Blue Fox Enterprises N.V.

PERSBERICHT

Vianen, 31 augustus , 2009

* BLUE FOX HALFJAARCIJFERS 2009

Hoofdpunten halfjaarcijfers 2009


* Nettoresultaat ¤ 1,5 miljoen negatief in het eerste halfjaar 2009, in vergelijking met een verlies van ¤ 4,1 miljoen in dezelfde periode vorig jaar dat hoofdzakelijk werd gerealiseerd door het boekverlies op de verkoop van Porini in 2008


* Bedrijfsresultaat ¤ 1,4 miljoen negatief door afnemende vraag naar nieuwe software (H1 2008 ¤ 0, 3 miljoen negatief)


* Blijvend moeilijke marktomstandigheden resulteren in aanhoudende omzetdaling in eerste halfjaar 2009


* Verstevigde kapitaalstructuur door succesvolle aandelenemissie maakt implementatie van groeistrategie mogelijk


* Introductie van nieuwe online productlijn 'Loft(TM)' in september 2009

Kengetallen H1 2009
(x ¤ 1 miljoen tenzij anders vermeld) H1 2009 H1 2008 aangepast* Netto omzet 3,9 5,1
Bruto resultaat 3,7 4,8
Bedrijfsresultaat (verlies) -1,4 -0,3
Netto resultaat (verlies) -1,5 -4,1
Kasstroom -1,2 -0,1
Resultaat per aandeel (¤) -0,24 -0,93

30-jun-09 31-dec-08
Solvabiliteit 32,10% 27,9%*


* De vergelijkende cijfers zijn aangepast om de activiteiten van Porini uit het eerste kwartaal van 2008 te verwijderen. Het operationele verlies en de verkoop van Porini zijn geclassificeerd als 'Discontinued Operations' in het financiële overzicht.

Gang van zaken eerste helft 2009

In de eerste helft van 2009 heeft Blue Fox Enterprises (BFE) de focus gelegd op de wederopbouw van de onderneming en de uitvoering van het nieuwe businessplan voor de hoofdactiviteit NedGraphics. Het plan is gericht op de realisatie van structurele omzetverbetering en de invoering van efficiëntieverbetering van de organisatie in de komende 3 jaar. De verworven positie van NedGraphics als product- en marktleider zal in haar marktsegment worden behouden en uitgebreid en daarnaast zullen aanpalende afzetmarkten betreden worden. Het eerste halfjaar is een uitdagende periode geweest voor de Mode & Textiel industrie. In het eerste halfjaar heeft BFE te maken gekregen met budgetverlagingen en het uitstellen van besluiten bij veel klanten wat een omzetdaling tot gevolg heeft gehad.

BFE bekleedt middels NedGraphics al jaren een leidende positie voor CAD/CAM software in de textiel- en mode-industrie. De aanwezige kennis en ervaring worden aangewend om de leiderschapspositie te behouden en daarnaast nieuwe markten te betreden. Het meerjarige businessplan van de onderneming is gebouwd rondom de "NedGraphics Value Triangle". Belangrijk onderdeel hiervan zijn plannen voor structurele verhoging van de omzet en het betreden van nieuwe markten. Om deze strategie te kunnen implementeren was versteviging van de kapitaalstructuur benodigd. In juni heeft BFE dit kunnen realiseren door een aandelenemissie.Tevens is met de financier een optie tot conversie van een deel van de kredietfaciliteit overeengekomen.Tijdens de op 20 juli 2009 gehouden Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders (BAVA) zijn deze besluiten goedgekeurd.

Om verder te bouwen op de kerncompetenties van de onderneming is de introductie van nieuwe (online) producten op bestaande en nieuwe markten gepland. Onder de naam 'Loft(TM)' zullen de eerste producten in september van dit jaar voor een nieuwe klantgroep worden gepresenteerd. Daarnaast zal een online "go-to-market strategy" worden ingezet waarbij ook de consument wordt betrokken.

Financieel overzicht

Resultaten
De gecontinueerde activiteiten zijn de CAD/CAM activiteiten van NedGraphics en de ERP activiteiten van DPI. Als gevolg van de wereldwijd aanhoudende zwakke economische omstandigheden is in de eerste helft van 2009 de netto omzet van NedGraphics gedaald met 25,5% tot ¤ 3,4 miljoen (H1 2008: ¤ 4,6 miljoen). De lagere omzet had een direct effect op het bedrijfsresultaat dat afnam tot ¤ 0,6 miljoen negatief in vergelijking met een negatief resultaat van ¤ 0.4 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De omzet van de ERP activiteiten van DPI namen af tot ¤ 0,44 miljoen, in de eerste helft van 2008 was dit ¤ 0,48 miljoen. Het bedrijfsresultaat van DPI verslechterde tot ¤ 0,1 miljoen negatief in vergelijking met ¤ 0,06 miljoen negatief in de eerste helft van 2008.

In het eerst halfjaar van 2009 rapporteerde Blue Fox een netto resultaat van ¤ 1,5 miljoen negatief (H1 2008 ¤ 4,1 miljoen negatief). Het netto resultaat in het eerste halfjaar van 2008 bestond voornamelijk uit het gerealiseerde verlies van ¤ 3,7 miljoen uit hoofde van de activiteiten en verkoop van Porini in 2008. De financiële gegevens over 2008 zijn aangepast om de Porini activiteiten te verwijderen uit de resultaten van het boekjaar 2008.

Kasstroom, investeringen en financiering
De operationele kasstroom in de eerste helft 2009 bedroeg ¤ 0,4 miljoen negatief (H1 2008: ¤1,6 miljoen positief). De afname in vergelijking met de eerste helft 2008 is in het bijzonder het gevolg van de aanhoudend zwakke economische omstandigheden. Kasstroom uit investering was in het eerste halfjaar 2009 ¤ 0,9 miljoen negatief (H1 2008: ¤ 1,7 miljoen negatief). Deze verbetering was hoofdzakelijk het gevolg van de verkoop van de activiteiten van Porini in de eerste helft van 2008.

De mutatie in geldmiddelen en kasequivalenten in het eerste halfjaar van 2009 bedroeg ¤ 1,2 miljoen negatief (H1 2008: ¤ 0,1 miljoen negatief).

Na balansdatum, in juli 2009, is uit hoofde van de uitgifte van 2,5 miljoen nieuwe aandelen van ¤ 0, 40 per aandeel, een aanvullende faciliteit van ¤ 1 miljoen in contanten gerealiseerd.

Balans
De vaste activa namen licht toe tot ¤ 8,4 miljoen per 30 juni 2009 (per 31 december 2008 ¤ 8,3 miljoen). Dit was met name het gevolg van activering van de kosten van de ontwikkeling van software voor het nieuwe LOFT(TM) product dat in september zal worden geïntroduceerd.

Door de negatieve resultaten van de afgelopen jaren beschikt Blue Fox over voorwaarts compensabele verliezen. Deze zijn niet op de balans gewaardeerd omdat deze verliezen in de toekomst niet met zekerheid gecompenseerd kunnen worden met belastbare winsten.

Het eigen vermogen is afgenomen tot ¤ 3,55 miljoen per 30 juni 2009 in vergelijking met ¤ 4,0 miljoen per 31 december 2008. De afname is hoofdzakelijk het gevolg van het netto verlies in H1 2009 en de conversie van een converteerbare lening. Ondanks de afname in eigen vermogen heeft de conversie van de lening, van schuld naar eigen vermogen, geresulteerd in een toename van de solvabiliteit van 27,9 % per 31 december 2008, naar 32,1% per 30 juni 2009. Gebaseerd op het garantiekapitaal (eigen vermogen inclusief converteerbare lening) kwam de solvabiliteit ultimo 2008 uit op 33,7%.

Het totaal aantal gewone uitstaande aandelen, met een nominale waarde van ¤ 0,10, staat per 30 juni 2009 op 7.331.354.

Ontwikkelingen na balans datum

Op 21 juli heeft BFE een succesvolle uitgifte van aandelen bekend gemaakt. Deze kapitaalinjectie was benodigd ter verwezenlijking van BFE's groeistrategie. NedGraphics, BFE's hoofdactiviteit, zal een nieuw product 'LOFT(TM)' introduceren in september 2009.

De LOFT(TM) productlijn bestaat uit 'Customer Experience' genererende hulpmiddelen die de klant ondersteunen bij het visualiseren van persoonlijke ervaringen online en anderszins. De eerste product introductie is een 'Customer Experience Engine' met als kernfunctionaliteit het afbeelden van diverse 'real life' producten in een persoonlijke (digitale) omgeving op een eenvoudige manier. Na de officiële introductie zal NedGraphics geleidelijk de markt kennis laten maken met nieuwe functionaliteiten en applicatiegebieden voor bestaande en nieuwe klanten van dit innovatieve product. Tegelijkertijd zal via de NedGraphics website (www.NedGraphics.com) de markt op de hoogte gehouden worden van het ontwikkelproces. Met het LOFT(TM) programma verwacht BFE haar afzetmarkt in de komende drie jaar uit te breiden.

Zoals eerder bekend gemaakt zal de groeistrategie samengaan met een complete rebranding waarbij de naam Blue Fox Enterprises N.V. zal worden gewijzigd. Het onderzoek hieromtrent is ondertussen afgerond. De naamswijziging vereist een aanpassing in de statuten van de onderneming, deze aanpassing zal voorgelegd worden aan de aandeelhouders tijdens een BAVA later dit jaar. Op deze aandeelhoudersvergadering zal ook de nieuwe naam van de onderneming bekend gemaakt worden.

Vooruitzichten

Het jaar 2009 zal in het teken blijven staan van de wederopbouw van de organisatie waarmee de fundamenten worden gelegd voor groei in de komende jaren. De product- en marktleiderpositie die BFE in haar huidige marktsegment heeft verworven zal worden behouden en uitgebreid en daarnaast zullen aanpalende afzetmarkten worden betreden. De wereldwijde economische verslechtering heeft echter ook gevolgen voor de markt waarop Blue Fox actief is en zal effect hebben op de omzet en marges. De tweede helft van 2009 zal uitdagend blijven. De focus van Blue Fox zal gericht blijven op het zekerstellen van haar leidende positie voor de korte- en middellange termijn.

Profiel Blue Fox Enterprises Afzender van dit persbericht is Blue Fox Enterprises N.V., Blue Fox is de eerste en enige leverancier van compleet geïntegreerde softwareoplossingen voor de internationale textiel- en mode-industrie. Blue Fox is genoteerd aan NYSE Euronext Amsterdam.