Transporteurs verspillen miljoenen euro's door verkeerd bandenbeleid

01/09/2009 10:31

Press Release

NIEUWEGEIN, 1 september 2009 - De transportbranche laat, ondanks de gedaalde inkomsten en lagere omzetten, miljoenen euro's liggen door het rijden op slechte of verkeerde banden. Onlangs is dat gebleken tijdens het grote jaarlijkse onderzoek, dat bandenfabrikant Goodyear heeft gehouden bij grensovergang Hazeldonk tussen Nederland en België. Onder de ruim honderdentwintig gecontroleerde voertuigen werden meer dan achthonderd banden onderzocht, inclusief opleggers en aanhangwagens.

Tijdens de inspectie bleek dat maar liefst 53% van de gecontroleerde voertuigen met een te lage bandenspanning reed. Een juiste bandenspanning kan meer dan 1.000 euro per truck per jaar aan besparing opleveren door minder slijtage en een lager brandstofverbruik, en dus ook beter voor het milieu. Toch zit er vooruitgang in de "bandenzorg", want tijdens de bandeninspectie van vorig jaar bleek dat 68% van de gecontroleerde voertuigen een te lage bandenspanning had.

Ook bleek bij de controle dat ruim 23% van de voertuigen, die uitsluitend ingezet werden voor regionaal vervoer, voorzien waren van banden bestemd voor langeafstandstransport. Hierdoor wordt de levensduur verkort met zeker 10 tot 20% omdat die banden een andere rubbersamenstelling en profieltekening hebben.

Maar liefst 9% van de onderzochte voertuigen had specifieke trailerbanden op de vooras gemonteerd met als gevolg extra slijtage, maar ook minder grip en slechtere rijeigenschappen.

Bij 5% van de gecontroleerde voertuigen kwam een achterstallig banden- en wielenonderhoud aan het licht. Een aantal reed zelfs op lekke banden. Achterstallig onderhoud van banden gaat ten koste van de veiligheid, kost extra geld door uitval en zorgt voor een hoger brandstofverbruik. Ook zijn gestrande vrachtwagens vaak veroorzaker van files.

Tijdens de bandeninspectie, die Goodyear jaarlijks organiseert, bleek dat vrijwel geen trekasbanden geherprofileerd of vernieuwd waren. Een opvallende constatering, omdat die de kilometerkostprijs verlagen en het milieu ontzien door minder afval.

Een A-merk trekasband kan vaak geherprofileerd worden met een nieuw loopvlak, waarna bij slijtage dit proces nog eens herhaald kan worden. Goodyear levert op zorgvuldig geselecteerde karkassen vernieuwde banden onder de naam TreadMax, die dezelfde prestaties leveren als vergelijkbare nieuwe Goodyear banden.

Tijden de bandeninspectie bij Hazeldonk was de bereidwillige medewerking van de chauffeurs opvallend. Het merendeel der truckers toonde grote interesse in de verstrekte informatie.

Goodyear houdt vrijwel ieder weekend bandencontroles bij transportbedrijven. Om een indruk te krijgen of de bij deze Goodyear Quality Controls verkregen data representatief zijn voor de hele Nederlandse transportbranche, besloot Goodyear om ook jaarlijks een algemene bandeninspectie bij een grote grensovergang te houden.

Over Goodyear

Goodyear is een van de grootste bandenfabrikanten ter wereld. Het hoofdkantoor is gevestigd in Akron in de Amerikaanse staat Ohio en het bedrijf maakt banden, rubberproducten en chemicaliën in meer dan 60 fabrieken in 26 landen. Er zijn vestigingen in vrijwel elk land op de wereld. Bij Goodyear werken wereldwijd 70.000 mensen. In 1999 trad Dunlop toe tot de wereldwijde alliantie tussen haar voormalige moederorganisatie Sumitomo Rubber Industries en The Goodyear Tire & Rubber Company. De Europese activiteiten op het gebied van banden van Sumitomo Rubber en Goodyear zijn ondergebracht in de West-Europese joint venture Goodyear Dunlop Tires Europe B.V.

Bijna alle toonaangevende fabrikanten van vrachtauto's en bussen monteren standaard Goodyear en/of Dunlop banden, waaronder Volvo, Renault, Scania, DAF, MAN, Mercedes en Iveco. Goodyear Dunlop levert ook banden aan alle grote trailerfabrikanten.

Met FleetFirst, dat onder meer het TruckForce servicenetwerk, ServiceLine 24-uurs wegenhulp, Mobility, het FleetOnlineSolutions online management systeem en Next Tread omvat, biedt Goodyear Dunlop de meest uitgebreide service in de industrie.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.goodyear.nl