1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
T
Ons kenmerk
VenW/DGW-2009/950
Uw kenmerk
Datum 31 augustus 2009
Bijlage(n)
Onderwerp Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Jansen heeft gesteld over bouwen
nabij primaire waterkeringen.
1. Heeft u kennisgenomen van de beleidsnota "Bouwen nabij primaire
waterkeringen" van het waterschap Zuiderzeeland?
1. Ja.
2. Onderschrijft u de uitgangspunten 1) van de beleidsnota, in het bijzonder de
volgende aspecten:
- blijvend herkenbare waterkering;
- inrichting zonder ingewikkelde kunstwerken en constructies en met een
lange levensduur;
- bij de inrichting nabij een waterkering voldoende aandacht voor de risico's
in de ondergrond?
Indien u deze uitgangspunten niet (volledig) onderschrijft, kunt u dit standpunt
motiveren?
2. De uitgangspunten van de beleidsnota sluiten aan bij het landelijke
waterveiligheidsbeleid. De beleidsnota vormt voor het waterschap het kader voor
advies bij de watertoets en voor de beoordeling van aanvragen voor een
zogenaamde keurontheffing voor bouwen nabij primaire waterkeringen. De keur
is een verordening van het waterschap die regelt wat wel en niet mag in of nabij
dijken en oppervlaktewater. Op basis van de beleidsnota wordt alleen een
ontheffing van de keur gegeven om te bouwen nabij primaire waterkeringen,
indien belangen van waterstaatkundige aard zich daartegen niet verzetten. Hierbij
hoort in alle gevallen een op het specifieke geval toegesneden belangenafweging,
waarbij genoemde aspecten een belangrijke rol (kunnen) spelen.
Het vaststellen van de keur en ontheffing hiervan is een zelfstandige bevoegdheid
van het bestuur van het waterschap.
a
agina 1 van 2
P
3. Is het naar uw mening mogelijk en wenselijk om in overleg met de
Datum
beheerders landelijke uitgangspunten te formuleren voor bouwen nabij primaire
waterkeringen? Ons kenmerk
VenW/DGW-2009/950
Als beheerder van de primaire waterkeringen zijn waterschappen het best in staat
om het landelijke waterveiligheidsbeleid door te vertalen in regels en daarbij
behorende afwegingskaders, onder meer voor bouwen nabij primaire
waterkeringen, die toegesneden zijn op de specifieke lokale omstandigheden. Het
landelijke veiligheidsbeleid biedt hiervoor voldoende kader. In het Ontwerp
Nationaal Waterplan is voorts opgenomen dat er ruimte opengehouden moet
worden langs de primaire waterkeringen in de vorm van beschermingszones en
dat het de taak van de waterbeheerder is om deze ruimtebehoefte in beeld te
brengen. De precieze uitwerking en betekenis dient door de waterschappen te
worden vastgelegd (zie Ontwerp Nationaal Waterplan, blz. 69).
4. Hebben alle waterschappen, die zorg dragen voor primaire waterkeringen,
richtlijnen geformuleerd voor bouwen nabij deze waterkeringen? Zo nee, is het
naar uw mening wenselijk dat deze richtlijnen er wel komen? Zo ja, hoe gaat u
dat aanpakken?
Alle waterschappen, die beheerder zijn van primaire waterkeringen, hebben in
hun keur gebods- en verbodsregels opgenomen voor de primaire keringen om
deze te beschermen. Een aantal waterschappen heeft, op grond van haar
zelfstandige bevoegdheid hiertoe, daarnaast specifieke afwegingskaders voor
bouwen nabij waterkeringen opgesteld, die toegesneden zijn op de specifieke
lokale omstandigheden.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat