Gemeente Hoorn
Gemeente Hoorn handelt bezwaarschriften snel af
In 2008 heeft de gemeente Hoorn 207 bezwaarschriften ontvangen. 81
procent van de bezwaarschriften werd binnen de wettelijke termijn
afgehandeld. Een uitstekend resultaat; staat in het jaarverslag van de
Hoor- en Adviescommissie Bezwaarschriften vermeld.
Jaarlijks brengt de Hoor- en Adviescommissie Bezwaarschriften een
jaarverslag uit over de werkzaamheden in het afgelopen jaar. Uit het
jaarverslag 2008 blijkt dat de commissie 154 adviezen heeft
uitgebracht over de in totaal 207 ingediende bezwaarschriften. Om tot
deze adviezen te komen is 40 keer vergaderd en zijn 86 hoorzittingen
gehouden.
Snelle afhandeling
De gemeente Hoorn heeft 81 procent van de bezwaarschriften binnen de
wettelijke termijn afgehandeld. Volgens die termijn moet binnen tien
weken een beslissing worden genomen. Deze termijn kan met maximaal
vier weken worden verlengd. In vergelijking met andere Nederlandse
gemeenten scoort Hoorn goed op de afhandeltermijnen. Hoorn was in 2007
koploper en voorbeeldgemeente in een onderzoek onder 18 middelgrote
gemeenten.
Toename
Het aantal ingediende bezwaarschriften is sterk toegenomen in
vergelijking met 2007 (121) en 2006 (126). De gemeente heeft meer
bezwaren ontvangen over besluiten op een bouwaanvraag. Ook zijn er
bezwaren ingediend door personeelsleden over de nieuwe
functiewaardering die in 2008 plaatsvond.
Klanttevredenheidsonderzoek
Op verzoek van de Hoor- en Adviescommissie Bezwaarschriften heeft de
gemeente Hoorn in 2008 een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder de
indieners van bezwaarschriften. Hieruit is een aantal verbeterpunten
naar voren gekomen. Zo moeten commissieleden en de vertegenwoordigers
van de gemeente meer aandacht besteden aan hun optreden tijdens een
hoorzitting: een betere voorbereiding en meer bewustzijn van hun
positie. De totstandkoming van een besluit kan duidelijker gemaakt
worden. Daarnaast blijft het belangrijk om de termijnen te bewaken.
Uit het onderzoek is gebleken dat na de bezwarenprocedure bij
verschillende respondenten het vertrouwen in de gemeente is afgenomen.
Door het opvolgen van de verbeterpunten hoopt de commissie dat dit
verbetert. De Hoor- en Adviescommissie Bezwaarschriften vindt het
belangrijk om regelmatig een dergelijk onderzoek te houden.
Pre-mediation
Sinds kort past de gemeente Hoorn pre-mediation toe. Als een inwoner
of bedrijf een bezwaar indient, gaat een medewerker van de gemeente
Hoorn met hun in gesprek. Samen kijken zij of er een andere manier is
dan een juridische procedure om het geschil op te lossen. Ervaringen
van andere overheden leren dat door uitleg en overleg in veel gevallen
een bezwaar- of klachtenprocedure kan worden voorkomen. Zowel de
klanttevredenheid als de arbeidstevredenheid nemen dankzij
pre-mediation toe. De gemeente Hoorn wil pre-mediation steeds vaker
toepassen.
Onafhankelijk
De Hoor- en Adviescommissie Bezwaarschriften is een onafhankelijk
orgaan dat de raad, het college van B en W en de burgemeester
adviseert over ingediende bezwaarschriften. De commissie houdt
hoorzittingen waarin mensen die een bezwaar hebben ingediend en de
vertegenwoordiger van de gemeente een toelichting kunnen geven. De
commissie brengt vervolgens een advies uit aan het bestuursorgaan dat
op het bezwaarschrift moet beslissen.
Laatste wijziging van deze pagina: 27 augustus 2009