrekkelijke
graffiti-schoonmaakregeling aan. De gemeente houdt de eigen panden al
schoon en werkt samen met vastgoedeigenaren om graffiti en beplakking
tegen te gaan. De graffiti-schoonmaakregeling voor alle Haagse
eigenaren en huurders van particulier eigendom is nieuw.
Graffiti is één van de grootste bronnen van ergernis én een
veroorzaker van een onveilig gevoel onder bewoners en bezoekers van de
stad. Met de graffiti-schoonmaakregeling hoopt de gemeente eigenaren
van onroerend goed te stimuleren om hun gevels schoon te houden.
Wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen): "Ik vind het belangrijk dat
iedereen zich veilig voelt in onze stad en zich niet hoeft te ergeren
aan vervuiling en vernieling. Het verwijderen van ongewenste graffiti
en posters speelt daar een grote rol bij."
Hoe werkt de graffiti-schoonmaakregeling?
Mensen die ongewenste graffiti of posters van hun pand willen laten
verwijderen kunnen meedoen aan de graffiti-schoonmaakregeling. In ruil
voor een vaste bijdrage laat de gemeente de panden onbeperkt en zonder
meerkosten schoonmaken door een gecertificeerd schoonmaakbedrijf. Dat
gebeurt, afhankelijk van onder andere de weersomstandigheden, binnen
twee werkdagen. Bij elke nieuwe beplakking of bekladding doet de
deelnemer opnieuw een melding. Voor de eigenaar of huurder is de
schoonmaak dan gratis.
Haagse huiseigenaren kunnen ook collectief meedoen aan de
graffiti-schoonmaakregeling door zich te verenigen en zich collectief
aan te melden. Een winkeliersvereniging, buurtvereniging of
bijvoorbeeld een vereniging van tien kerken sluit dan met de gemeente
Den Haag een voordelige overeenkomst op maat.