PERSBERICHT
Maastricht, 27 augustus 2009
HALFJAARBERICHT 2009
Nettowinst stijgt met 2,9 mln.
·
Gelijke omzet Macintosh Retail Group (exclusief koerseffect) in sterk onder druk staande
non-food retailmarkt (- 7,1%).
· Sterke focus op brutomarge, kosten en werkkapitaal.
· Netto schuldpositie verbetert ten opzichte van juni 2008 met circa 100 mln (- 35%).
· Nettowinst aan te houden activiteiten 1,2 mln lager.
· Totale nettowinst 2,9 mln hoger door verkoop BelCompany België.
· Geen uitspraak over geheel 2009.
(mln ) H1 2009 H1 2008
Omzet1 536,6 544,5
EBITDA1 25,3 32,1
Bedrijfsresultaat (EBIT)1 12,2 16,7
Nettowinst1 6,1 7,3
Totale nettowinst 8,1 5,2
WPA in 0,37 0,24
1. Betreft aan te houden activiteiten.
Frank De Moor, CEO van Macintosh Retail Group:
"De non-food detailhandel heeft het ook in de eerste 6 maanden van 2009 moeilijk gehad. Wij
hebben er voor gekozen om in die markt vooral te sturen op beheersing van brutomarge en
kosten. Hierdoor zijn we er in geslaagd om het resultaat redelijk op niveau te houden en in
Automotive & Telecom zelfs te laten stijgen. Een andere belangrijke focus lag op
werkkapitaalmanagement en vermindering van de netto financiële schuld. Hierdoor namen onze
financiële lasten sterk af en kwam de nettowinst van de aan te houden activiteiten slechts 1,2
mln lager uit dan in 2008. Met de verkoop van BelCompany België per 30 juni 2009 hebben we
een mooi transactieresultaat gerealiseerd en bovendien een verlieslatende activiteit afgestoten.
Uiteindelijk is de nettowinst over 2009 2,9 mln hoger uitgekomen op 8,1 mln. Gezien de grote
onzekerheid over timing en omvang van het economisch herstel, spreken wij ons op dit moment
niet uit over 2009 als geheel."
- 1 -
Retailmarkt sterk onder druk
Sinds de tweede helft van 2007 daalden zowel het consumentenvertrouwen als de koopbereidheid
in Nederland naar een sterk negatief niveau. In de eerste helft van 2009 bleven deze indicatoren
onveranderd laag. Begin 2009 werden de effecten van het negatieve consumentenvertrouwen
merkbaar in een forse stijging van de spaartegoeden en een daling van de non-food
detailhandelsbestedingen. Volgens het CBS daalden deze in de eerste 6 maanden van 2009 in
Nederland met - 7,1%, met name door een afname van het volume.
De winkels in woninginrichtingartikelen hadden te maken met een zeer sterke daling (- 9,1%
volgens CBS; - 15,4% volgens CBW), onder invloed van een sterke afname van woningverkopen
en verhuizingen. Ook de voor Macintosh Retail Group belangrijke schoenenmarkt liet een daling
zien (- 1,6% volgens GfK). De navigatie- en audiomarkten daalden in Nederland volgens het GfK
met ruim 30% respectievelijk ruim 15%, terwijl de fietsenmarkt een stijging liet zien met 3,8%. In
de Nederlandse telefoniemarkt was sprake van 3% minder verkochte nieuwe abonnementen
oftewel een daling in waarde met 2% (GfK).
Evenals in Nederland was in België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk sprake van moeilijke
economische omstandigheden die zich volgens beschikbare cijfers vertaalden in een terugval van
bestedingen.
Toename aantal winkels met 44 tot 1.263
Het aantal winkels bij de aan te houden activiteiten nam ten opzichte van ultimo juni 2008 toe met
44 als gevolg van expansie in de tweede helft van 2008, vooral door de opening van 33
Telefoonkopen.nl winkels. In de eerste helft van 2009 werden per saldo 8 winkels bij de aan te
houden activiteiten gesloten.
Ultimo H1 2008 Ultimo 2008 Ultimo H1 2009
Living 147 153 150
Fashion 738 738 738
Automotive & Telecom1 334 380 375
Totaal 1.219 1.271 1.263
1. Exclusief de per 30 juni 2009 verkochte activiteiten van BelCompany België (70 winkels).
Omzet van 544,5 mln naar 536,6 mln
Tot en met april ontwikkelde de omzet bij Macintosh Retail Group zich in lijn met dezelfde
periode in het voorafgaande jaar. In de maand mei liet de omzet echter een behoorlijke terugval
zien ten opzichte van de zeer goede maand mei in 2008. Uiteindelijk was in het eerste halfjaar van
2009 sprake van een daling van de omzet bij de aan te houden activiteiten met 7,9 mln tot
536,6 mln. Exclusief een koerseffect van - 8,8 mln vanwege de daling van het Britse pond,
was sprake van een gelijke omzet bij de aan te houden activiteiten.
- 2 -
De omzetontwikkeling van de aan te houden activiteiten was als volgt:
(in mln) H1 2009 H1 2008 % +/-
Living 127,6 132,7 - 3,8%
Fashion 273,0 288,7 - 5,4%1
Automotive & Telecom2 135,9 123,1 + 10,4%
Totaal 536,6 544,5 - 1,4%
1. Exclusief koerseffect: omzetdaling Fashion met 2,5%.
2. Exclusief de per 30 juni 2009 verkochte activiteiten van BelCompany België (omzet: 17,0 mln; 2008: 17,8 mln)
De omzet van de sector Living kwam 5,1 mln lager uit. Kwantum presteerde in Nederland
weliswaar opnieuw beter dan de woningdecoratiemarkt als geheel, maar moest desondanks omzet
inleveren ten opzichte van het uitstekende eerste halfjaar 2008. In België behaalde Kwantum een
hogere omzet. Bij GP Décors in Frankrijk was sprake van een lagere omzet, met name door de
sluiting van 6 winkels in het kader van de uitvoering van het herstelplan.
In de sector Fashion kwam de omzet 15,7 mln lager uit. Dit was voor 8,8 mln een gevolg van
de lagere koers van het Britse pond. De omzet van Brantano in België / Luxemburg, Scapino in
Nederland / België en Nea International lag op het niveau van 2008, terwijl die van Brantano UK
en Hoogenbosch achterbleef bij 2008.
De omzet van de sector Automotive & Telecom steeg met 12,8 mln door een toename bij
BelCompany Nederland, dat ten opzichte van juni 2008 35 nieuwe winkels opende (waarvan 33
van Telefoonkopen.nl in juli 2008). De omzet van Halfords Nederland / België kwam, ondanks
meer omzet in fietsen, lager uit doordat de navigatiemarkt opnieuw behoorlijk in waarde daalde.
Brutomarge en kosten onder controle
In een door dalende bestedingen gekenmerkte non-food retailmarkt was sprake van permanente en
hoge actiedruk. Door een combinatie van actief leveranciersmanagement en een strikt voorraad-
en kortingsbeheer, is Macintosh Retail Group er in geslaagd de procentuele brutomarge op peil te
houden (45,6% t.o.v. 45,9% in 2008).
Door tal van maatregelen gericht op kostenbeheersing, flinke besparingen bij Brantano en een
positief koerseffect, daalden de absolute kosten van 233,4 mln naar 232,4 mln, ondanks
expansiekosten en autonome kostenstijgingen.
Voornamelijk als gevolg van de lagere omzet daalde het bedrijfsresultaat van de aan te houden
activiteiten van 16,7 mln naar 12,2 mln.
De ontwikkeling van het bedrijfsresultaat van de aan te houden activiteiten was als volgt:
(in mln) H1 2009 H1 2008
Living 4,6 9,2
Fashion 3,0 4,0
Automotive & Telecom1 8,0 5,7
Overig2 - 3,4 - 2,2
Totaal 12,2 16,7
1. Exclusief de per 30 juni 2009 verkochte activiteiten van BelCompany België
2 Onder de post "Overig" zijn alle niet rechtstreeks aan de sectoren toewijsbare kosten verantwoord.
- 3 -
De omzetdaling in de sector Living heeft, samen met behoorlijke margedruk, geleid tot een
halvering van het uitstekende bedrijfsresultaat in die sector. Na een reeks van recordjaren had
Kwantum te maken met een flinke terugslag als gevolg van de slechte marktomstandigheden. Het
bedrijfsresultaat van GP Décors ging iets vooruit ten opzichte van de eerste helft van 2008 door
uitvoering van het begin 2009 opgestelde herstelplan.
Het bedrijfsresultaat van de sector Fashion kwam per saldo 1,0 mln lager uit dan in 2008, mede
door autonome kostenstijgingen onder invloed van een stijging van de CAO lonen in Nederland
(+ 4%) en wettelijke loon-indexeringen in België (+ 6%). Schoenendiscounter Scapino was in trek
bij de consument en realiseerde bij een vergelijkbare omzet als in 2008 een hoger
bedrijfsresultaat. De familiewinkels van Brantano, die in het midden van de schoenenmarkt actief
zijn, realiseerden door kostenbesparingen in België/Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk
eveneens een hoger bedrijfsresultaat. De winkels van Hoogenbosch zijn actief in het
marktsegment waar de actiedruk het hoogste was. Het lagere bedrijfsresultaat van Hoogenbosch
als gevolg hiervan deed de stijging bij de andere schoenenformules meer dan volledig teniet.
Bij de aan te houden activiteiten in de sector Automotive & Telecom was sprake van een 2,3
mln hoger bedrijfsresultaat dankzij BelCompany Nederland dat, ondanks kosten van expansie, een
forse stijging realiseerde. Bij Halfords werd de positieve ontwikkeling in de fietsenverkoop
ongedaan gemaakt door prijsdruk in de navigatiemarkt, waardoor sprake was van een licht lager
bedrijfsresultaat dan in de eerste 6 maanden van 2008.
Nettowinst 2,9 mln hoger dan in 2008
De netto schuldpositie verbeterde ten opzichte van ultimo juni 2008 met ruim 97 mln tot 178
mln. Hierdoor en vanwege een lagere rentestand dan in 2008, daalden de financiële lasten met
1,6 mln tot - 4,7 mln. De belastingen kwamen 1,7 mln lager uit dan in de eerste 6 maanden
van 2008.
De lagere financiële lasten en lagere belastingen compenseerden de daling in het bedrijfsresultaat
van de aan te houden activiteiten gedeeltelijk, waardoor de nettowinst van de aan te houden
activiteiten uitkwam op 6,1 mln (2008: 7,3 mln).
De activiteiten van Belcompany België, met uitzondering van 15 Discovery Stores, werden per 30
juni 2009 verkocht aan Telenet. In de halfjaarcijfers over 2008 en 2009 zijn alle op de verkochte
activiteiten betrekking hebbende cijfers gedeconsolideerd en is het netto resultaat gepresenteerd
onder "beëindigde activiteiten". Daar waar in de eerste helft van 2008 nog sprake was van een
nettoverlies van - 2,1 mln, werd in 2009 door BelCompany België een nettowinst van 2,0 mln
gerealiseerd. Deze nettowinst is de resultante van een negatief operationeel bedrijfsresultaat in het
eerste halfjaar van - 1,2 mln (H1 2008: - 2,2 mln), een bruto transactieresultaat van 4,5 mln
en financiële lasten en belastingen.
Als gevolg van bovenstaande effecten kwam de totale nettowinst over het eerste halfjaar van 2009
hoger uit op 8,1 mln ten opzichte van 5,2 mln in 2008.
- 4 -
De ontwikkeling van de nettowinst was als volgt:
(in mln) H1 2009 H1 2008
Nettowinst aan te houden activiteiten 6,1 7,3
Nettowinst beëindigde activiteiten1 2,0 - 2,1
Totale nettowinst 8,1 5,2
WPA in 0,37 0,24
1. Betreft de per 30 juni 2009 verkochte activiteiten van BelCompany België
Cashflow, investeringen, EBITDA en ratio's
Gezien de marktontwikkelingen werd ook in de eerste helft van 2009 strak gestuurd op
werkkapitaal en investeringen. Het werkkapitaal nam af met 51,3 mln en ook de investeringen
in (im)materiële vaste activa kwamen lager uit (2009: 7,3 mln; 2008: 17,1 mln).
De EBITDA (bedrijfsresultaat plus afschrijvingen) kwam in de eerste 6 maanden van 2009 uit op
25,3 mln (2008: 32,1 mln).
De totale cashflow (nettowinst plus afschrijvingen) bedroeg in de eerste helft van 2009 21,6 mln
ten opzichte van 20,6 mln in 2008.
De kredietfaciliteit bedroeg ultimo juni 2009 300 mln. De Net Debt (netto financiële schuld)
nam ten opzichte van ultimo juni 2008 af met ruim 97 mln (35%) tot 178 mln, mede doordat
82% van de aandeelhouders koos voor opname van het dividend in aandelen.
De volgens de met de banken afgesproken definities berekende ratio Net Debt/EBITDA kwam
ultimo juni 2009 uit op 2,49 en bleef daarmee ruim binnen de norm (maximaal 3,0) die door de
kredietverstrekkende banken is gesteld.
De investeringen over geheel 2009 zullen, conform eerdere uitspraak, uitkomen op circa 20 mln.
Balans
Door met name de focus op werkkapitaal, de verkoop van BelCompany België en lagere
investeringen, is het balanstotaal ten opzichte van ultimo juni 2008 46,7 mln lager uitgekomen
op 616,4 mln.
Het eigen vermogen is 22,3 mln hoger uitgekomen op 206,8 mln (ultimo juni 2008 184,5
mln).
Het hogere eigen vermogen in combinatie met het lagere balanstotaal resulteerde in een
solvabiliteit van 33,5% ultimo juni 2009 ten opzichte van 27,8% ultimo juni 2008.
VOORUITZICHTEN 2009
Het is op dit moment onmogelijk te voorspellen welke invloed de ontwikkeling van de economie
en de werkgelegenheid in de komende maanden zal hebben op de consumentenbestedingen in de
voor Macintosh Retail Group belangrijke markten. Hoewel er op dit moment enkele positieve
macro-economische signalen zichtbaar zijn, zien wij de weerslag daarvan niet terug in omzet en
brutomarge bij Macintosh Retail Group in juli en augustus. Wat het totale jaar 2009 betreft zal
- 5 -
veel afhangen van de ontwikkelingen in het vanwege seizoensinvloeden belangrijke vierde
kwartaal.
In deze aanhoudend lastige marktomstandigheden zullen wij onze aandacht vooral blijven richten
op beheersing van brutomarge, kosten en werkkapitaal.
Gezien de grote onzekerheid over timing en omvang van het economisch herstel, achten wij het
op dit moment niet verantwoord om een uitspraak te doen over de omzet- en
resultaatontwikkeling in de tweede helft van 2009.
BESTUURSVERKLARING
Op de halfjaarcijfers is geen accountantscontrole toegepast, De Raad van Bestuur verklaart dat,
voor zover bekend, dit halfjaarbericht 2009, dat is opgesteld volgens IAS 34, een getrouw beeld
geeft van de activa, de passiva, de financiële positie en de winst van Macintosh Retail Group NV
en de gezamenlijke in de consolidatie opgenomen ondernemingen en het halfjaarbericht een
getrouw overzicht geeft van de informatie zoals vereist krachtens art. 5:25d leden 8 en 9 van de
Wet op het Financieel Toezicht per 30 juni 2009.
Maastricht, 27 augustus 2009
Raad van Bestuur Macintosh Retail Group NV
Analistenbijeenkomst en persconferentie
De halfjaarcijfers 2009 worden vandaag toegelicht tijdens een analistenbijeenkomst om 10.00 uur
en een persconferentie om 12.30 uur in het Okura Hotel te Amsterdam.
Dit persbericht is eveneens te lezen op de internetsite van Macintosh Retail Group NV: www.macintosh.nl.
Retail is ons vak. Macintosh Retail Group is een grootschalige non-food retailer, gespecialiseerd in de distributie van
consumentenproducten in de marktsectoren Living, Fashion en Automotive & Telecom. Macintosh Retail Group is actief met
zo'n 1.270 winkels in Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk met een totale verkoopvloeroppervlakte van
zo'n 718.000 m2.
De sector Living bestaat uit circa 150 woonwarenhuizen in Nederland, België en Frankrijk onder de namen Kwantum en GP
Décors.
De sector Fashion wordt gevormd door zo'n 750 schoenenwinkels van Brantano, Dolcis, Invito, Manfield, PRO sport en
Scapino in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Nea International, producent van Push-braces, maakt eveneens deel
uit van de sector Fashion.
In de sector Automotive & Telecom is BelCompany met zo'n 220 winkels, waarvan 30 Telefoonkopen.nl winkels, de grootste
aanbieder van telecomproducten en diensten in Nederland. Halfords is de specialist in fietsen, auto- en fietsaccessoires met
circa 150 winkels in Nederland en België.
- 6 -
---- --
Macintosh Retail Group