Gemeente Hoorn

Gemeente Hoorn handelt bezwaarschriften snel af

In 2008 heeft de gemeente Hoorn 207 bezwaarschriften ontvangen. 81 procent van de bezwaarschriften werd binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Een uitstekend resultaat; staat in het jaarverslag van de Hoor- en Adviescommissie Bezwaarschriften vermeld.

Jaarlijks brengt de Hoor- en Adviescommissie Bezwaarschriften een jaarverslag uit over de werkzaamheden in het afgelopen jaar. Uit het jaarverslag 2008 blijkt dat de commissie 154 adviezen heeft uitgebracht over de in totaal 207 ingediende bezwaarschriften. Om tot deze adviezen te komen is 40 keer vergaderd en zijn 86 hoorzittingen gehouden.

Snelle afhandeling
De gemeente Hoorn heeft 81 procent van de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Volgens die termijn moet binnen tien weken een beslissing worden genomen. Deze termijn kan met maximaal vier weken worden verlengd. In vergelijking met andere Nederlandse gemeenten scoort Hoorn goed op de afhandeltermijnen. Hoorn was in 2007 koploper en voorbeeldgemeente in een onderzoek onder 18 middelgrote gemeenten.

Toename
Het aantal ingediende bezwaarschriften is sterk toegenomen in vergelijking met 2007 (121) en 2006 (126). De gemeente heeft meer bezwaren ontvangen over besluiten op een bouwaanvraag. Ook zijn er bezwaren ingediend door personeelsleden over de nieuwe functiewaardering die in 2008 plaatsvond.

Klanttevredenheidsonderzoek
Op verzoek van de Hoor- en Adviescommissie Bezwaarschriften heeft de gemeente Hoorn in 2008 een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder de indieners van bezwaarschriften. Hieruit is een aantal verbeterpunten naar voren gekomen. Zo moeten commissieleden en de vertegenwoordigers van de gemeente meer aandacht besteden aan hun optreden tijdens een hoorzitting: een betere voorbereiding en meer bewustzijn van hun positie. De totstandkoming van een besluit kan duidelijker gemaakt worden. Daarnaast blijft het belangrijk om de termijnen te bewaken. Uit het onderzoek is gebleken dat na de bezwarenprocedure bij verschillende respondenten het vertrouwen in de gemeente is afgenomen. Door het opvolgen van de verbeterpunten hoopt de commissie dat dit verbetert. De Hoor- en Adviescommissie Bezwaarschriften vindt het belangrijk om regelmatig een dergelijk onderzoek te houden.

Pre-mediation
Sinds kort past de gemeente Hoorn pre-mediation toe. Als een inwoner of bedrijf een bezwaar indient, gaat een medewerker van de gemeente Hoorn met hun in gesprek. Samen kijken zij of er een andere manier is dan een juridische procedure om het geschil op te lossen. Ervaringen van andere overheden leren dat door uitleg en overleg in veel gevallen een bezwaar- of klachtenprocedure kan worden voorkomen. Zowel de klanttevredenheid als de arbeidstevredenheid nemen dankzij pre-mediation toe. De gemeente Hoorn wil pre-mediation steeds vaker toepassen.

Onafhankelijk
De Hoor- en Adviescommissie Bezwaarschriften is een onafhankelijk orgaan dat de raad, het college van B en W en de burgemeester adviseert over ingediende bezwaarschriften. De commissie houdt hoorzittingen waarin mensen die een bezwaar hebben ingediend en de vertegenwoordiger van de gemeente een toelichting kunnen geven. De commissie brengt vervolgens een advies uit aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift moet beslissen. Laatste wijziging van deze pagina: 27 augustus 2009