VU medisch centrum

Infocentrum heeft waarde bewezen

27 augustus 2009

In het Informatiecentrum liggen de contactbladen van alle oncologische patiëntenverenigingen ter inzage en is er informatie te vinden over begeleidingsmogelijkheden. In één jaar tijd hebben meer dan 1000 patiënten en hun familie een bezoek gebracht aan het Informatiecentrum over kanker van VUmc Cancer Center Amsterdam. Ze kunnen daar inlichtingen krijgen over de ziekte, behandelingen en natuurlijk is er ook aandacht voor het veranderd perspectief van de patiënt tijdens en na behandeling. Het is een extra service naast de medisch inhoudelijke informatie die zij krijgen van arts en verpleegkundigen. De grote toeloop bewijst dat er behoefte was aan een dergelijke service. "De diagnose kanker veroorzaakt een stroomversnelling in iemands leven. Het valt niet mee om gelijktijdig een behandeling te ondergaan, proberen de diagnose te accepteren, de eigen omgeving te informeren én de informatiestroom te verwerken. Daar kunnen we de patiënt en zijn familie bij ondersteunen", stelt patiëntenvoorlichter Lizan Baudoin. In het Informatiecentrum is inzage mogelijk in de contactbladen van alle oncologische patiëntenverenigingen. Verder is er informatie te vinden over begeleidingsmogelijkheden, inloophuizen, maar ook praktische informatie over re-integratie, hulpmiddelen en betrouwbare websites. Er is bovendien regelmatig contact met de afdelingen en diensten die te maken hebben met oncologische patiënten. Daarmee heeft het Informatiecentrum ook een brugfunctie gekregen.

"Het afgelopen jaar is er vooral goed geluisterd naar de patiënt en zijn naaste", legt Baudoin uit. "Wie bezoeken het Informatiecentrum? Wat wil men weten? Welke onderwerpen komen ter sprake? De nieuwe website www.VUmc.nl/infokanker verwijst voor de meest gestelde vragen van patiënt en mantelzorgers naar betrouwbare websites. Het Informatiecentrum is steeds in ontwikkeling en probeert de patiënt én naaste een antwoord op maat te geven."

Monique Krinkels
bron: Tracer