Ministerie van Economische Zaken
Antwoorden op de vragen over het artikel "Toerist geflest met ticket"
27 augustus 2009
Bijgaand zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid De Rouwe (CDA) over
het artikel "Toerist geflest met ticket" (2009Z13553, ingezonden 6 juli 2009).
1
Bent u bekend met het artikel "Toerist geflest met ticket"?1
Antwoord
Ja.
2
Kunt u aangeven in hoeverre er nog op grote schaal sprake is van overtredingen
van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken (OHP), de reclamecode reisaanbiedingen
en de EU-verordening 1008/2008 (verordening inzake gemeenschappelijke regels
voor de exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap) op het punt van
ticketprijzen en dan vooral de bijkomende kosten?
3
Welke maatregelen neemt de toezichthouder Consumentenautoriteit om
handhavend op te treden in deze?
Antwoord 2 en 3
Afhankelijk van de precieze omstandigheden van het geval kan het laat in het
boekingsproces opvoeren van de in het krantenartikel genoemde kosten wel een
overtreding zijn van de regels waarop de Consumentenautoriteit toeziet, met
name de wetgeving aangaande oneerlijke handelspraktijken en de elektronische
handel. De Consumentenautoriteit is sinds 2007 zes keer opgetreden tegen
reisaanbieders die op dit punt de regels niet naleefden. Deze aanbieders hebben
na een waarschuwing van de Consumentenautoriteit hun websites aangepast.
Navraag bij de Reclame Code Commissie leert dat zij momenteel vier zaken met
betrekking tot klachten over de Reclamecode Reisaanbiedingen in behandeling
heeft. De in het krantenartikel gesignaleerde problemen worden echter niet
volledig door de Reclamecode Reisaanbiedingen afgedekt. De code schrijft voor
dat onvermijdbare kosten die per ticket of per persoon moeten worden betaald in
de prijs worden opgenomen. De onvermijdbare kosten waar het artikel over gaat
zijn veelal kosten die per boeking gelden, zoals boekings- en reserveringskosten.
1 De Telegraaf, 22 juni 2009
De Reclamecode Reisaanbiedingen legt op dit punt aan luchtvaartmaatschappijen
en touroperators geen verplichtingen op. De Consumentenautoriteit heeft de bij
de code betrokken partijen gewezen op deze lacune.
Zoals in de brief van de minister van Verkeer en Waterstaat van 3 juli 2009
(Kamerstukken II 2008-2009, 29 665, no. 141) is aangegeven, is de uitvoering
van Verordening 1008/2008 nog niet geheel afgerond. Informatie over het aantal
overtredingen van deze Verordening is op dit moment nog niet beschikbaar.
4
Op welke wijze is de, sinds 1 november 2008, op Nederland rustende verplichting
uit verordening 1008/2008 om zorg te dragen voor afschrikwekkende en
evenredige handhaving bij ticketprijzen, vormgegeven?
Antwoord
Zoals in de brief van de minister van Verkeer en Waterstaat van 3 juli 2009
(Kamerstukken II 2008-2009, 29 665, no. 141) is aangegeven, hebben mijn
ministerie en het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzocht of het toezicht
en de handhaving van de tarieftransparantiebepaling uit Verordening 1008/2008
(artikel 23) het beste bij de Consumentenautoriteit belegd kan worden. Dit mede
vanwege het raakvlak met de Wet Oneerlijke Handelspraktijken, die al door de
Consumentenautoriteit wordt gehandhaafd. Hierover is inmiddels
overeenstemming bereikt en de eerste stappen voor het aanpassen van de
wetgeving, waaronder de Wet handhaving consumentenbescherming, zijn gezet.
5
Is het u bekend dat er nog minstens een lopende zaak is gericht tegen een carrier
op het punt van tickets die na acht maanden nog steeds niet afgerond? Zo ja,
kunt u er zorg voor dragen dat in deze zaak, eventuele andere overtredingen en
de handhaving van verordening 1008/2008 nog voor de zomervakantie helderheid
wordt geboden aan de consument?
Antwoord
Ik ben bekend met de door u bedoelde zaak. Aangezien het betreffende bedrijf in
een andere EU-lidstaat is gevestigd en de Consumentenautoriteit om deze reden
niet bevoegd is handhavend op te treden, heeft zij op grond van Verordening (EG)
Nr. 2006/2004 van het Europees Parlement en de Raad 27 oktober 2004
betreffende samenwerking tussen de nationale instanties die verantwoordelijk zijn
voor handhaving van de wetgeving inzake consumentenbescherming een
handhavingsverzoek ingediend bij haar collega toezichthouder in de
desbetreffende lidstaat. De zaak is bij de collega toezichthouder in behandeling.
Het is momenteel onduidelijk wanneer de collega toezichthouder de zaak zal
afronden. Om deze reden kan ik niet aangeven of deze zomer helderheid over de
zaak aan de consument kan worden geboden. Voor wat betreft de handhaving van
verordening 1008/2008 verwijs ik naar mijn antwoorden op de vragen 3 en 4.
(w.g.) drs. F. Heemskerk
Staatssecretaris van Economische Zaken