Nuchtere Nederlanders onverstoorbaar tijdens hardlopen
31/08/2009 10:01
PR Newswire
HOOFDDORP, Nederland, August 31 /PRNewswire/ --
- Grootste Europese hardlooponderzoek ooit onthult 'Reasons to
Run': Nederlanders willen genieten en ontspannen
Europa zit midden in een "tweede hardloopgolf" nu zo'n 36% van
de Europeanen in de leeftijd van 15 tot 65 jaar zich op het hardlopen heeft
gestort. Vrijwel iedereen herkent het beeld van overvolle parken, straten,
bossen en fitnesscentra. Maar waar komt deze nieuwe hardloopgolf in Nederland
en in de rest van Europa vandaan? Waarom lopen wij hard?
Om de Multimedia News Release te zien, klik:
http://www.prnewswire.com/mnr/asics/39834/
Speciaal ter gelegenheid van haar 60ste verjaardag heeft
ASICS, absolute expert op het gebied van 'running', een bijzonder onderzoek
gedaan naar de 'geest' van de hardloper. Het onderzoek, 'Reasons to Run' -
het grootste onderzoek ooit op dit gebied, uitgevoerd door het Europese
onderzoeksinstituut Synovate - vroeg aan meer dan 3500 hardlopers in zeven
Europese landen* het 'waarom' achter het hardlopen.
Van lichaam naar geest
Een opvallend feit dat in alle landen naar voren komt is dat
de houding ten aanzien van hardlopen een kwestie is van 'first the body, then
the mind.' Het gaat in de eerste plaats om de lichamelijke voordelen van het
hardlopen. Gezondheidsoverwegingen, en met name conditie (54% van de
hardlopers) en gewichtsverlies (40%), zijn de twee belangrijkste redenen
waarom Europeanen aan de sport beginnen. Daarna verschuift de balans van
lichaam naar geest. Hardlopers ontdekken de geestelijke voordelen die het
hardlopen met zich meebrengt - 34% verklaart dat ze voor hun plezier rennen,
en 35% ervaart het als stressverlagend.
Europeanen willen gemiddeld 6,1 kilo verliezen met het
hardlopen, maar Nederlanders spannen de kroon met een gemiddelde doelstelling
van 9,5 kilo gewichtsverlies. Wat loopmaatjes betreft breken de Britten het
record hardlopen met hun baby in een buggy. Dertien procent van de Italianen
is lid van een hardloopclub en 81% loopt het liefst hard samen met iemand. Op
de vraag waar ze zich mentaal mee bezig houden tijdens het hardlopen
verklaren de Spanjaarden dat ze kritisch kijken naar overige hardlopers; de
Fransen concentreren zich op hun ademhaling, tempo en ritme; de Britten maken
zich zorgen over hun financiën en de huidige kredietcrisis. De Belgen denken
in het algemeen helemaal nergens aan.
We rennen zoals we zijn
Met het diepgaande onderzoek naar wat er in het hoofd van
hardlopers omgaat heeft ASICS' onderzoek 'Reasons to Run' intrigerende
resultaten opgeleverd. De uitkomsten lopen uiteen van consensus over bepaalde
aspecten (zoals waarom men begint met hardlopen) tot factoren die enorm van
land tot land verschillen (zoals de motivatie om niet op te geven, het
voorkomen van blessures, of de voorkeur voor bepaalde looplocaties). De
onderlinge verschillen komen erop neer dat het mentale profiel van de
hardloper het karakter van zijn land weerspiegelt. Hardwerkende Duitsers,
bijvoorbeeld, zijn toegewijde renners die niet makkelijk opgeven, terwijl de
Fransen met hun joie-de-vivre meer hardlopen voor hun plezier. De nuchtere
eigenschappen van de Nederlander maken dat ze zich niet snel aan dingen
ergeren, terwijl gepassioneerde Spanjaarden snel geïrriteerd raken.
De Nederlandse hardloper vergeleken met de rest
Nederland is een relatief "jong" hardloopland. Dit heeft niets
met leeftijd te maken, maar met wanneer de sport aan populariteit won. Meer
dan een derde van de Nederlandse hardlopers is minder dan een jaar geleden
begonnen met hardlopen (vergeleken met 18% van de Italianen en 22% van de
Spanjaarden). Dit is wellicht een reden waarom Nederlanders nog niet het
gevoel hebben dat hardlopen een essentieel onderdeel van hun leven is (20%,
vergeleken met 40% van de Italianen en 33% van de Spanjaarden). Nederland
heeft ook het grootste percentage vrouwelijke starters, 40%, vergeleken met
bijvoorbeeld 23% in Italië. De 'onvolwassenheid' van de sport is een
mogelijke reden waarom Nederlanders enigszins idealistisch zijn wanneer het
om hun doelen gaat. In hun enthousiasme om fit te worden en gewicht te
verliezen wil de Nederlandse hardloper gemiddeld 9,5 kg kwijt (vergeleken met
een gemiddelde van 6,1 kg in de rest van Europa). Het nuchtere karakter van
Nederland komt terug in de houding van de Hollander als hardloper, die niet
gauw ergens mee zit, in tegenstelling tot de Britten en de Spanjaarden die de
neiging hebben om te piekeren. Hardlopen is een manier om te genieten en te
relaxen. Nederlanders hebben geen muziek nodig om zich beter te voelen en ze
hebben meestal ook geen behoefte aan een hardloopmaatje. Dit in tegenstelling
tot 81% van de Italianen die graag in het gezelschap van een andere hardloper
is.
De wonderen van het hardlopen
Sinds de eerste hardloopgolf in de vroege zeventiger jaren,
toen mensen zich realiseerden dat hardlopen een betrouwbare manier was om
gezond te worden, heeft de wereld van 'running' niet meer zo'n sterke groei
gekend. Deze tweede hardloopgolf blijkt onder meer uit het toenemende aantal
hardlopers in parken, op straten en fitnesscentra, pieken in registraties
voor marathons (alleen al in Europa vinden er 494 marathons plaats), en een
enorme stijging van het aantal vrouwelijke deelnemers aan de sport (33% van
de Europese vrouwen zijn het laatste jaar gestart). Dat we midden in een golf
zitten, blijkt uit het feit dat een derde van de huidige hardlopers het
afgelopen jaar begonnen is en in de aanhoudende stijging van deze cijfers.
Het aantal Europese hardlopers ligt nu al boven de 80 miljoen.
Voor meer informatie, feiten en cijfers over het Reasons to
Run onderzoek, check http://www.everythingaboutrunning.asics.eu.
* NB: De deelnemende landen zijn Engeland, Frankrijk, Italië,
Spanje, Nederland, België en Duitsland, en de resultaten zijn representatief
voor 80 miljoen hardlopers in deze landen.
Anima Sana in Corpore Sano (een gezonde geest in een gezond lichaam)
In 1949 vestigde ASICS' oprichter Kihachiro Onitsuka zijn
gespecialiseerde bedrijf voor sportschoenen in Kobe, Japan. Onitsuka werd
gedreven door de opvatting dat goede lichaamsbeweging tot een gezond lichaam
leidt en dat in een gezond lichaam een gezonde geest kan huizen. Hardlopen
belichaamt deze filosofie, waarbij lichaam en geest voortdurend en harmonieus
samen moeten werken. Vanaf haar oprichting werd ASICS een autoriteit op het
gebied van hardlopen dankzij de onafgebroken studie naar het gedrag van het
lichaam van de hardloper. Ter gelegenheid van haar 60ste verjaardag (een
gebeurtenis met een sterk symbolische betekenis voor Japanners), besloot
ASICS haar toewijding aan de innovatie van het hardlopen op een hoger niveau
te brengen en een autoriteit te worden op een nieuw gebied - de geest van de
hardloper.
ASICS Benelux, Communications Manager Ronald van Boxel, E. RvBoxel@asics.nl, M. +31-6-511-190-04, T. +31-20-4469686
-