Gemeente Nieuwegein



Gemeente Nieuwegein breidt digitale dienstverlening uit

vrijdag, 28 augustus 2009

U gaat naar de pagina met uitleg over de inlogprocedure Overheid.nl Om de dienstverlening aan haar inwoners verder te verbeteren heeft de gemeente Nieuwegein zich aangesloten bij het digitale overheidsloket MijnOverheid.nl. Dit is hét digitale loket waarmee iedereen met een burgerservicenummer (BSN) zijn overheidszaken kan regelen en persoonlijke gegevens kan inzien op een gemakkelijke én veilige manier. Zodra alle overheden zijn aangesloten, kan men dus zaken regelen met de gemeente, de provincie, allerlei rijksinstanties en het waterschap. Nieuwegein is met de aansluiting op MijnOverheid.nl één van de voorlopers. Van de ruim 440 gemeenten in Nederland zijn inmiddels (bijna) 40 gemeenten aangesloten op MijnOverheid.nl.

Wat is MijnOverheid.nl?

MijnOverheid.nl is hét digitale loket waarmee iedereen met een burgerservicenummer (BSN) zijn overheidszaken kan regelen en persoonlijke gegevens kan inzien op een gemakkelijke én veilige manier. Momenteel zijn gegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) en van het Kadaster en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RWD) in te zien. In de toekomst worden ook gegevens uit de andere basisregistraties en klantdossiers weergegeven. Voor overheidsorganisaties is MijnOverheid.nl een extra kanaal om hun doelgroepen efficiënter te bereiken, daarmee hun diensten toegankelijker te maken en transparantie te claimen.

Hoe werkt het?

MijnOverheid.nl is een veilige en betrouwbare internetomgeving waar iedere inwoner met een Burgerservicenummer (BSN) en een DigiD inlogcode gebruik van kan maken. Door in te loggen met zijn of haar unieke DigiD inlogcode heeft iedere burger - als enige - toegang tot zijn eigen persoonlijke internetpagina op MijnOverheid.nl.

Lopende zaken

Iedereen vraagt wel eens wat aan bij de overheid. Bijvoorbeeld een vergunning of een paspoort.
Nadat de inwoner een aanvraag heeft ingediend, krijgt hij meestal een ontvangstbevestiging. Gedurende de tijd dat zijn aanvraag in behandeling is, hoort hij vaak niets meer. Op MijnOverheid.nl kan hij op de voet volgen welke zaken hij bij de overheid heeft lopen. Van elke stap in de afhandeling krijgt hij een bericht. Als er een nieuw bericht voor hem is, kan hij een waarschuwing laten sturen per sms. Zo weet hij altijd de status van bijvoorbeeld zijn aanvraag, bezwaarschrift of beroepsprocedure.

MijnOverheid.nl is nog volop in ontwikkeling. Steeds meer overheidsorganisaties sluiten zich aan. In de toekomst krijgt de inwoner ook steeds meer mogelijkheden om zijn zaken met de overheid direct online te regelen.

Op www.nieuwegein.nl/mijnoverheid is een filmpje te zien met uitleg over de hele inlogprocedure.