12. Veilige tunnels
Reconstructie Ceintuurbaan
Veilige tunnels
Fietstunnel - klik op de afbeelding voor een vergroting
De eerste van de drie nieuw te bouwen langzaam verkeerstunnels is
klaar; de Tesselschadetunnel op het kruispunt Dr. van
Heesweg-Tesselschadestraat is sinds woensdag 26 augustus 2009 in
gebruik.
Er wordt extra aandacht aan de sociale veiligheid besteed. De tunnels
worden lang omdat de Ceintuurbaan ter hoogte van de drie kruispunten
behoorlijk breed is. Bovendien kijken er geen woningen op uit en er is
geen ruimte in de middenberm om daglicht binnen te laten komen. Om er
voor te zorgen dat gebruikers van de tunnel zich er toch veilig
voelen, worden er speciale maatregelen genomen:
* Enkele kruispunten worden iets verhoogd zodat gebruikers van de
tunnel sneller de andere zijde van de tunnel kunnen zien.
* Er komen schuine wanden die naar buiten wijken, waardoor de tunnel
minder voelt als een 'koker'.
* Er komt heldere verlichting, ingebouwd in lichte betegelde wanden
die fraai ogen maar ook het licht verdelen/reflecteren door de
hele tunnel.
* De tunnels krijgen een hoogte van 2,85 meter.
Voor Zwollenaren: deze tunnelbouw is te vergelijken met de langzaam
verkeerstunnel onder de spoorweg tussen de Willemskade (bij het
Ecodrome) en de Koggelaan in Hanzeland en de tunnel onder de
Zwartewaterallee (ter hoogte van de Roelenweg).
Bron: Expertisecentrum
Datum van 26-11-2008 tot 25-11-2009
Gemeente Zwolle