UvT Persbericht
Universiteit van Tilburg
27 augustus 2009
Kosten reduceren door groot te blijven
Inaugurele rede over concernstrategie tijdens de crisis
Onder druk van de economische crisis wordt flink gesneden in de bedrijfskosten, met daarbij voorop hoofdkantoor overhead. Ten onrechte, stelt hoogleraar Corporate Strategy Ron Meyer in zijn inaugurele rede op vrijdag 11 september. Hij betoogt dat concerns juist activiteiten moeten centraliseren en de rol van het hoofdkantoor moeten verstevigen, om hiermee de kosten te reduceren, de kwaliteit te verbeteren en een hechtere eenheid te smeden.
Als het aan hoogleraar Ron Meyer ligt, moeten concerns duidelijker aantonen hoe zij waarde toevoegen aan hun bedrijfsonderdelen. Meyer: "Concerns die sterk zijn gegroeid door acquisities hebben vaak nauwelijks de tijd genomen om de nieuwe bedrijfsonderdelen te integreren en het werkelijke synergie potentieel te realiseren. Na jaren van jagen/verzamelen is het geheel nog altijd niet meer dan de som der delen. Snijden in hoofdkantoorkosten leidt dan snel tot een uitholling van het vermogen om synergie te bewerkstelligen. Het hoofdkantoor reduceert zijn rol tot beheerder van een losse portfolio van bedrijfsonderdelen. De kosten van het hoofdkantoor zijn dan laag, maar de toegevoegde waarde ook."
AEX concerns opereren als los zand
In zijn inaugurele rede stelt Meyer dat vele AEX-genoteerde concerns vermomde conglomeraten zijn. "Aan de buitenkant lijken deze concerns op één goed samenwerkend bedrijf. Niets is minder waar. Aan de binnenkant functioneren ze nog altijd als losse conglomeraten, met een minimum aan synergetische dwarsverbanden," licht Meyer toe. "Er zijn duidelijke businessmodellen en strategieën per bedrijfsonderdeel, maar het corporate model en de concernstrategie zijn vaak beperkt uitgewerkt. Dit mag het vakgebied Corporate Strategy zich ook gedeeltelijk aanrekenen, omdat wij nauwelijks bruikbare concepten en inzichten hebben aangereikt waarmee men in de praktijk iets kan."
Prof. dr. Ron Meyer is sinds februari 2009 hoogleraar Corporate Strategy aan de TiasNimbas Business School, gelieerd aan de Universiteit van Tilburg. Hij is tevens directeur van Center for Strategy & Leadership, dat onderzoek en consultancy bedrijft op het gebied van ondernemingstrategie en leiderschap. Daarvoor was hij verbonden aan de Rotterdam School of Management. Hij is co-auteur van de internationaal toonaangevende strategie studieboeken Strategy Synthesis en Strategy - Process, Content, Context.