Ministerie van Economische Zaken
Stand van zaken Bewijs van Goede Dienst gemeenten
28 augustus 2009 | kamerstuk
Tijdens het Wetgevingsoverleg Jaarverslag op 15 juni jl. heb ik uw
Kamer het volgende toegezegd: "De Kamer ontvangt een overzicht van
welke gemeenten met het Bewijs van Goede Dienst / Normenkader voor
Bedrijven werken." Met deze brief stuur ik deze toegezegde informatie.
Geachte voorzitter,
Tijdens het Wetgevingsoverleg Jaarverslag op 15 juni jl. heb ik uw Kamer het
volgende toegezegd: "De Kamer ontvangt een overzicht van welke gemeenten met
het Bewijs van Goede Dienst / Normenkader voor Bedrijven werken." Met deze
brief stuur ik deze toegezegde informatie.
Waarom is het 'Bewijs van Goede Dienst' ontwikkeld?
Ondernemers vragen een betere dienstverlening van de overheid. Dit blijkt onder
meer uit de Belevingsmonitors Regeldruk van 2008 en 20091. Voornaamste
klachten blijven de lange doorlooptijden, slechte afhandeling en onduidelijke
informatie. Dialoog hierover met bedrijven komt vaak moeizaam op gang. Hierdoor
kennen gemeenten en het bedrijfsleven elkaars verwachtingen niet goed. Om dit
te doorbreken is in samenwerking met 10 gemeenten, VNG, project
Kwaliteitshandvesten, VNO-NCW en MKB Nederland het Bewijs van Goede Dienst
voor gemeenten ontwikkeld.
Wat is het Bewijs van Goede Dienst?
Het Bewijs van Goede Dienst omvat:
1) Een Normenkader, waarin de ondernemerwensen over de kwaliteit van de
gemeentelijke dienstverlening zijn vertaald naar 10 concreet meetbare normen,
met een minimum - en een plusniveau (zie bijlage 1 voor een samenvatting).
2) Een standaard meetmethode (handleiding) waarmee gemeenten zelf de
kwaliteit van de dienstverlening aan bedrijven kunnen meten en monitoren. De
1 De gemeentelijke dienstverlening
is in 2009 beoordeeld met rapportcijfer 5,8 en in 2008 met een 5,3.
meting levert inzicht op in zowel de gebieden waar de gemeente goed presteert,
als de terreinen waarnaar meer aandacht moet uitgaan om (nog beter) te voldoen
aan de verwachtingen van het bedrijfsleven.
3) Een communicatie-instrument 'Bewijs van Goede Dienst' waarmee de resultaten
van de meting en het verbeterplan eenduidig kunnen worden gecommuniceerd.
MKB Nederland heeft aangegeven dat in 2010 het Bewijs van Goede Dienst zal
worden meegenomen in de beoordeling voor de prijsvraag 'MKB vriendelijkste
gemeente'.
Kabinetsdoelstelling
Een van de doelen dit kabinet is dat aan het einde van deze kabinetsperiode
(2011) 200 gemeenten, met gezamenlijk meer dan 50% van het aantal gevestigde
bedrijven in Nederland, de dienstverlening aan bedrijven verbetert met behulp van
het Bewijs van Goede Dienst. Na de ontwikkeling van het Bewijs van Goede Dienst
is vanaf begin dit jaar direct gestart met het stimuleren van het gebruik van dit
instrument door gemeenten.
Realisatie; stand van zaken augustus 2009
Implementatiefase (5 gemeenten)
Medio 2009 werken 5 gemeenten met het instrument 'Bewijs van Goede Dienst':
* De gemeenten Alphen aan den Rijn, Capelle aan den IJssel en Zoetermeer
hebben een meting uitgevoerd en een verbeterplan opgesteld.
* De gemeenten Almere en Eindhoven hebben een meting uitgevoerd en zijn
bezig met het opstellen van een verbeterplan.
Plan- en voorbereidende fase (> 50 gemeenten)
Medio 2009 hebben meer dan 50 gemeenten zich bereid verklaard te gaan werken
met het Bewijs van Goede Dienst:
* Op 8 april jl. hebben 19 West Brabantse gemeenten in samenwerking met
de KvK een bestuursopdracht vastgesteld waarin zij afspreken gezamenlijk
de dienstverlening aan bedrijven te verbeteren door o.a. een meting te
gaan uitvoeren naar de kwaliteit van de dienstverlening aan de hand van
het Normenkader.
* Op 15 april jl. hebben 33 grote gemeenten (uit de groep van G32 plus G4)
een convenant getekend, waarin zij zich committeren aan de
inspanningsverplichting om het Bewijs van Goede Dienst te implementeren
(naast een aantal andere maatregelen om de regeldruk voor ondernemers
terug te dringen). De gemeenten Groningen en Arnhem hebben
aangegeven dat zij op korte termijn starten met de uitvoering van de
meting.
Beleidsinzet
Teneinde te stimuleren dat nog meer gemeenten gaan werken met een Bewijs van
goede Dienst is in juni 2009 de Tijdelijke regeling stimulering betere
dienstverlening aan bedrijven gepubliceerd. In een eerder algemeen overleg (d.d.
2 februari 2009) met uw Kamer over de voortgang van de vermindering regeldruk
had ik al aangegeven graag positief te willen kijken naar de inzet van een
dergelijke stimulans.
Op basis van deze regeling kunnen gemeenten sinds 1 juli 2009 vouchers
aanvragen bij SenterNovem. De vouchers zijn bedoeld voor het uitvoeren van de
meting en opstellen van het verbeterplan (voucher 1) en het uitvoeren van
verbeteracties uit het verbeterplan (voucher 2). Het totale budget is ¤ 3 miljoen.
Per deelnemende gemeente is maximaal ¤ 15.000 beschikbaar. Voorwaarde is dat
de gemeente daar eenzelfde bedrag bijlegt. Verder mogen de vouchers alleen
worden ingezet voor diensten van derden.
De gemeenten Venlo, De Wolde en Boskoop hebben in augustus als eerste
gemeenten een voucher aangevraagd voor het uitvoeren van een meting en het
opstellen van het verbeterplan.
Naast deze financiële stimulans vindt via SenterNovem kennisoverdracht plaats
richting gemeenten.
Hoogachtend,
(w.g.) Frank Heemskerk
Staatssecretaris van Economische Zaken
Bijlage 1. Samenvatting Normenkader voor Bedrijven
Aandachtsgebied > landelijke ondernemerswensen > minimum- en plusnormen
I Termijnen Minimumnorm Plusnorm
1. Voldoen aan aanvraagtermijnen>
Eenduidige afhandeltermijnen
100% van de aanvragen
wordt binnen de wettelijke
aanvraagtermijn verleend
70% van de aanvragen
wordt sneller dan de
wettelijke
aanvraagtermijn
verleend
2. Hersteltermijn bij termijnoverschrijding
>
Anticipatie op termijnoverschrijding
60% van de
termijnoverschrijdingen
wordt binnen 5 werkdagen
hersteld
80% van de
termijnoverschrijdingen
wordt binnen 5
werkdagen hersteld
3. Volledigheid verzoeken en aanvragen >
Transparante dienstverlening
85% van de aanvragen is
bij eerste indiening
ontvankelijk
95% van de aanvragen
is bij eerste indiening
ontvankelijk
II Professionaliteit Minimumnorm Plusnorm
4. Inhoudelijke kennis en deskundigheid>
Professioneel en capabel
7 9
5. Beleving van toezicht>
Beperkte toezichtslasten
7 9
III Ondernemersgerichtheid Minimumnorm Plusnorm
6. Responssnelheid>
Toegankelijkheid
Gemiddelde responstijd is
3 dagen
Gemiddelde responstijd
is een dag
7. Actualiteit gemeentelijke informatie 90% van de informatie via
website en documentatie is
actueel
100% van de informatie
via website en
documentatie is actueel
8. Klanttevredenheid>
Klantgerichtheid en betrokkenheid
7 9
IV Betrouwbaarheid Minimumnorm Plusnorm
9. Deugdelijke besluitvorming 10% bezwaar- en
beroepsprocedures zijn
gegrond
5% bezwaar- en
beroepsprocedures zijn
gegrond
10. Administratieve lasten ondernemers>
Beperkte administratieve lasten
25% lager dan landelijk
gemiddelde
administratieve lasten
35% lager dan landelijk
gemiddelde
administratieve lasten