Ingezonden persbericht
Persbericht
Genomineerden BouwKennis Marketing Jaarprijs 2009 bekend
Op vrijdag 21 augustus heeft een vakjury unaniem de genomineerden voor de BouwKennis
Marketing Jaarprijs 2009 bekend gemaakt. Drie finalisten, het concept "Second Bloom" van
Heijmans Vastgoed en Woningbouw, het LIPS Zorgslot van ASSA ABLOY en "Duurzaam naar
elk niveau" van KONE Nederland zullen strijden om de prijs. De winnaar wordt 17 september,
tijdens de BouwKennis Jaarbijeenkomst, bekendgemaakt.
Voor het vijfde achtereenvolgende jaar konden bedrijven uit de gehele kolom meedingen naar de titel
'meest inspirerende marketinginitiatief in de bouw-, vastgoed- en installatiesector'. Uiteindelijk
mochten de tien beste concepten zich bewijzen voor een vakjury. Belangrijke ijkpunten waren de
toegevoegde waarde voor de klant, de probleemstelling en de gemaakte strategische keuzes. Ook
het marketingconcept, de communicatieve uitrol hiervan, gestelde doelen en gerealiseerde resultaten
speelden bij de beoordeling een grote rol.
De drie genomineerde initiatieven bieden ieder op hun eigen manier zowel voordeel voor de klant als
voor de organisatie. Volgens de jury zijn zij bovendien vernieuwend voor dat deel van de bouwsector
waarin zij opereren en is er veel aandacht voor de uitvoering van de concepten. Bijzonder is dat er bij
elk initiatief van de wensen van de klant uitgegaan is. Onderstaand, in willekeurige volgorde, een
omschrijving van de drie concepten:
Heijmans Vastgoed en Woningbouw - Second Bloom
Second Bloom is een woonconcept voor actieve 50-plussers. Een vorm van
medeopdrachtgeverschap, waarbij toekomstige bewoners zelf samen met andere geïnteresseerden,
de architect en Heijmans hun eigen woning én woonomgeving kunnen bepalen. De
marketingcampagne is crossmediaal opgezet, met veel aandacht voor free publicity en online tools.
Onderdeel van de campagne is een interactieve woontest die de toekomstige bewoner op de site kan
invullen. Inmiddels is in Apeldoorn een initiatief opgestart waarvoor geïnteresseerden zich kunnen
inschrijven.
ASSA ABLOY - LIPS Zorgslot
Het LIPS Zorgslot komt tegemoet aan de gecompliceerde eisen die worden gesteld aan deuren en
de bijbehorende sluitsystemen in zorginstellingen. Dankzij de moderne privacyfunctie biedt het slot
zowel medewerkers van de instelling als patiënten de gewenste privacy en bescherming, binnen de
wettelijke veiligheidsnormen. Het Zorgslot is een toonbeeld van de concrete vertaling van de wensen
en behoeften van een specifieke doelgroep. Met haar uitgekiende marketingstrategie richt ASSA
ABLOY zich op een nichemarkt vol groeikansen, terwijl er rekening gehouden wordt met de
mogelijkheid van cross-selling binnen de zorgsector.
KONE Nederland - Duurzaam naar elk niveau
Het marketingconcept 'Duurzaam naar elk niveau' is opgezet om groene en innovatieve producten
van KONE over te brengen op (potentiële) klanten en moet ertoe leiden dat de vraag hiernaar regel
wordt in plaats van uitzondering. KONE heeft de laatste jaren als eerste een aantal innovatieve en
duurzame producten ontwikkeld, en de marketingcampagne richt zich op het vergroten van de
bekendheid van deze KONE producten en benadrukt de toegevoegde waarde voor klanten. KONE
onderscheid zich door de klassieke marketingaanpak te vervangen door zeer doelgerichte online
communicatie en e-marketing. Het concept is gericht op herkenbare, visuele communicatie met een
duidelijke relatie naar de productenportfolio.
Jurering
De drie genomineerden presenteren zich 17 september aan de bezoekers van de Bouwkennis
Jaarbijeenkomst in Theater Castellum in Alphen aan den Rijn. Op deze bijeenkomst vellen de jury en
de bezoekers samen het eindoordeel. In de achtkoppige jury van 2009 zitten:
Michel Kalis (Velux)
Bernard Verburg (Bouwmaat) en tevens voorzitter van de jury
Marie-José Thijssen (Technische Unie)
Geert Segers (Wienerberger)
Paul Brouwer (Grohe)
Peter Fraanje (Bouwend Nederland)
Jan-Paul Schop (USP Marketing Consultancy)
Boudewijn Goedhart (BouwKennis)
BouwKennis Jaarbijeenkomst 2009: Kansen in een veranderende wereld
Tijdens de BouwKennis Jaarbijeenkomst worden u de handvatten aangereikt waarmee u vragen
rondom de toekomst van de bouwketen en de kansen die deze toekomst biedt beantwoord kunnen
worden. Hoe gaat de wereld veranderen, waar moeten we rekening mee houden? Hoe dominant
wordt na de kredietcrisis de milieucrisis en welke invloed heeft dit op de organisatie, het merk en de
productportfolio? De Jaarbijeenkomst staat in 2009 volledig in het teken van kansen in een
veranderende wereld.
Dit jaar organiseert BouwKennis op donderdag 17 september alweer voor de 7de keer de
BouwKennis Jaarbijeenkomst. Het grootste marketing- en kennisevenement voor de bouw-,
vastgoed- en installatiesector dat bezocht wordt door (commercieel) beleidsmakers uit de gehele
kolom. Aanmelden voor de BouwKennis Jaarbijeenkomst kan via
www.bouwkennisjaarbijeenkomst.nl. Voor volledige informatie kunt u bovendien contact opnemen
met Paul Waldekker (010-2066996 of waldekker@bouwkennis.nl).
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De
producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor
meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op
www.bouwkennis.nl.