Stichting Natuur en Milieu
Groei luchtvaart past niet binnen klimaatdoelen
Slank Schiphol is gezond
1 september 2009 - Schiphol moet op dieet en zal daar slanker en
gezonder uitkomen. Dat zei Mirjam de Rijk, algemeen directeur van
Stichting Natuur en Milieu vanochtend bij de presentatie van de
Luchtvaartvisie van de stichting. De voorspelde groei van de Europese
luchtvaart past niet binnen de klimaatdoelen voor 2050, zo heeft
Natuur en Milieu in samenwerking met onderzoeksbureau CE Delft
berekend. Het is daarom onvermijdelijk dat we minder gaan vliegen en
dat vliegen duurder wordt.
Zonder maatregelen soupeert de luchtvaart al rond 2030 het grootste
deel van alle broeikasgassen op die in Europa mogen worden uitgestoten
binnen het Europese emissie handelssysteem. Dat betekent dat er bijna
niets meer overblijft voor de industrie en energiesector. En zelfs als
al het denkbare aan extra beleid en technische innovatie wordt
gerealiseerd, groeit de luchtvaart te veel om binnen de klimaatdoelen
te blijven. De consequentie zal zijn dat vliegen veel duurder wordt
via het emissiehandelssysteem en er dus minder gevlogen gaat worden.
De luchtvaart en het kabinet zouden hier op in moeten spelen in plaats
van vast te houden aan onrealistische groeiprognoses. Ze moeten
voorbereid zijn op een toekomst waarin klimaatdoelen de groeiruimte
voor de luchtvaart zullen bepalen en met alternatieven komen. Als zij
dit niet doen is niet alleen het klimaat maar ook de internationale
bereikbaarheid van Nederland in gevaar. Ook de huidige economische
crisis maakt een heroriëntatie op de toekomst van Schiphol
noodzakelijk.
In haar luchtvaartvisie presenteert Natuur en Milieu alternatieven
voor een duurzame lucht-vaart. De belangrijkste aanbevelingen voor
Schiphol zijn: ontwikkel Schiphol tot rail-luchthaven voor Europa,
zorg dat de Europese (transfer-)passagiers met een supersnelle trein
naar en van Schiphol reizen en concentreer op intercontinentale
vluchten.
Schiphol is een overstapluchthaven en dankt vooral hieraan haar grote
netwerk van intercontinentale bestemmingen. Maar juist die
overstapfunctie komt sterk onder druk te staan door stijgende prijzen.
Wil Schiphol een internationaal aansprekende luchthaven blijven, dan
moet zij een alternatief bieden voor al die vluchten korter dan 800
kilometer (40%). Dan moeten die passagiers per hogesnelheidstrein van
en naar Schiphol kunnen komen, waarbij het voor de reiziger zo
gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt: een integraal boekings- en
inchecksysteem, directe en snelle internationale aansluitingen, een
concurrerende prijs en slimme bagage-afhandeling. Schiphol kan zich
van andere luchthavens onderscheiden door vlieg- en treinverkeer te
integreren en zich te concentreren op directe intercontinentale
vluchten. Dit kan 2 Mton CO2 winst opleveren wat gelijk staat aan de
jaarlijkse CO2-uitstoot van 750.000 autos.
Het wegvallen van een deel van de vliegende overstappers en de
verschuiving naar de trein voor reizen binnen Europa betekent dat het
huidige Schiphol voldoende capaciteit heeft voor reizigers van en naar
Nederland en geen vluchten hoeft uit te plaatsen naar Lelystad en
Eindhoven. De knellende klimaatdoelen zullen dit effect nog
versterken.
Voor een illustratie van de groei van luchtvaart versus de
CO2-uitstoot klik hier.
Voor de visie van Natuur en Milieu op luchtvaart klik hier.
Voor de onderbouwende studie van CE Delft klik hier.
Publicatiedatum: 31-08-2009