Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon

T

Ons kenmerk VenW/DGW-2009/950

Uw kenmerk

Datum 31 augustus 2009
Bijlage(n) Onderwerp Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Jansen heeft gesteld over bouwen nabij primaire waterkeringen.


1. Heeft u kennisgenomen van de beleidsnota "Bouwen nabij primaire waterkeringen" van het waterschap Zuiderzeeland?


1. Ja.


2. Onderschrijft u de uitgangspunten 1) van de beleidsnota, in het bijzonder de volgende aspecten:

- blijvend herkenbare waterkering;

- inrichting zonder ingewikkelde kunstwerken en constructies en met een lange levensduur;

- bij de inrichting nabij een waterkering voldoende aandacht voor de risico's in de ondergrond?
Indien u deze uitgangspunten niet (volledig) onderschrijft, kunt u dit standpunt motiveren?


2. De uitgangspunten van de beleidsnota sluiten aan bij het landelijke waterveiligheidsbeleid. De beleidsnota vormt voor het waterschap het kader voor advies bij de watertoets en voor de beoordeling van aanvragen voor een zogenaamde keurontheffing voor bouwen nabij primaire waterkeringen. De keur is een verordening van het waterschap die regelt wat wel en niet mag in of nabij dijken en oppervlaktewater. Op basis van de beleidsnota wordt alleen een ontheffing van de keur gegeven om te bouwen nabij primaire waterkeringen, indien belangen van waterstaatkundige aard zich daartegen niet verzetten. Hierbij hoort in alle gevallen een op het specifieke geval toegesneden belangenafweging, waarbij genoemde aspecten een belangrijke rol (kunnen) spelen. Het vaststellen van de keur en ontheffing hiervan is een zelfstandige bevoegdheid van het bestuur van het waterschap.

a
agina 1 van 2 P






3. Is het naar uw mening mogelijk en wenselijk om ­ in overleg met de Datum beheerders ­ landelijke uitgangspunten te formuleren voor bouwen nabij primaire

waterkeringen? Ons kenmerk VenW/DGW-2009/950 Als beheerder van de primaire waterkeringen zijn waterschappen het best in staat om het landelijke waterveiligheidsbeleid door te vertalen in regels en daarbij behorende afwegingskaders, onder meer voor bouwen nabij primaire waterkeringen, die toegesneden zijn op de specifieke lokale omstandigheden. Het landelijke veiligheidsbeleid biedt hiervoor voldoende kader. In het Ontwerp Nationaal Waterplan is voorts opgenomen dat er ruimte opengehouden moet worden langs de primaire waterkeringen in de vorm van beschermingszones en dat het de taak van de waterbeheerder is om deze ruimtebehoefte in beeld te brengen. De precieze uitwerking en betekenis dient door de waterschappen te worden vastgelegd (zie Ontwerp Nationaal Waterplan, blz. 69).


4. Hebben alle waterschappen, die zorg dragen voor primaire waterkeringen, richtlijnen geformuleerd voor bouwen nabij deze waterkeringen? Zo nee, is het naar uw mening wenselijk dat deze richtlijnen er wel komen? Zo ja, hoe gaat u dat aanpakken?

Alle waterschappen, die beheerder zijn van primaire waterkeringen, hebben in hun keur gebods- en verbodsregels opgenomen voor de primaire keringen om deze te beschermen. Een aantal waterschappen heeft, op grond van haar zelfstandige bevoegdheid hiertoe, daarnaast specifieke afwegingskaders voor bouwen nabij waterkeringen opgesteld, die toegesneden zijn op de specifieke lokale omstandigheden.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

Pagina 2 van 2