* Nieuws
`Het bruist bij LIBC-junior van de ideeën'
Hoe ontwikkelen de hersenen zich van de geboorte tot en met de
adolescentie? En waarom worden jongeren zelf zo karig bedeeld met
informatie over hun eigen brein in ontwikkeling? Twee nieuwe websites
van het Leiden Institute for Brain and Cognition voorzien in een
antwoord.
Wetenschap in de samenleving
Maandag 31 augustus, bij de officiële opening van het
academisch jaar 2009-2010 presenteerde ontwikkelingspsycholoog
en initiatiefnemer prof.dr. Eveline Crone de nieuwe websites en
de bijbehorende initiatieven op het gebied van onderzoek en
publieksvoorlichting. Crone: `Wij zien onze plek niet als
wetenschap aan de ene kant en samenleving aan de andere.
LIBC-wetenschappers zien wetenschap in de samenleving als
onderdeel van de samenleving.'
Nieuw wetenschappelijk netwerk
De eerste website is LIBC-junior, een nieuw en
interdisciplinair wetenschappelijk netwerk dat het brein in
ontwikkeling bestudeert. Hoe ontstaat het menselijk denken en
handelen, en hoe ontwikkelt het zich van geboorte tot
adolescentie? Waarom gaat die ingewikkelde en ongelijkmatige
ontwikkeling meestal zo goed, en waarom gaat het soms helemaal
fout? Op de website leggen de onderzoekers uit wat ze doen,
waarom ze dat doen en hoe ze het doen.
Zeven onderzoekslabs
Zeven onderzoeksgroepen met bijbehorende labs zijn gaan
samenwerken in LIBC-junior. Ze bestuderen het hele scala aan
aspecten van de ontwikkeling: hoe leert een kind praten en
later lezen? Waarom is de invloed van een veilige hechting van
een kind aan de ouders zo belangrijk voor de ontwikkeling, en
waardoor wordt die gehechtheidsrelatie bepaald? Wat is precies
autisme?
Neurowetenschappelijke methoden
Stuk voor stuk zijn het buitengewoon succesvolle groepen, zo
stelde Crone in haar presentatie. En stuk voor stuk combineren
ze al verschillende wetenschappelijke invalshoeken, vakgebieden
en onderzoekstechnieken. Allemaal maken ze bijvoorbeeld gebruik
van de nieuwste neurowetenschappelijke methoden, die ze
combineren met gedragsonderzoek. In LIBC-junior willen ze het
onderzoek naar een nog hoger plan tillen door de krachten te
bundelen en de inzichten te delen.
Er is niet zoiets als wetenschap aan de ene kant en samenleving
aan de andere, betoogt Eveline Crone tijdens de opening van het
academisch jaar: `LIBC-wetenschappers zien wetenschapinde
samenleving als onderdeel van de samenleving.'
Universitair onderzoeksprofiel
LIBC-junior sluit aan bij twee interfacultaire
onderzoeksgebieden die de universiteit vorig jaar heeft
aangewezen als zogenoemde profileringsgebieden: het gebied
Brain function and dysfunction over the lifespan, waarin het
Leidse hersen- en cognitieonderzoek is gebundeld, en het gebied
Health, prevention and the human life cycle, dat medische,
psychologische en maatschappelijke risico- en succesfactoren in
kaart brengt van conceptie tot hoge ouderdom.
`Het bruist bij LIBC-junior van de ideeën', zo besloot Crone
haar presentatie maandag de 31e. `Houdt ons in de gaten.'
Behapbaar
De website van LIBC-junior is uitstekend behapbaar voor
geïnteresseerden die nieuwsgierig zijn naar wat we allemaal
weten of nog aan het uitzoeken zijn over het samenspel van
hersenen en omgeving in de cruciale fase van onze ontwikkeling
tot wie we zijn.
Website voor jongeren
Kijk in je brein is specifiek bedoeld voor jongeren zelf,
hoewel jongere, aldus Eveline Crone, `uiteraard een flexibel
begrip is, dus bezoekt u gerust allemaal de site'.
Gek genoeg, zo ontdekte ze, is er heel veel informatie voor
ouders en leerkrachten over de ontwikkeling van de hersens van
vroege (pubers) en latere adolescenten - samen de groep tussen
ca. 11 en 25 jaar - maar heel weinig voor jongeren zelf.
Wanneer de CITO-toets?
Leerkrachten lezen dus wel geregeld over de vraag of er wel een
perfecte leeftijd is voor CITO-toets of studiekeuze, en ouders
weten inmiddels dat het wetenschappelijk heel goed verdedigbaar
is dat hun kinderen hun bed niet uit kunnen komen, maar voor de
hoofdpersonen in het verhaal was er nog niet veel. En van hen
stromen de verzoeken om informatie voor spreekbeurten en
werkstukken juist dagelijks binnen.
Hersenreis met beelden
`Een hersenreis met beelden', zo noemt Crone de website Kijk in
je brein, waar ze het jongerencommunicatiebureau YoungWorks
voor engageerde. Surfend door de website nemen jongeren een
kijkje in hun eigen hersenen en ontdekken hoe hun hersenen
werken, wat wetenschappers dagelijks doen om hier meer over te
weten te komen, en wat jongeren zo uniek maakt.
De website heeft ingangen naar:
- het brein
- breindomeinen
- mythes
- hersenonderzoek
- testimonials van onderzoekers
- spelletjes, proeven en links
In het werkgeheugen kunnen bezoekers informatie opslaan ten
behoeve van spreekbeurten of werkstukken.
Voorafgaand aan de lancering organiseerden onderzoekers van
Crones laboratorium een bijeenkomst met workshops, interviews
en discussiegroepen voor scholieren van het Leidse
Pre-University College, een traject voor getalenteerde en
gemotiveerde leerlingen uit 5 en 6 VWO dat hen alvast deel laat
uitmaken van de wereld van de wetenschap.
Universiteit Leiden