Ingezonden persbericht


Persbericht: Aantal bed & breakfasts blijft groeien

Onderzoeksresultaten bekendgemaakt bij 3.000ste B&B op Bedandbreakfast.nl Naar schatting telt Nederland al meer dan 5.000 B&B's. Het zijn er in ieder geval minstens 3.000 want in mei van dit jaar was Bed & Breakfast Boschzicht in Doorn de 3.000ste B&B op de website Bedandbreakfast.nl. Toen eigenaren Corine en Folkert Thiadens hun B&B aanmeldden waren ze officieel nog niet geopend. Zondag 23 augustus werd de opening en het behalen van deze mijlpaal groots gevierd met een feestelijk ontbijt in de tuin van Bed & Breakfast Boschzicht. Onder de genodigden waren buren, vrienden, familie, mystery guests, betrokken organisaties en omliggende B&B's. Tijdens het ontbijt werden door NRIT Media de eerste resultaten gepresenteerd van het Nationale Bed & Breakfast Onderzoek. Na het ontbijt werd het B&B officieel geopend door de Burgemeester van de Utrechtse Heuvelrug en werd er een cheque overhandigd aan Natuurmonumenten. Een heerlijk ochtendzonnetje maakte het feest compleet. De crisis helpt een handje Dat de bed & breakfast-markt zich in een razend tempo ontwikkelt bleek uit de toespraken van Hanny Hoedemaker van Bed & Breakfast Nederland (BBN) en Ton Vermeulen van het NRIT. Sinds B&B Boschzicht in Doorn staat ingeschreven op de site hebben alweer driehonderd B&B-eigenaren zich aangemeld en staat de teller op ruim 3.300 B&B's. Ton Vermeulen van NRIT is niet verbaasd over deze groei. De B&B branche ontwikkelt zich namelijk in een duizelingwekkend tempo. Alhoewel de crisis een handje helpt - het is een aantrekkelijke bijverdienste - is de groei structureel. Dit is een van de conclusies uit het onderzoek van NRIT en BBN. Eerste conclusies onderzoek NRIT heeft in samenwerking met Bed & Breakfast Nederland (BBN) in juni 2009 een grootschalig onderzoek uitgezet onder (toekomstige) eigenaren van Bed & Breakfast-accommodaties in Nederland. Het onderzoek is een vervolg op onderzoeken die NRIT en BBN in 2005 en 2007 hebben uitgevoerd. In totaal zijn deze keer 6.700 webenquêtes uitgezet. De respons bedroeg bijna 30%, hetgeen voor een dergelijk onderzoek erg hoog is, temeer vanwege het feit dat de vragenlijst behoorlijk lang was. Dit geeft tevens de enorme betrokkenheid van de B&B-eigenaren bij deze betrekkelijk jonge sector aan. In totaal hebben we 1.985 vragenlijsten retour gekregen. Daarvan exploiteerden 1.586 respondenten daadwerkelijk een B&B en vielen er 314 in de categorie starter. Sector blijft sterk groeien Dat het starten van een B&B booming is, bewijst ook weer dit onderzoek. Van alle B&B's is 85% deze eeuw gestart. Ruim 20% van alle respondenten is in 2008 met een B&B begonnen. Vooral in de provincies Noord-Brabant (17%), Noord-Holland (14%), Zuid-Holland en Gelderland (beide 13%) en Limburg (9%) treffen we B&B's aan. Niet zo verwonderlijk aangezien dit ook de meest toeristische provincies van Nederland zijn. Meeste B&B's hebben maximaal twee kamers De meeste B&B's (35%) hebben twee gastenkamers, gevolgd door 30% met 1 kamer en 17% met drie kamers. De rest van de B&B's heeft 4 tot en met 7 kamers. Een gemiddelde Nederlandse B&B heeft 2,4 gastenkamers. Dat is iets minder dan in 2007 toen het gemiddelde op 2,5 lag. Uit een analyse blijkt dat recent gestarte B&B's gemiddeld kleiner zijn dan oudere B&B's. Een B&B heeft gemiddeld 5,7 bedden. Meer voorzieningen in de gastenkamers De populairste gezamenlijke voorzieningen in een B&B zijn gratis parkeergelegenheid (72%), een fietsenstalling (68%), gebruik van de tuin (62%), ontbijtruimte (54%), leesmateriaal (51%), koffie/thee (48%), koelkast (46%), terras/balkon (45%), internet (37%) en een magnetron (31%). Op de gastenkamer zijn veel geboden voorzieningen een zitje (82%), wastafel (82%), tv (79%), douche (77%), toilet (77%), koffie/thee (74%), eigen entree (60%), koelkast (59%), radio (58%) en internet 56%). Het is opvallend dat veel algemene voorzieningen uit de top tien minder populair zijn dan drie jaar geleden. We zien dat veel voorzieningen naar de gastenkamer zijn verhuisd. Nachtje B&B kost ¤65 Een kamer voor twee personen inclusief ontbijt en toeristenbelasting kostte in een gemiddelde Nederlandse B&B in 2008 ¤62,30, in 2009 was dat ¤65,-. Deze tarieven zijn helaas niet vergelijkbaar met die uit 2007 omdat toen een andere onderzoeksmethode voor deze specifieke vraag is gebruikt. Ook hier is het weer opvallend dat eerder gestarte B&B's veel goedkoper zijn (¤56,60) dan later gestarte B&B's (¤67,60). Zo'n 35% van alle B&B's vraagt tussen de ¤56,- en ¤70,- voor een overnachting. Gemiddeld B&B heeft jaarlijks 196 gasten over de vloer Een Nederlandse B&B realiseert jaarlijks (2008) zo'n 356 overnachtingen en krijgt 196 gasten over de vloer. Ten opzichte van 2006 is het aantal gasten met 23% en het aantal overnachtingen met 4% gestegen. In vergelijking met 2007 heeft ruim 50% van de B&B's in 2008 het aantal gasten zien toenemen, 37% zag een stabilisatie en 12% een afname van het aantal gasten. Vooral recent geopende B&B's zien het aantal gasten nog toenemen. Exploitatie B&B blijft bijverdienste Een gemiddelde B&B heeft een jaaromzet van zo'n ¤8.000, de kosten bedragen jaarlijks ¤3.880. Ook hier valt weer op dat B&B's die al wat langer op de markt opereren aanzienlijk meer omzet behalen met nauwelijks meer kosten. Zij realiseren derhalve een veel betere marge. Overwegend blijft het exploiteren van een B&B een hobbymatige bezigheid aangezien 40% van de B&B's een omzet opgeeft van minder dan ¤2.500. Eigenaren van een B&B besteden samen met gezinsleden en werknemers per week 38,5 uur aan het runnen van een B&B. In combinatie met de gerealiseerde marge blijft het exploiteren van een B&B een marginale operatie. Kwart B&B's heeft uitbreidingsplannen Ondanks dat heeft 26% van de B&B's uitbreidingsplannen. Meer kamers, uitgebreidere voorzieningen en diensten worden daarbij het meest genoemd. Een kleine 10% heeft plannen om te stoppen met de B&B (staken exploitatie of verkopen B&B). Locatie blijft belangrijkste aantrekkingskracht De meeste eigenaren van een B&B vermoeden dat de meeste gasten kiezen voor hun B&B vanwege de ligging/locatie. Het aspect persoonlijke benadering speelt ook nog wel een zekere rol maar prijs, voorzieningen en service zijn veel minder belangrijk. Internet belangrijkste promotiemiddel Veruit het belangrijkste promotiemiddel voor een B&B is internet gevolgd door mond tot oor reclame. Op afstand staan de accommodatiegidsen, gedrukte advertenties en gratis publiciteit. Populairste website is www.bedandbreakfast.nl, deze wordt door de meeste respondenten genoemd. Opvallend is verder dat 35% van de gasten een maand of langer van te voren reserveert, 16% reserveert 1-2 dagen van te voren, 22% een week vooruiten 24% twee weken van te voren. Starters investering ¤56.000 in B&B Ruim 300 respondenten hebben aangegeven met een B&B te willen starten. De meeste plannen voor een nieuwe B&B zijn in de provincies Noord-Brabant (19%), Noord-Holland (13%), Gelderland (12%), Limburg (12%) en Zuid-Holland (11%). Starters willen gemiddeld ¤56.000 in de B&B investeren. Ook hier zijn B&B's met twee kamers veruit het populairst (31%). Noot voor de redactie,