Gemeente Berkelland
Postbus 200
7270 HA Borculo
Tel.: 0545-250 250
Contact en bezoekgegevens
Gebruikers tevreden over uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning
Afbeelding bij afbeelding
De meerderheid van de Wmo-gebruikers in Berkelland is tevreden over de
ondersteuning die ze krijgen. Dit blijkt uit een enquete die dit
voorjaar onder bijna vijfhonderd mensen is gehouden. Maar liefst 97
procent zegt dat de geboden hulp voldoet aan hun verwachtingen. De
Berkellandse resultaten wijken niet erg af van andere onderzochte
gemeenten.
Verbeteren
Bijna vijfhonderd gebruikers hebben vragen beantwoord over de
aanvraagprocedure, de hulp bij het huishouden en voorzieningen als
rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen. Voor veruit de meeste
gebruikers geldt dat de ondersteuning voldoet aan de verwachtingen. Er
is een grote mate van tevredenheid. De gemeente wil de uitkomsten van
het onderzoek gebruiken bij de verdere verbetering van de uitvoering
van de wet.
stofzuiger.jpg
Scootmobiel.jpg
Onafhankelijk
In het voorjaar stuurde de gemeente Berkelland aan bijna duizend
gebruikers een vragenlijst over de Wmo, waarvan 479 gebruikers (48
procent) het vragenformulier terugstuurde. De vragen gingen over de
manier waarop de aanvraag is verlopen en over verschillende aspecten
van de verleende ondersteuning. Het vragenformulier is ook gestuurd
aan mensen waarvan de aanvraag is afgewezen. Zij konden hun mening
geven over de ervaren procedure. De onderzoeksgegevens zijn verwerkt
door het onafhankelijke onderzoeksbureau SGBO. Dit bureau doet
hetzelfde onderzoek ook in 235 andere gemeenten.
We zetten enkele uitkomsten voor u op een rij:
Aanvraag: 7,1
De gebruikers waarderen de aanvraagprocedure in Berkelland gemiddeld
met een 7,1. De mensen, zo'n 93 procent zijn het meest tevreden over
de behandeling bij aanvraag. Minder tevreden zijn de gebruikers over
de wachttijd die nodig is voor de feitelijke levering (82 procent).
Hulp bij het huishouden: 7,9
De hulp bij het huishouden wordt gemiddeld met een 7, 9 gewaardeerd.
Dit is gelijk aan het gemiddelde van de waardering in andere
gemeenten. Rond de levering van de huishoudelijke hulp zijn mensen het
meest tevreden over de planning van de hulp (97 procent). De
vervanging bij de afwezigheid scoort duidelijk lager (82 procent).
Voorzieningen: 7,2
Gemiddeld waarderen de gebruikers de voorzieningen, zoals rolstoelen,
scootmobielen en woonvoorzieningen met een 7,2. Over de
woningaanpassingen is 95 procent tevreden. De verhuiskostenvergoeding
is echter slechts naar tevredenheid bij 62 procent van de
betrokkenen.
Wmo-raad: bekend bij 44 procent van de gebruikers
Bij 44 procent van de ondervraagden zegt bekend te zijn met de
Wmo-raad, het adviesorgaan aan de gemeente op het gebied van de Wmo.
Daarvan is 81 procent tevreden over de mate waarin de Wmo-raad opkomt
voor het belang van de gebruikers van de Wmo.
Klik hier voor de totale resultaten van het onderzoek.
Trefwoorden Onderzoek, Wmo
Mutatiedatum 31/08/2009