PwC: In 2020 twee tot vijf procent nieuwe auto's elektrisch
28/08/2009 07:00
PricewaterhouseCoopers B.V.
Amsterdam, 28 augustus 2008 - In 2020 zal tussen de twee en vijf procent van alle nieuw verkochte auto's wereldwijd compleet elektrisch aangedreven zijn, stelt accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC). Het precieze percentage is sterk afhankelijk van de technologische ontwikkeling van een elektrisch aangedreven motor en krachtigere en efficiëntere batterijen. En pas als een goede infrastructuur van oplaadstations is neergezet kan een massale introductie van de elektrische auto bij consumenten echt een vervolg krijgen.
Hoewel klimaatbescherming de belangrijkste drijfveer vormt, versnelt ook prijsvolatiliteit van fossiele brandstof en de toenemende energieschaarste de ontwikkeling van elektrische auto's. Daar staat tegenover dat het ontbreken van een goede infrastructuur van oplaadstations een snellere opmars van elektrische auto's in de weg staat. Ook het ontbreken van een volwaardige elektrische vervanger van de verbrandingsmotor remt volgens de verkenning de ontwikkeling. Onderzoek naar de elektrisch aangedreven motor en batterij is een belangrijke succesfactor. Er wordt op dit moment vol ingezet op de ontwikkeling van een krachtigere en efficiëntere Lithium-ion batterij.
Albert Brouwer, partner en automotiveleader bij PricewaterhouseCoopers: "De auto-industrie is verantwoordelijk voor 15% van de totale wereldwijde CO2-uitstoot. Dat komt neer op ruim 8 miljard ton CO2. Klimaatbescherming vormt een onontkoombare uitdaging voor wereldleiders en zet enorme druk op de automotive-industrie. De Europese Unie, die wereldwijd wordt gezien als voortrekker van het reduceren van CO2 uitstoot door auto's, heeft al ingegrepen omdat de branche zelf de CO2-uitstoot te weinig beperkte." In 2015 mag een auto in de EU hooguit 120 gram CO2 per kilometer uitstoten. Nu is dit nog gemiddeld 160 gram CO2 per kilometer. In 2012 moet reeds 65% van de nieuwe auto's aan de nieuwe standaard voldoen. Ook Japan forceert middels dergelijke standaarden een doorbraak van elektrische auto's, terwijl achterblijvende landen voornemens zijn hun achterstand in te halen door de adoptie van soortgelijke stringente standaarden.
Het kabinet wil dat er in 2020 een miljoen elektrische auto's in Nederland rijden. Albert Brouwer noemt dit streven ambitieus. "Met de 65 miljoen euro die de Nederland vrijmaakt onderstreept het kabinet haar ambitie om koploper te zijn. Echter, pas als een goede infrastructuur van oplaadstations is neergezet, kan de introductie van de elektrische auto bij consumenten echt een vervolg krijgen."
Het kabinet is voornemens om vergunningaanvragen voor de aanleg van oplaadpunten te versoepelen en het fiscaal aantrekkelijk te maken er één te bouwen. Brouwer: "Dit is een belangrijke stap, immers het ontbreken van een netwerk van oplaadstations limiteert de automobilist tot korte afstanden. Over hoe het energienetwerk deze extra energiebelasting kan opvangen zullen overheid en energieleveranciers snel bindende afspraken moeten maken." PwC noemt als voorbeeld het 'Better Place'-project in Israël en Denemarken. In deze landen worden punten gebouwd waar bezitters van elektrische auto's hun lege batterij kunnen inruilen voor een volle. Dit is gratis door de verschillende subsidies die worden verstrekt.
Brouwer: "Grote autoproducenten en -leveranciers geven tussen de 1,5 procent en 6 procent van hun budget uit aan R? met betrekking tot elektrische voertuigen. Dit doen ze onder andere om het kostenverschil tussen auto's met verbrandingsmotoren en elektrische auto's te verkleinen. Op dit moment kan het kostenverschil namelijk oplopen van 7.000 dollar tot 20.000 dollar afhankelijk van het type auto. Het merendeel van deze additionele kosten is te danken aan de dure bestandsdelen van de batterij."
PwC stelt dat de opmars van elektrische auto's het huidige businessmodel van automotivebedrijven onhoudbaar maakt. "Nieuwe spelers krijgen kansen om toe te treden tot de van oudsher traditioneel verdeelde automotivemarkt. Chinese automakers zien in dat het inhalen van de gevestigde spelers geen nut heeft. Zij zetten nu vol in op de elektrische automarkt. De belangrijkste doorbraken zijn de komende jaren vanuit die hoek te verwachten", aldus Brouwer.
http://www.pwc.nl