Gemeente Zwolle

12. Veilige tunnels

Reconstructie Ceintuurbaan

Veilige tunnels

Fietstunnel - klik op de afbeelding voor een vergroting De eerste van de drie nieuw te bouwen langzaam verkeerstunnels is klaar; de Tesselschadetunnel op het kruispunt Dr. van Heesweg-Tesselschadestraat is sinds woensdag 26 augustus 2009 in gebruik.

Er wordt extra aandacht aan de sociale veiligheid besteed. De tunnels worden lang omdat de Ceintuurbaan ter hoogte van de drie kruispunten behoorlijk breed is. Bovendien kijken er geen woningen op uit en er is geen ruimte in de middenberm om daglicht binnen te laten komen. Om er voor te zorgen dat gebruikers van de tunnel zich er toch veilig voelen, worden er speciale maatregelen genomen:


* Enkele kruispunten worden iets verhoogd zodat gebruikers van de tunnel sneller de andere zijde van de tunnel kunnen zien.
* Er komen schuine wanden die naar buiten wijken, waardoor de tunnel minder voelt als een 'koker'.

* Er komt heldere verlichting, ingebouwd in lichte betegelde wanden die fraai ogen maar ook het licht verdelen/reflecteren door de hele tunnel.

* De tunnels krijgen een hoogte van 2,85 meter.

Voor Zwollenaren: deze tunnelbouw is te vergelijken met de langzaam verkeerstunnel onder de spoorweg tussen de Willemskade (bij het Ecodrome) en de Koggelaan in Hanzeland en de tunnel onder de Zwartewaterallee (ter hoogte van de Roelenweg).

Bron: Expertisecentrum
Datum van 26-11-2008 tot 25-11-2009