VU medisch centrum
Professor Gerda Croiset gaat geneeskundeopleiding leiden
'VUmc wil ertoe doen. Dat spreekt me aan'
27 augustus 2009
"Ik zou willen dat ik de tijd kon terugdraaien", zegt Gerda Croiset
als ze aan het eind van haar praatje de Amstelzaal vol eerstejaars
geneeskundestudenten nog eens rondkijkt. Het nieuwe hoofd opleiding
geneeskunde, zoals haar functie officieel heet, heeft de aankomende
artsen vol enthousiasme verteld over haar eigen studie, over hoe ze
destijds - vol verwachting maar ook een beetje onwennig - om zich heen
keek toen ze voor het eerst tussen haar jaargenoten zat, hoe ze dokter
werd via een omweg (biomedische wetenschappen) en hoe ze zich na een
mooie en productieve tijd aan het UMC Utrecht, nu verheugt op een
nieuwe stap in haar carrière aan die universiteit met dat prachtige
medisch curriculum, het VUmc-compas.
`Input van studenten is essentieel', reageert Gerda Croiset (links) op
het verzoek van Esmée Smits om regelmatig overleg Foto: Mark van den
Brink Haar welkomstwoord tijdens de aftrap van de introductieweek is
haar eerste optreden aan VUmc. Op 1 september treedt professor Gerda
Croiset in dienst. MFVU-voorzitter Esmée Smits is haar voorgegaan met
een verhaal over het studentenleven, met foto's uit haar eigen
digitale 'plakboek'. Croiset haakt daar later bij aan. "Als ik die
ijskast zie vol met bier, wetende dat mijn zoon van zestien binnenkort
ook gaat studeren, dan denk ik wel even oeps."
Ze vertelt dat ze zich ook weer een beetje eerstejaars voelt. "Ik ben
hier ook nieuw en heb net als jullie voor Amsterdam en VUmc gekozen.
Voor een stad die bruist en een academisch medisch centrum dat
maatschappelijke vraagstukken belangrijk vindt. VUmc wil ertoe doen.
Dat spreekt me enorm aan."
Ze benadrukt het belang van goede communicatie, een vaardigheid die
hoog staat aangeschreven in het medisch curriculum van VUmc. "Je moet
bedenken, een consult duurt maar tien minuten, dan komt het er echt op
aan op helderheid en zorgvuldigheid. Hier leer je dat, naast andere
vaardigheden. Maar je zult ook heel veel kennis moeten verstouwen,
onderwerpen waarvan je je misschien wel eens afvraagt: waarom moet ik
dat weten? Ik kan je verzekeren: je hebt het allemaal nodig. Daar kom
je achter als je eenmaal als arts werkt."
Nepschotwond
Even later - een bont gezelschap van als neparts verklede mentoren met
een kermende neppatiënt met nepschotwonden - 'neergeschoten voor de
deur van AH' - heeft na het zingen van het MFVU-lied (refrein:
'Blokken doen we later, feesten doen we nu') de zaal weer ontruimd,
praten we nog even na, samen met Esmée Smits. Croiset vertelt over
haar werk bij het UMC Utrecht, waar ze zich op allerlei manieren met
geneeskundeonderwijs en onderwijsvernieuwing heeft beziggehouden. Ze
is onder meer een van de architecten van de vierjarige opleiding tot
basisarts/klinisch onderzoeker SUMMA, een masteropleiding voor
getalenteerde studenten met een biomedische bachelor.
Wat heeft Gerda Croiset in petto voor VUmc?, wil Smits weten. Croiset
vindt het nog te vroeg om met concrete plannen te komen. Ze zal zich
in elk geval gaan bezighouden met de evaluatie van het nieuwe
curriculum. Als onderwijshoogleraar is dat een van haar taken. "Er
staat een mooi programma, maar ik kan nu nog niet beoordelen wat er
nog meer nodig is en wat wel en niet bij VUmc past. Je kunt niet zo
maar iets overplanten omdat dat elders goed werkt."
Esmée spreekt de wens uit regelmatig met Gerda Croiset te kunnen
overleggen, liefst maandelijks, over zaken die studenten aangaan en om
ideeën aan te dragen. Croiset: "Dat wil ik heel graag. De mening van
studenten is essentieel als je onderwijs wil ontwikkelen. Je kunt wel
allerlei mooie dingen bedenken, maar het gaat er om dat het wérkt. En
dan bedoel ik niet alleen de onderwijsideeën zelf, maar ook heel
praktische zaken, zoals de indeling van het rooster."
Marianne Meijerink
bron: OnderwijsKatern