Consumentenbond
---
28 augustus 2009
Onbekendheid over transparantie financiële sector
Consumenten weten nog weinig van de regels over transparantie in de
financiële sector, dat blijkt uit een peiling van de Consumentenbond.
Zo weet 40% van de bijna 1300 ondervraagden niet dat financieel
tussenpersonen sinds 1 april 2009 verplicht zijn te vertellen wat zij
aan een financieel advies verdienen. 5% van de ondervraagden
veronderstelt dat een financieel advies van een tussenpersoon altijd
gratis is. In de Geldgids van september 2009 wordt in 10 vragen en
antwoorden uitgelegd wat de nieuwe transparantieregels voor
consumenten betekenen.
Sinds 1 juli 2009 zijn financieel adviseurs verplicht om hun klanten
in een vroegtijdig stadium een dienstverleningsdocument (DVD) te
geven. Hierin staat vermeld welke diensten de adviseur aanbiedt, op
welke wijze hij beloond wordt en hoe hoog die beloning ongeveer zal
zijn. Het DVD moet uiterlijk overhandigd worden op het moment dat een
consument met een bepaalde adviseur na een eerste oriëntatiegesprek
verder wil. Daarnaast moeten financieel adviseurs sinds 1 april 2009
uiterlijk bij de offerte aangeven wat zij in euro's verdienen aan de
advisering van een hypotheek of beleggingsverzekering. Vraagt een
consument dus een offerte aan een tussenpersoon dan moet daarin de
hoogte van de provisie in euro's vermeld staan.
Uitwassen
De Consumentenbond heeft zich lang ingezet voor meer openheid in de
financiële sector om uitwassen en perverse prikkels uit het systeem te
bannen. Consumenten hebben recht op een advies dat past bij de
belangen van de klant en niet zozeer bij de portemonnee van de
adviseur. De nieuwe transparantieregels moeten er aan bijdragen dat
financieel adviseurs de wensen van de consument veel meer centraal
stellen.
---