ProRail
Persbericht
23-07-2009
Eerste proefweek iedere tien minuten een trein tussen Eindhoven en
Amsterdam
NS en ProRail houden van maandag 31 augustus t/m vrijdag 4 september
een eerste proef 'Elke 10 minuten een trein' op het traject
Eindhoven-Amsterdam. De proef duurt vijf werkdagen en vindt plaats in
de ochtend- en avondspits. NS en ProRail gaan in samenwerking met de
goederenvervoerders tijdens de proef zes Intercity's, zes Sprinters en
twee goederentreinen per uur per richting laten rijden.
Elke 10 minuten een trein rijden op één van de drukste
spoortrajecten van Europa, is een ingewikkelde logistieke uitdaging.
Veiligheid en klantgemak staan daarbij voorop. Om in de toekomst
daadwerkelijk iedere 10 minuten een trein te kunnen aanbieden aan de
reizigers, houden NS en ProRail nu al de eerste proef (in een reeks
van proeven). In deze proef gaan we onderzoeken onder welke condities
het mogelijk is om meer treinen te laten rijden en de reizigers nog
meer van dienst te kunnen zijn. De proef wordt in de eerste week van
september gehouden omdat er dan minder reizigers zijn wegens
vakanties, er geen grootschalige onderhoudswerkzaamheden zijn gepland
en de weersomstandigheden gunstig zijn.
De proefweek zal wijzigingen voor reizigers en de directe omgeving van
het spoor met zich meebrengen. Er rijden meer treinen tijdens de
spitsuren, deels met andere vertrektijden en soms vertrekkend vanaf
een ander perron. Aansluitingen kunnen tijdens de spits ook anders
zijn. De gewijzigde reismogelijkheden zijn vanaf week 30 te vinden in
de treinplanner op www.ns.nl en mobiel.ns.nl. Op de stations worden
extra servicemedewerkers ingezet om het mogelijke reizigersongemak
zoveel mogelijk te beperken.
Omdat er meer treinen rijden, kunnen spoorwegovergangen in die periode
vaker gesloten zijn. Om hinder bij drukke overwegen te beperken worden
tijdens de proef maatregelen genomen zoals de inzet van BOA's en
verkeersregelaars. Reizigers, gemeenten en omwonenden worden van
tevoren uitgebreid geïnformeerd.
De ambitie is om in de komende jaren op corridor A2 elke 10 minuten
een trein te laten rijden is. De proef is een eerste stap op weg naar
hoogfrequent spoorvervoer.