Ingezonden persbericht
TAM tekent 10 jaar IT-partnership met Amadeus
TAM zal haar operationele processen gaan omzetten en voert al haar passagiers services toe aan Amadeus' geïntegreerde Altéa platform
Hoofddorp, 31 augustus 2009: TAM, de grootste luchtvaartmaatschappij op het zuidelijk halfrond, en Amadeus, één van de leiders in technologie en distributie oplossingen voor de reis- en toerisme industrie, kondigen een 10-jarig technologie partnerschap aan, waarbij TAM uitgerust zal worden met een nieuwe generatie 'Passenger Service' systeem. Amadeus vervangt meerdere applicaties die momenteel bij TAM in gebruik zijn door één enkel geïntegreerd platform, gebaseerd op het Amadeus Altéa Customer Management Solution.
"TAM is snel gegroeid in de afgelopen jaren, vooral met onze internationale activiteiten," zegt Paulo Castello Branco, TAM Vice President Commercial and Planning. "We hebben een technologische oplossing nodig die flexibel en gemakkelijk is aan te passen, ter ondersteuning van onze plannen voor toekomstige uitbreiding.
"Het is onze doelstelling om te consolideren en onze positie als leider in de markt verder uit te bouwen. Daarnaast streven wij ernaar om de kwaliteit van onze diensten aan klanten verder te verbeteren en meer interactie en functionaliteit voor onze sales systemen te bieden."
"Het Amadeus-platform wordt aanbevolen door de Star Alliance," stelt Líbano Barroso, TAM Vice President Finance en IT. "Dit was één van de factoren die bepalend zijn geweest bij onze beslissing om te investeren in de Altéa oplossing. Het vergemakkelijkt de integratie met 's werelds grootste mondiale alliantie - gepland voor het eerste kwartaal van 2010.
"Altéa geeft ons de technologische ondersteuning in het kader van onze plannen rond internationale uitbreiding, de verdere modernisering van onze systemen en helpt ons de operationele kosten te verminderen," zegt hij. Meer dan 60% van de aangesloten luchtvaartmaatschappijen van de Star Alliance gebruikt de Amadeus oplossing al, of zijn in een vergevorderd stadium hier op over te gaan.
Het nieuwe platform beheert alle reserveringen van TAM, de inventaris en departure control processen. Het zal volledig worden geïntegreerd met de bestaande systemen van de twee luchtvaartmaatschappijen; TAM Linhas Aereas en TAM Airlines. Altéa's centrale opslagplaats van gegevens zal TAM in staat stellen agenten toegang te geven tot gemeenschappelijke en up-to-date gehouden cliënten profielen, met hun vlucht-geschiedenis en individuele voorkeuren. Dit vermogen om hun passagiers te "herkennen" vanaf het moment van reservering tot en met het ophalen van de bagage, zal TAM medewerkers in staat stellen om een consistente en optimale dienstverlening te bieden aan de klant. TAM zal ook gebruik gaan maken van Amadeus e-commerce services ter ondersteuning van haar websites en de groei van online verkoop.
Juliana Kfouri, IT-directeur van TAM, legt verder uit dat men geopteerd heeft voor een modulair systeem als basis voor toekomstige groei, in lijn met de nieuwe dynamiek van de luchtvaartmaatschappij en de noodzaak om te integreren met meer dan 20 luchtvaartmaatschappijen wanneer zij zal toetreden tot de Star Alliance.
"Er is een eenvoudiger en interactiever architectuur ontworpen, dat zal resulteren in meer snelheid en flexibiliteit in de technologie van de luchtvaartmaatschappij en de service richting haar klant", zegt ze. "De uitdagingen die voort gaan komen uit deze radicale verandering zal ons in staat stellen een complete verandering in de processen, operations en IT-systemen door te voeren."
Julia Sattel, Amadeus Vice President Airline IT onderstreept dat: "Met de volledige reikwijdte van Altéa zal TAM een uniek instrument in handen hebben om langdurig concurrentievoordeel te realiseren door toegankelijkere processen, snellere besluitvorming en een gedifferentieerde klantenservice.
"Voortbouwend op onze uitgebreide ervaring met het invoeren en samenvoegen van systemen, plus de professionaliteit van het TAM-team, zullen we de systemen van de luchtvaartmaatschappij in minder dan een jaar operationeel hebben, waardoor de integratie met de luchtvaartalliantie van haar keuze sneller gaat verlopen."
In maart is TAM begonnen met de opleiding 'proces-en change management' binnen alle afdelingen van de organisatie, om hen voor te bereiden op het gebruik van het nieuwe platform. De invloedgebieden omvatten front-line personeel op de luchthavens, bij de reservering, check-in, ticketverkoop via de corporate reissector, de uiteindelijke klant bij de TAM verkoopkantoren en callcenters, het TAM- loyaliteitsprogramma, reisbureaus en andere commerciële partners.
Op dit moment hebben meer dan 60 luchtvaartmaatschappijen gekozen voor de volledige Altéa suite, terwijl een totaal van 135 andere minstens één onderdeel van de suite gebruiken. Amadeus Altéa is ook geselecteerd door Star Alliance als de Star Common IT-platform (CITP).
EINDE
Ingezonden persbericht