1 1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Ministerie van Verkeer en
der Staten-Generaal Waterstaat
Binnenhof 4 Plesmanweg 1-6
2513 AA DEN HAAG Den Haag
Postbus 20901
2500 EX Den Haag
T 070 351 6171
F 070 351 7895
www.verkeerenwaterstaat.nl
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
Datum 1 september 2009 VenW/DGMo-2009/8019
Onderwerp Overwegen
Uw kenmerk
-
Bijlage(n)
1
Geachte voorzitter,
Zoals eerder aangegeven1 informeer ik u hierbij over:
1. de aanpak van onbeveiligde overwegen op druk bereden spoortrajecten
conform de motie van het lid Van der Staaij2;
2. het onderzoek naar sluitingstijden van overwegen;
3. het aanbrengen van hangwerken onder de slagbomen van overwegen
conform het Veiligheidsplan Spoorwegovergangen van de Socialistische
Partij3.
Mijn conclusies over deze 3 punten zijn de volgende.
Ad 1. onbeveiligde overwegen op druk bereden spoortrajecten
Onbeveiligde overwegen hebben mijn aandacht. Zoals aangegeven in mijn brief
aan uw Kamer van 8 april 2009 zijn voor alle onbeveiligde openbare overwegen
op het druk bereden traject tussen Barneveld en Amersfoort maatregelen in
voorbereiding dan wel recent uitgevoerd. Inmiddels heeft ProRail naar aanleiding
van de motie van het lid Van der Staaij ook op alle andere vergelijkbaar drukke
trajecten onderzoek gedaan. Op deze trajecten bevinden zich 27 onbeveiligde
overwegen met een openbaar karakter4. Door middel van inspecties ter plekke en
analyses van de ongevallenhistorie is naar het oordeel van ProRail op geen van
deze overwegen sprake van onacceptabele veiligheidsrisico's. Dit wordt ook door
de Inspectie Verkeer en Waterstaat onderschreven. Desalniettemin zijn er op 8
onbeveiligde overwegen verbetermaatregelen mogelijk. In overleg met de
betreffende gemeenten5 zullen deze verbeteringen worden aangebracht.
Mogelijkheden daarvoor zijn het alsnog voorzien van een beveiligingsinstallatie of
het opheffen van de overweg. Vanzelfsprekend zullen deze maatregelen in goed
1 Tijdens het Algemeen Overleg van 19 februari 2009 en toegezegd in mijn brief aan uw
Kamer van 8 april 2009 (Tweede kamer vergaderjaar 2008 2009, 29893, nr.80).
2 Tweede Kamer vergaderjaar 2008-2009, 31 700 A, nr.59.
3 uitgebracht in oktober 2008.
4 Dit betreft openbare overwegen dan wel particuliere overwegen met een openbaar
karakter.
5 Het betreft de gemeenten Boxtel, Haaren, Hengelo, Rheden, Sittard-Geleen, Stein, Voorst.
a
Pagina 1 van 3
overleg met alle betrokken partijen plaatsvinden conform mijn brief aan uw Ministerie van Verkeer en
Kamer van 24 oktober 20086. Waterstaat
Datum
Zoals aangegeven in mijn brief aan uw Kamer van 8 april 2009 zullen de overige -
spoortrajecten met onbeveiligde overwegen met een openbaar karakter worden
Ons kenmerk
betrokken bij de evaluatie van de Tweede Kadernota Railveiligheid. Ik kom hier VenW/DGMo-2009/8019
begin volgend jaar op terug.
Ad 2. sluitingstijden van overwegen.
Er vinden relatief veel ongevallen plaats bij stations. Tegen deze achtergrond is
ProRail op mijn verzoek gestart met onderzoek naar sluitingstijden van
overwegen. Als een overweg lang dicht ligt terwijl er geen trein langs komt
kunnen weggebruikers de neiging krijgen te gaan slalommen of onder de
overwegbomen door te kruipen. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden, zoals
bijvoorbeeld bij het tragische ongeval op een overweg in Kapelle op 4 december
2008. ProRail heeft mij inmiddels geïnformeerd dat het hier gaat om circa 50 van
de ruim 1000 overwegen. De overwegen in Gilze-Rijen waar het lid Roemer
eerder naar verwezen heeft, horen hier ook bij7. ProRail zal in het komend
halfjaar verschillende mogelijkheden om de sluitingstijden te verkorten beproeven
bij de overweg Hoge Larenseweg in Hilversum. Op basis van gedane
praktijkervaringen zal ProRail volgend jaar in de vorm van maatwerk
verbetermaatregelen implementeren.
Ad 3. hangwerken onder de slagbomen van overwegen.
Een andere maatregel die ik tref om de veiligheid te vergroten betreft het
aanbrengen van hangwerken onder slagbomen van overwegen. ProRail heeft
proeven gedaan met hangwerken onder de slagbomen van overwegen in Deurne
en Oisterwijk. Daaruit is gebleken dat deze succesvol zijn en ervoor zorgen dat
voetgangers en fietsers minder vaak onder de gesloten bomen doorgaan. ProRail
start dan ook nog dit jaar met het aanbrengen van dergelijke hangwerken op
ruim honderd geselecteerde locaties.
Zoals aangegeven in mijn brief aan uw Kamer van 9 juni 20098 is de doelstelling
voor overwegveiligheid voor 2010 conform de Tweede Kadernota Railveiligheid
inmiddels ruimschoots gehaald. Desalniettemin vallen er elk jaar slachtoffers te
betreuren, in de eerste helft van 2009 helaas alweer negen. Met de hierboven
genoemde maatregelen draag ik bij aan de verdere verhoging van de
overwegveiligheid. Verdere verbetermaatregelen en ambities zal ik u begin 2010
toesturen naar aanleiding van de evaluatie van de Tweede Kadernota
Railveiligheid.
ProRail geeft in bijgevoegde brief9 nadere achtergrondinformatie bij de
uitgevoerde risicobeschouwing van onbeveiligde openbare overwegen, het
6 Tweede Kamer vergaderjaar 2008-2009, kamerstuk 29 893, nr. 76.
7 AO 19 juni 2008.
8 Tweede Kamer vergaderjaar 2008-2009, kamerstuk 29 893, nr. 84.
9 D.d. 24 augustus 2009, Kenmerk #1537472 RvB/BK20092408
Pagina 2 van 3
onderzoek naar dichtligtijden en de resultaten van de proeven met hangwerken Ministerie van Verkeer en
onder de slagbomen van overwegen. Waterstaat
Datum
Hoogachtend, -
Ons kenmerk
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT, VenW/DGMo-2009/8019
ir. Camiel Eurlings
Bijlage: brief van ProRail (dd 24 augustus 2009, kenmerk #1537472
RvB/BK20092408) met nadere achtergrondinformatie bij de uitgevoerde
risicobeschouwing van onbeveiligde openbare overwegen, het onderzoek naar
dichtligtijden en de resultaten van de proeven met hangwerken onder de
slagbomen van overwegen.
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat