Vrije Universiteit Amsterdam
Persbericht
27-08-2009
Onderwijsonderzoekers presenteren belangrijke bevindingen
"Gaming steeds belangrijker in onderwijs"
De Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam hebben deze week 2000 onderwijsonderzoekers te gast in het kader van de tweejaarlijkse conferentie van de European Association for Research on Learning and Instruction, EARLI 2009. Over vier thema's willen de onderzoekers graag met de pers van gedachten wisselen om duidelijk te maken dat onderwijsonderzoek belangrijke vorderingen maakt en steeds meer betekenis heeft voor het onderwijs aan kinderen en volwassenen. U bent vrijdag 28 augustus van harte uitgenodigd.
1. Community of Learners, het thema van de conferentie. In veel schoolklassen over de hele wereld van basisschool tot universiteit ontdekken leerlingen en studenten dat kennis tot stand komt door onderzoek. Leerlingen en studenten nemen deel aan onderzoek en worden zo serieuze partners in kennisconstructie. Ook gaan ze in communities of practice op steeds competentere wijze hun rol in de beroepspraktijk spelen.
2. Neurowetenschappen en onderwijs. Technieken uit de neurowetenschappen meten hersenactiviteit, informatie die je niet kunt afleiden uit de antwoorden die mensen mondeling of schriftelijk op vragen geven. Met deze informatie kunnen onderzoekers vroegtijdig kinderen opsporen die later leermoeilijkheden zullen ondervinden, bijvoorbeeld dyslexie. Met speciale onderwijszorg kunnen de moeilijkheden worden beperkt of voorkomen.
3. Gaming en onderwijs. Het gebruik van (serieuze) spelen in het onderwijs levert steeds grotere leereffecten op. Dat kan de aard van het onderwijs in de toekomst drastisch veranderen.
4. Emoties in het onderwijs. Onderzoek wijst steeds duidelijker uit dat leren zonder emoties niet mogelijk is.
Vier onderzoekers zullen vrijdag 28 augustus om 15 uur in de Rembrandt van Rijn Zaal in het hoofdgebouw van de Vrije Universiteit, de Boelelaan 1105, Amsterdam, in korte presentaties van 4 minuten de bovenstaande 4 thema's toelichten. Ze zullen kort voorbeelden van relevant onderzoek toelichten. Daarna bestaat de mogelijkheid om uitgebreider met hen van gedachten te wisselen. Het Locale Organisatiecomité van de EARLI 2009 conferentie nodigt U van harte uit om bij deze sessie aanwezig te zijn.
Vrije Universiteit Amsterdam