Gemeente Berkelland


Postbus 200
7270 HA Borculo
Tel.: 0545-250 250
Contact en bezoekgegevens

Gebruikers tevreden over uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning

Afbeelding bij afbeelding

De meerderheid van de Wmo-gebruikers in Berkelland is tevreden over de ondersteuning die ze krijgen. Dit blijkt uit een enquete die dit voorjaar onder bijna vijfhonderd mensen is gehouden. Maar liefst 97 procent zegt dat de geboden hulp voldoet aan hun verwachtingen. De Berkellandse resultaten wijken niet erg af van andere onderzochte gemeenten.

Verbeteren

Bijna vijfhonderd gebruikers hebben vragen beantwoord over de aanvraagprocedure, de hulp bij het huishouden en voorzieningen als rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen. Voor veruit de meeste gebruikers geldt dat de ondersteuning voldoet aan de verwachtingen. Er is een grote mate van tevredenheid. De gemeente wil de uitkomsten van het onderzoek gebruiken bij de verdere verbetering van de uitvoering van de wet.

stofzuiger.jpg

Scootmobiel.jpg

Onafhankelijk

In het voorjaar stuurde de gemeente Berkelland aan bijna duizend gebruikers een vragenlijst over de Wmo, waarvan 479 gebruikers (48 procent) het vragenformulier terugstuurde. De vragen gingen over de manier waarop de aanvraag is verlopen en over verschillende aspecten van de verleende ondersteuning. Het vragenformulier is ook gestuurd aan mensen waarvan de aanvraag is afgewezen. Zij konden hun mening geven over de ervaren procedure. De onderzoeksgegevens zijn verwerkt door het onafhankelijke onderzoeksbureau SGBO. Dit bureau doet hetzelfde onderzoek ook in 235 andere gemeenten.

We zetten enkele uitkomsten voor u op een rij:

Aanvraag: 7,1

De gebruikers waarderen de aanvraagprocedure in Berkelland gemiddeld met een 7,1. De mensen, zo'n 93 procent zijn het meest tevreden over de behandeling bij aanvraag. Minder tevreden zijn de gebruikers over de wachttijd die nodig is voor de feitelijke levering (82 procent).

Hulp bij het huishouden: 7,9

De hulp bij het huishouden wordt gemiddeld met een 7, 9 gewaardeerd. Dit is gelijk aan het gemiddelde van de waardering in andere gemeenten. Rond de levering van de huishoudelijke hulp zijn mensen het meest tevreden over de planning van de hulp (97 procent). De vervanging bij de afwezigheid scoort duidelijk lager (82 procent).

Voorzieningen: 7,2

Gemiddeld waarderen de gebruikers de voorzieningen, zoals rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen met een 7,2. Over de woningaanpassingen is 95 procent tevreden. De verhuiskostenvergoeding is echter slechts naar tevredenheid bij 62 procent van de betrokkenen.

Wmo-raad: bekend bij 44 procent van de gebruikers

Bij 44 procent van de ondervraagden zegt bekend te zijn met de Wmo-raad, het adviesorgaan aan de gemeente op het gebied van de Wmo. Daarvan is 81 procent tevreden over de mate waarin de Wmo-raad opkomt voor het belang van de gebruikers van de Wmo.
Klik hier voor de totale resultaten van het onderzoek.

Trefwoorden Onderzoek, Wmo
Mutatiedatum 31/08/2009