De Lage Landen rapporteert stijging kredietportefeuille maar daling van de nettowinst
* Nettowinst over het eerste halfjaar van 2009 daalt met 58% tot ¤47 miljooen
* Kredietportefeuille stijgt tot ¤23,3 miljard
* Marge op nieuwe contracten stijgt
* De Lage Landen stoomt organisatie klaar voor post-recessie periode
'Gezien de omstandigheden heeft De Lage Landen geen reden tot klagen,' vindt CEO Ronald Slaats. 'We hebben onze kosten onder controle, onze productie is op peil en de marge op nieuwe productie is over het algemeen prima, maar uiteraard raakt de recessie ook De Lage Landen. De markt voor tweedehands auto's is danig verslechterd en de prijs van risico is erg hoog. Dat drukt onze resultaten. Ik ben er echter van overtuigd dat we de juiste maatregelen hebben genomen. Zo zullen we meer nadruk leggen op het uitbouwen van onze aanwezigheid in opkomende economieën als Oost-Europa en Azië. We investeren zwaar in het standaardiseren van onze processen en systemen zodat we onze klanten waar dan ook ter wereld dezelfde kwaliteit kunnen bieden. Goed risicomanagement was altijd al één van onze speerpunten maar waar mogelijk scherpen we dat nog meer aan. Kortom, we geven nu gas bij om er nog beter voor te staan wanneer de economie zich herstelt.'
Kernactiviteiten
Ondanks de wereldwijde recessie, wist De Lage Landen met haar Vendor Finance activiteiten goede commerciële resultaten te bereiken. Het gerealiseerde new business volume is in lijn met de begroting en de marge op new business is hoger dan geraamd. Athlon Car Lease wist een aantal belangrijke nieuwe klanten te werven en de winstgevendheid van new business te verhogen. De resultaten van Athlon Car Lease lijden echter onder de verslechtering van de markt voor tweedehands auto's. Met het online label Freo ondersteunt De Lage Landen de Rabobank Groep in het streven marktleider te worden in consumentenkredieten. Uit het permanente klanttevredenheidsonderzoek van Independer blijkt dat Freo de best gewaardeerde kredietverstrekker is van 2009.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)
De Lage Landen werkt samen met vendoren en partners aan innovatieve oplossingen met betrekking tot recycling, clean technology en elektrische voertuigen, waarmee nieuwe markten betreden kunnen worden. In de Verenigde Staten is een samenwerkingsverband opgericht om LED-verlichting te verkopen en te financieren. De Lage Landen verankert MVO verder in haar werkwijze. In de eerste helft van 2009 is een Business Principles Committee geïnstalleerd dat het management adviseert over de toepassing van principes met betrekking tot MVO en bedrijfsethiek. Ook worden MVO-doelstellingen opgenomen in de performance-contracten van medewerkers. De Lage Landen heeft zich gecommitteerd aan een reductie van haar CO2-uitstoot met twintig procent per fte in vijf jaar, werkt actief aan energie-besparing, afvalmanagement en de verduurzaming van mobiliteit. Een voorbeeld hiervan is het Green Car Plan, waarmee iedere medewerker in ruil voor het opgeven van een eigen, minder zuinige privéauto de beschikking kan krijgen over een duurzame leaseauto tegen een aantrekkelijke prijs.
De Lage Landen's 2009 Midyear Facts & Figures brochure is beschikbaar op onze website (rechts van het scherm, onder 'Quick Links'):
---
Noot voor redacties
Voor meer informatie (