VU medisch centrum
Infocentrum heeft waarde bewezen
27 augustus 2009
In het Informatiecentrum liggen de contactbladen van alle oncologische
patiëntenverenigingen ter inzage en is er informatie te vinden over
begeleidingsmogelijkheden. In één jaar tijd hebben meer dan 1000
patiënten en hun familie een bezoek gebracht aan het Informatiecentrum
over kanker van VUmc Cancer Center Amsterdam. Ze kunnen daar
inlichtingen krijgen over de ziekte, behandelingen en natuurlijk is er
ook aandacht voor het veranderd perspectief van de patiënt tijdens en
na behandeling. Het is een extra service naast de medisch inhoudelijke
informatie die zij krijgen van arts en verpleegkundigen. De grote
toeloop bewijst dat er behoefte was aan een dergelijke service.
"De diagnose kanker veroorzaakt een stroomversnelling in iemands
leven. Het valt niet mee om gelijktijdig een behandeling te ondergaan,
proberen de diagnose te accepteren, de eigen omgeving te informeren én
de informatiestroom te verwerken. Daar kunnen we de patiënt en zijn
familie bij ondersteunen", stelt patiëntenvoorlichter Lizan Baudoin.
In het Informatiecentrum is inzage mogelijk in de contactbladen van
alle oncologische patiëntenverenigingen. Verder is er informatie te
vinden over begeleidingsmogelijkheden, inloophuizen, maar ook
praktische informatie over re-integratie, hulpmiddelen en betrouwbare
websites. Er is bovendien regelmatig contact met de afdelingen en
diensten die te maken hebben met oncologische patiënten. Daarmee heeft
het Informatiecentrum ook een brugfunctie gekregen.
"Het afgelopen jaar is er vooral goed geluisterd naar de patiënt en
zijn naaste", legt Baudoin uit. "Wie bezoeken het Informatiecentrum?
Wat wil men weten? Welke onderwerpen komen ter sprake? De nieuwe
website www.VUmc.nl/infokanker verwijst voor de meest gestelde vragen
van patiënt en mantelzorgers naar betrouwbare websites. Het
Informatiecentrum is steeds in ontwikkeling en probeert de patiënt én
naaste een antwoord op maat te geven."
Monique Krinkels
bron: Tracer