Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Stelsel hoger onderwijs tegen het licht

Persbericht | 31-08-2009 | Directie Communicatie

Minister Plasterk wil het huidige stelsel van hoger onderwijs (hogescholen en universiteiten) kritisch tegen het licht houden. Wellicht moet er een flexibelere en breder stelsel komen dat meer rekening houdt met de grote diversiteit van het almaar groeiend aantal studenten.

Dat heeft de minister gezegd bij de opening van het academisch jaar, op de Universiteit Twente. Hij stelt een commissie in die een vergelijking moet maken tussen ons zogeheten binaire stelsel en andere systemen in de wereld. De commissie, bestaande uit internationale en nationale deskundigen, wordt gevraagd uiterlijk in maart 2010 dit vergelijkend onderzoek af te ronden.

"Ons stelsel van hoger onderwijs begint uit zijn voegen te barsten. De toestroom van studenten is veel groter en diverser geworden, en niet alle studenten kunnen het uiterste uit zichzelf halen. Moet er geen breder stelsel komen?", aldus minister Plasterk in zijn speech.

Het stelsel voor hoger onderwijs is onder druk komen te staan. Dat komt onder meer door een sterke toestroom (in 1950 genoot 5% hoger onderwijs, nu 47%), doordat de groep studenten steeds diverser is geworden en het universitair onderwijs steeds breder. Ook het hbo loopt tegen grenzen op. Er ontwikkelt zich een reële behoefte aan toegepast onderzoek in het hbo, en er zijn hbo-studies die dicht tegen beroepsgerichte universitaire studies aanzitten Verder is de uitval van met name mbo'ers in het hbo veel te hoog en zien jongeren zich gedwongen te jong te kiezen, waardoor ze verkeerd kiezen.

Minister Plasterk: " De conclusie is dat we een veel te diverse groep studenten persen door de twee types onderwijs die ons binaire stelsel biedt". Hij wil op basis van het vergelijkend onderzoek van de nog in te stellen commissie kijken of en zo ja, hoe een meer diverser stelsel van hoger onderwijs gerealiseerd moet worden. De minister benadrukt dat dit in goede samenspraak zal gebeuren met het onderwijsveld, inclusief docenten, studenten en het bedrijfsleven.