Provincie Antwerpen
28 augustus 2009
Frappant neemt een vliegende start
De provincie maakt de selectie bekend voor de 4de editie van het succesvolle FrappantPOP, kondigt een tweede editie aan van het in 2007 geslaagde experiment, FrappantTXT en toont u nu ook het nieuwe zusje in de Frappant familie, FrappantXPO.
Frappant is het merk voor alle initiatieven van de provincie die kunstcreatie stimuleren bij jonge mensen. Om dit te realiseren biedt de provincie podium- en presentatiekansen op interessante locaties, in samenwerking met ervaren partners, met een uitdagend doel en een professionele coaching voor de deelnemende kunstenaars/artiesten.
Ter ondersteuning van al haar Frappant initiatieven ondertekent de provincie een sponsoringovereenkomst met KBC bank & verzekering. met belangrijkste nieuws.
Wie, wat, waar, wanneer, hoe, ...
Jeugd en Cultuur
Binnen het cultuurbeleid heeft de provincie bijzondere aandacht voor de doelgroep jeugd. Ze stelt zich hierbij als missie om "cultuurparticipatie voor en door jongeren in de provincie te stimuleren, met aandacht voor diversiteit en de leefwereld van jongeren." Het provinciaal cultuurbeleid legt hierbij de klemtoon op:
- de vrije tijd van jongeren, eerder dan op een schoolse context
- een focus op de kunsten en minder op de brede zin van het begrip "cultuur"
- het principe van werken voor én door jongeren
Onder het term cultuurparticipatie begrijpen we hier cultuurbeleving, cultuurorganisatie en cultuurcreatie. De eerste doelstelling van de Frappant projecten is steeds het stimuleren van deze laatste vorm, cultuurcreatie. We stimuleren de creatie van muziek, tekst en visuele kunst. De tweede doelstelling achter elke Frappant is het stimuleren van de cultuurbeleving, door het samenbrengen van jongeren in jeugdhuizen, bibliotheken en musea.
Ervaren partners en een uitdagend doel
De provincie kan voor de productie van elk project rekenen op een ervaren partner wiens kernactiviteiten & know how nauw aansluiten bij die van Frappant. Zo bestaat er sinds 2005 een samenwerking tussen de provincie en het muziekcentrum Trix voor FrappantPOP, een samenwerking die in 2007 leidde tot een grotere productionele verantwoordelijkheid van deze vzw. In datzelfde jaar ging de provincie op zoek naar een partner voor FrappantTXT, welke werd gevonden in de vzw Creatief Schrijven. Het nieuwe zusje FrappantXPO is dan weer een kindje van de provincie met de vzw AmuseeVous, bekend van projecten rond jongeren en musea.
Niets zo belangrijk voor een wedstrijd als een uitdagend doel en, eerlijk is eerlijk, geld kan vaak tellen als motivator, zeker voor jonge mensen die middelen zoeken voor hun artistieke creaties. Dat heeft onze partner KBC ook begrepen. Er werd een sponsoringovereenkomst afgesloten tussen de provincie en KBC bank & verzekeringen voor alle Frappant wedstrijden tot en met 2012.
We willen ook onze andere partners danken die elk een aanzienlijke bijdrage leveren aan de projecten.
FrappantPOP: de betrokken jeugdhuizen, MotorMusic Studio, Antwology, Studio Brussel en JIM.
FrappantTXT: de betrokken bibliotheken, Knack, Antwerpen Boekenstad, Vedett, De Nachten, NOK, Met Andere Zinnen en Liefhebber
FrappantXPO: de betrokken musea, de exporuimtes en het NICC
Frappant is een initiatief van met de steun van
FrappantPOP in samenwerking met en met de steun van de betrokken
jeugdhuizen, MotorMusic Studio, Antwology, Studio Brussel en Jim.
Alle finalisten van FrappantPOP stromen door naar 100% Puur.
FrappantTXT in samenwerking met en met de steun van de betrokken
bibliotheken, Knack, Antwerpen Boekenstad, Vedett, De Nachten, NOK, Met
Andere Zinnen en Liefhebber
FrappantXPO in samenwerking met en met de steun van de betrokken
musea, de exporuimtes en het NICC en Kunst In Huis.
Verantwoordelijke gedeputeerde:
Ludo Helsen (CD&V)