BMW Group

BMW 320d EfficientDynamics Edition: 109 gram CO2/km en 163 pk


* 27.08.2009

* Persbericht
Op de IAA in Frankfurt debuteert de BMW 320d EfficientDynamics Edition. Met een gemiddeld verbruik van 4,1 liter/100 km is dat de zuinigste BMW van dit moment. Door de CO2-uitstoot van slechts 109 gram/km komt deze auto bovendien in aanmerking - onder de huidige wetgeving - voor 20% fiscale bijtelling. Daarmee is de BMW 320d EfficientDynamics Edition op dit moment de meest krachtige auto (120 kW/163 pk) in de genoemde bijtellingscategorie.

De zuinigste BMW in het gamma koppelt spaarzaamheid aan rijdynamiek. Op dat vlak is geen enkele concessie gedaan, want de nieuwkomer doet niet onder voor de huidige BMW 320d. Het karakter van de motor - met veel trekkracht bij lage toerentallen en een onverminderd sportief weggedrag - staat daarvoor garant.

Tweemassavliegwiel
Een serie veranderingen en nieuwe constructies zorgen voor het lage verbruik van de nieuwe zuinigste BMW. In de eerste plaats zijn dat enkele aerodynamische veranderingen aan de carrosserie, nieuwe lichtmetalen Aero-wielen in turbinedesign en het verlaagde onderstel. Maatregelen die ervoor zorgen dat de luchtweerstand uitkomt op een bijzonder gunstige CW-waarde van 0,26. Tevens is de eindoverbrenging van de transmissie langer, waardoor de motor in elke versnelling minder toeren maakt.

Bij een krachtige en koppelrijke (360 Nm) dieselmotor, zoals deze viercilinder-in-lijn met een inhoud van 2,0-liter, kunnen trillingen en vibraties optreden wanneer met een laag toerental wordt opgetrokken. Daarom is het vliegwiel in de BMW 320d EfficientDynamics Edition een zogenoemd tweemassavliegwiel, dat compact is en toch motortrillingen bij lage toerentallen goed dempt. Om die eigenschap verder te versterken past BMW een innovatief pendulesysteem toe in het vliegwiel. De centrifugaalkrachten worden zo nog beter verdeeld, waardoor zonder noemenswaardige trillingen bij lage toerentallen uitermate soepel en comfortabel is te accelereren. Door deze trillingarme loop is de bestuurder eerder geneigd om op te trekken zonder eerst terug te schakelen en dat heeft een positief effect op het verbruik.

Lage emissie
De BMW 320d EfficientDynamics Edition is uitgerust met technologie die al standaard is te vinden op bijna alle modellen van BMW, waaronder Brake Energy Generation, de Auto Start Stop-functie en de versnellingsindicator die het optimale moment van opschakelen aangeeft. Verder is de auto voorzien van de energiebesparende EPS (Electronic Power Steering). De uitstoot van CO2 bedraagt slechts 109 gr/km. In Nederland betekent dat voor zakelijke rijders een bijtelling van 20% - onder de huidige wetgeving.

Prestaties
Een technisch hoogwaardige dieselmotor die is gebaseerd op die van de BMW 320d, huist onder de motorkap van de BMW 320d EfficientDynamics Edition. Deze krachtbron is echter geoptimaliseerd voor een zo efficiënt mogelijk verbranding. Het volledig uit aluminium opgetrokken motorblok is voorzien van een turbo met variabele inlaatgeometrie en de nieuwste generatie common-railinspuiting met piëzo-injectoren. De krachtbron levert een maximumvermogen van 120 kW/163 pk tussen 3.500 en 4.200 toeren per minuut. Het maximumkoppel van 360 Nm wordt al bereikt bij 1.750 toeren per minuut en vastgehouden tot 3.000 toeren per minuut.

Ondanks de langere eindoverbrenging is de BMW 320d EfficientDynamics Edition behoorlijk pittig, wat blijkt uit de acceleratie: van 0 naar 100 km/u in 8,2 seconden. De tussenacceleratie van 80 naar 120 km/u kost slechts 9,6 seconden in de vijfde van de zes versnellingen. De topsnelheid bedraagt 225 km/u.

De BMW 320d EfficientDynamics maakt zijn werelddebuut op de IAA in Frankfurt. Begin 2010 zal de auto leverbaar zijn in Nederland.