Gemeente Beverwijk


Concept Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan voor Beverwijk klaar

De gemeente Beverwijk heeft een nieuw Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) opgesteld. In het concept GVVP is voor de gemeente Beverwijk het toekomstig verkeersbeleid voor de komende 10 à 20 jaar voor de verschillende vervoerswijzen uitgewerkt in een beleidskader en een visie. Er is gekeken naar de huidige situatie, de lopende plannen, de toekomstige knelpunten en mogelijke oplossingen. Onderdeel is een nieuwe wegencategorisering, waarin de verkeerskundige functie van de wegen beschreven is. Ook is beschreven hoe de gewenste verkeersstromen in en rond de stad komen te lopen en de manieren om deze verkeerscirculatie tot stand te brengen. In 1999 verscheen het Stedelijk Verkeer- en Vervoersplan (SVVP) van de gemeente Beverwijk. Het plan hield op grond van de toenmalige inzichten, rekening met de ontwikkeling van het verkeer en vervoer. Inmiddels zijn er veel zaken in de stad veranderd en staat er de komende jaren een aantal grote projecten op stapel. Het gaat hier bijvoorbeeld om de Westelijke Randweg, de Oostelijke Doorverbinding en de centrumprojecten Meerplein en Stationsgebied. Ook laat de actualisering van de Regionale Verkeersmilieukaart een forse groei zien in het autogebruik in onze gemeente. Met al deze ontwikkelingen is in het SVVP 1999 geen rekening gehouden, waarmee de noodzaak voor een actualisering duidelijk mag zijn.

Manenstructuur
Kenmerkend voor de toekomstige verkeersstructuur in Beverwijk is de manenstructuur. Er is namelijk geen sprake van complete ringen, maar van halve manen die op elkaar ingrijpen. Er is een maanstructuur in de vorm van de Westelijke Randweg. Deze is qua functie, vormgeving en gebruik gericht op het doorgaand regionaal verkeer. Daarnaast zijn er twee 'manen' (o.a. Oostelijke Doorverbinding) die de woon- en werkgebieden van Beverwijk ontsluiten. De verschillende manen zijn bedoeld om het doorgaand verkeer om de stad heen te leiden.

Wat is nieuw?
In het concept GVVP staan een aantal nieuwe keuzes. Zo ligt de keuze voor om de Schans tweerichtingsverkeer te maken. Hiermee kan de Breestraat autoluw worden. Een ander punt in het concept GVVP is de verkeersdruk in het Vondelkwartier. Door de aanleg van de Westelijke Randweg zal er veel minder verkeer door het Vondelkwartier rijden. Toch zullen de Vondellaan en de Zeestraat nog wel een rol blijven vervullen voor het verkeer van westelijk Beverwijk. In het concept GVVP zijn twee modellen nader onderzocht. De eerste is een autoluw model met een nieuwe verbinding tussen het Westerhoutplein en de Westelijk Randweg. De tweede gaat uit van de bestaande situatie (dus met verkeer door het Vondelkwartier), waarbij we de verkeerscirculatie in het Vondelkwartier opnieuw onder de loep houden. In het concept GVVP is heel Wijk aan Zee aangewezen als verblijfsgebied. Dit houdt in dat heel Wijk aan Zee een 30km zone kan worden. De inrichting van sommige wegen in het dorp, zoals de Zeestraat en de Dorpsduinen, worden dan hierop aangepast. Bij de verdere uitwerking zal ook rekening worden gehouden met het openbaar vervoer, goederenverkeer en het jaarlijks transport van strandhuisjes. Verder is in het GVVP aandacht voor een betere ontsluiting van industriegebied De Pijp.

Klankbordgroep
Het concept GVVP is tot stand gekomen in samenspraak met een klankbordgroep. In de klankbordgroepen zitten bewoners vanuit de diverse wijken en vertegenwoordigers vanuit het bedrijfsleven en belangenverenigingen.

Hoe kunt u uw reactie geven?
Het concept GVVP ligt van 7 september tot en met 20 oktober 2009 ter inzage, ook in het stadskantoor gedurende de openingstijden. Op de interactieve kaart kunt u een punaise plaatsen en opmerkingen aangeven. Daarnaast is er een forum, waar reacties geplaatst kunnen worden. Iedereen kan de reacties bekijken en beoordelen. De gemeente organiseert ook een informatieavond op 23 september 2009 om 19.30 uur in de raadszaal van het stadskantoor. Tijdens deze avond is er een toelichting op het plan en is er gelegenheid om vragen te stellen en opmerkingen te plaatsen.

Tenslotte is er de mogelijkheid om schriftelijk een reactie te geven via e-mail of per brief: gemeente Beverwijk, ter attentie van dhr. R. van der Laan, antwoordnummer 108, 1940 VB te Beverwijk onder vermelding van "reactie Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan". Een postzegel is niet nodig.

Vervolg
Alle reacties en opmerkingen die voor 20 oktober 2009 binnenkomen, verwerken we voor zover mogelijk in het definitieve concept. De planning is dat dit concept in combinatie met een reactienota uiteindelijk rond de jaarwisseling aan de gemeenteraad ter vaststelling wordt aangeboden.