Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Stelsel hoger onderwijs tegen het licht
Persbericht | 31-08-2009 | Directie Communicatie
Minister Plasterk wil het huidige stelsel van hoger onderwijs
(hogescholen en universiteiten) kritisch tegen het licht houden.
Wellicht moet er een flexibelere en breder stelsel komen dat meer
rekening houdt met de grote diversiteit van het almaar groeiend aantal
studenten.
Dat heeft de minister gezegd bij de opening van het academisch jaar,
op de Universiteit Twente. Hij stelt een commissie in die een
vergelijking moet maken tussen ons zogeheten binaire stelsel en
andere systemen in de wereld. De commissie, bestaande uit
internationale en nationale deskundigen, wordt gevraagd uiterlijk in
maart 2010 dit vergelijkend onderzoek af te ronden.
"Ons stelsel van hoger onderwijs begint uit zijn voegen te barsten. De
toestroom van studenten is veel groter en diverser geworden, en niet
alle studenten kunnen het uiterste uit zichzelf halen. Moet er geen
breder stelsel komen?", aldus minister Plasterk in zijn speech.
Het stelsel voor hoger onderwijs is onder druk komen te staan. Dat
komt onder meer door een sterke toestroom (in 1950 genoot 5% hoger
onderwijs, nu 47%), doordat de groep studenten steeds diverser is
geworden en het universitair onderwijs steeds breder. Ook het hbo
loopt tegen grenzen op. Er ontwikkelt zich een reële behoefte aan
toegepast onderzoek in het hbo, en er zijn hbo-studies die dicht tegen
beroepsgerichte universitaire studies aanzitten Verder is de uitval
van met name mbo'ers in het hbo veel te hoog en zien jongeren zich
gedwongen te jong te kiezen, waardoor ze verkeerd kiezen.
Minister Plasterk: " De conclusie is dat we een veel te diverse groep
studenten persen door de twee types onderwijs die ons binaire stelsel
biedt". Hij wil op basis van het vergelijkend onderzoek van de nog in
te stellen commissie kijken of en zo ja, hoe een meer diverser stelsel
van hoger onderwijs gerealiseerd moet worden. De minister benadrukt
dat dit in goede samenspraak zal gebeuren met het onderwijsveld,
inclusief docenten, studenten en het bedrijfsleven.