Consumentenbond
---
28 augustus 2009
Bankergernissen
Consumenten ergeren zich vaak aan bankpassen die snel kapot gaan en
extra kosten voor betalen per acceptgiro. De Consumentenbond
analyseerde meer dan 1600 meldingen over banken die de afgelopen twee
jaar bij de bond binnenkwamen en selecteerde op basis daarvan 8
opvallende bankergernissen. Het verslag hiervan is te lezen in de
Geldgids van september 2009.
Leden van de Consumentenbond bellen regelmatig met vragen en klachten
over diensten en producten van banken. Zo vinden veel
Consumentenbondleden het vervelend dat vrijwel alle grote banken het
verplicht stellen eerst bij de bank een betaalrekening te openen
voordat er een spaarrekening geopend kan worden. Van de grote banken
kent alleen SNS Bank in geen enkel geval deze verplichting.
Onderzoek
Het onderzoek van de Consumentenbond spitst zich toe op ervaringen van
consumenten met de werkwijze en handelswijze van de 5 grote banken in
Nederland (ING, ABN Amro, Rabobank, SNS Bank en Fortis). Bij de
ergernis `geen rente op de betaalrekening' zijn ook DSB Bank en ASN
Bank betrokken.
---