Farmaceutische industrie wereldwijd op de schop
31/08/2009 10:12
Roland Berger Strategy Consultants
Amsterdam, maandag 31 augustus 2009 - Zorgverzekeraars zijn bezig met kostenbesparingen, budgetten gaan omlaag, patenten lopen af en de concurrentie neemt almaar toe. Farmaceutische bedrijven over de hele wereld investeren meer dan ooit in Research & Development (R?). Desondanks blijft de productiviteit laag en zijn innovaties tot nu toe niet toereikend geweest om de dalende verkopen te compenseren. Volgens Roland Berger Strategy Consultants moet de hele industrie fundamenteel haar verdienmodellen herzien en nieuwe innovatiemodellen adapteren.
Het strategisch adviesbureau concludeert dit op basis van een onderzoek over trends en innovatieconcepten onder de top van farmaceutische bedrijven wereldwijd, die in de eerste plaats gepatenteerde voorgeschreven medicijnen fabriceren. Volgens het onderzoek is innovatie de grootste uitdaging voor de farmaceutische industrie.
"Door de vergrijzende populatie zal de wereldwijde vraag naar geneesmiddelen groeien. Tegelijkertijd houden veel overheden de hand steeds meer op de knip als het gaat om uitgaven voor medische verzorging. Zeker in deze financieel moeilijke tijden," zegt Benno van Dongen, partner van de Nederlandse vestiging van Roland Berger. "Het is daarom zaak dat farmaceutische bedrijven hun traditionele businessmodellen nog eens goed onder de loep nemen en hun prioriteiten nu bij innovatie gaan leggen." Het onderzoek identificeert een aantal trends binnen vijf belangrijke aspecten van innovatie: R? proces, therapeutische gebieden, productportfolio, financieringsmodellen en culturele aspecten.
Partnerschap in R? - model TI Pharma als internationaal perspectief
De meerderheid van de onderzochte bedrijven geeft aan binnenkort R? fundamenteel te gaan herstructureren. Door de relatief lage productiviteit in onderzoek, trekken steeds meer managers de noodzaak van grootschalige interne onderzoeksafdelingen in twijfel. In plaats daarvan zien ze de competenties van de farmaceutische industrie meer in het ontwikkelingsgedeelte. Hiermee denken ze toegang tot de markt, marketing en sales beter te kunnen garanderen. 51% van de respondenten zou graag inzetten op coöperatieve overeenkomsten en partnerschappen van partijen van buiten. "De tijd van het op grote schaal industrialiseren van R? is voorbij," meent van Dongen. "Bedrijven realiseren zich dat andere criteria vandaag de dag belangrijk zijn. Zo is het van belang dat bedrijven hun eigen innovatieve netwerken intensief managen. Deze netwerken moeten niet alleen bestaan uit externe onderzoeksinstituten en kleine biotech bedrijven, maar ook uit traditionele concurrenten. Alleen zo kan een bedrijf de eigen innovatieve kracht en daarmee winstcapaciteit verbeteren," aldus van Dongen. "Een publiek - privaat partnerschap zoals het TI Pharma wordt internationaal als voorbeeld gesteld hoe de grote farmaceutische industrie met de kleine biotech, met kennisintellingen, zorgverzekeraars, en academische ziekenhuizen in gezamenlijkheid innoveert - iets waar de overheid zich bewust van moet zijn en moet koesteren," zegt van Dongen.
Innovatieve behandelingen: grootste groei in oncologie
Als het gaat om de therapeutische gebieden, geeft 84% van de ondervraagden aan oncologie te zien als gebied met de meeste potentie. In de komende vijf jaar zullen op dit terrein de grootste investeringen plaatsvinden. Ook zal door het snel groeiende aantal spelers op de markt de prijsdruk in dit gebied aanzienlijk toenemen. Naast oncologie, verwachten de respondenten het meest van toepassingen met betrekking tot het centraal zenuw systeem, diabetes en immunologie/infectieziekten. Cardiologie, een van de snelst groeiende 'markten' in de afgelopen jaren, komt pas op de zesde plaats.
Biologische geneesmiddelen sturen groei
49% van de respondenten verwacht de grootste innovaties in biologische geneesmiddelen. Daarnaast wordt de combinatie van geneesmiddelen en diagnostiek steeds belangrijker, mede omdat zorgverzekeraars steeds meer eisen stellen aan de doelgerichtheid en nauwkeurigheid van behandelingen. Deze combinatie maakt dat mogelijk. "Vooral bij duurdere medicatie is hier steeds meer vraag naar bij de zorgverzekeraars. Veel bedrijven hebben echter meer dan vijf jaar de tijd nodig om dit te implementeren," legt van Dongen uit.
Nieuwe manieren van financieren
De almaar toenemende zorgkosten zullen in nieuwe manieren van financiering resulteren. Daarbij ligt het accent vooral op de patiënten zelf en minder op de zorgverzekeraars. Van Dongen: "In de BRIC-landen, die allemaal flinke groei laten zien, neemt private financiering - lees de patiënt - van gezondheidszorg al een hoge vlucht. In de westerse wereld zullen in de toekomst ook steeds meer innovatieve partnerschappen tussen verzekeraars, overheden en industrie moeten worden gesloten."
Talent
Bedrijfscultuur en de kwalificaties van werknemers blijken cruciaal voor de innovatiekracht van een bedrijf. Vooral toegang tot toptalent wordt steeds meer een concurrentievoordeel. Interne bedrijfscultuur wordt ook opnieuw ontdekt als competitieve factor. Toch neigen R?-afdelingen er vaak nog naar te bureaucratisch te zijn in plaats van ondernemend en creatief.
"De farmaceutische sector is gewend geraakt aan succes, maar wordt nu geconfronteerd met een enorme omwenteling. Dit is precies waarom innovatie boven aan de agenda moet komen," zegt van Dongen. "Innovatie betekent niet alleen dat je nieuwe producten moet creëren, maar ook dat het gehele businessmodel van de farmaceutische industrie onder de loep moet worden genomen. Minder integratie en meer samenwerking met externe partners, zoals in publiek-private samenwerkingen als TI Pharma, zijn essentieel voor een constante winstgevende groei."
Over het onderzoek
Aan dit onderzoek namen in totaal 35 wereldwijd opererende farmaceutische bedrijven deel. Hiervan komen 21 bedrijven voor in de wereldwijde top-30 van farmaceutische bedrijven. Naast kwantitatief onderzoek (vragenlijsten) heeft Roland Berger ruim 50 face-to-face interviews afgenomen met bestuurders uit de top van de industrie.
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau, met ruim 2.100 medewerkers in 36 kantoren, verspreid over 25 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in 1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar meer dan 70 medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook www.rolandberger.nl.
http://www.rolandberger.nl