Gemeente Oost-Gelre


Gemeente Oost Gelre
26 augustus 2009

--Persbericht-

Inwoners trots op Oost Gelre

Inwoners van Oost Gelre zijn over het algemeen trots op hun gemeente. Ze herkennen zich in de unieke kwaliteiten van Oost Gelre. Maar ze vinden ook dat het imago best wat opgepoetst mag worden. Ze zien de gemeentelijke overheid als de trekker van zo'n imagocampagne.

Dat zijn de uitkomsten van een enquête door het burgerpanel. Daarin stelden we ook vragen over de Toekomstvisie 2020. Dat het aantal deelnemers aan de enquête (195) wat lager is dan gewoonlijk wordt misschien verklaard door het feit, dat de enquête wel wat leeswerk vergde.

Toekomstvisie
62% kent de Toekomstvisie 2020 en bijna de helft heeft hem ook gelezen. Ruim tweederde van de ondervraagden (69%) herkent zich in de unieke kwaliteiten van onze gemeente waar het gaat om samenleven, wonen en werken. De slogan "Aangenaam, Oost Gelre", spreekt minder dan de helft aan. Veel vinden hem te bescheiden, niet flitsend genoeg of te algemeen. De voorstanders vinden het een warme (dubbele) boodschap met een prettige uitstraling.

Trots op Oost Gelre
68% is trots op Oost Gelre. Dat komt door de landelijke omgeving (60%), de fiets- en wandelmogelijkheden (56%) en de mentaliteit van de inwoners (51%). Het minst trots zijn ze op de voorzieningen voor sport en recreatie (8%) en het ondernemersklimaat (3%). Woorden die als eerste bij de inwoners opkomen als ze aan Oost Gelre denken zijn rust en ruimte, natuur, gezellig, Lichtenvoorde, Groenlo, Achterhoek en bloemencorso. Als kritiekpunten worden onder andere aangehaald het ontbreken van voldoende overnachtingsmogelijkheden en campings, onvoldoende activiteiten in de zomermaanden en het ontbreken van voorzieningen als een bioscoop en theater.

Activiteiten
De gemeentepagina's worden kennelijk goed gelezen. 69% haalt informatie over activiteiten en evenementen uit de gemeentepagina's (69%) en in z'n algemeenheid uit de Elna/Groenlose Gids (65%). De toeristische trekkers van Oost Gelre zijn de rust, de gezelligheid en de mooie natuur. Toeristische trekpleisters zijn Camping Marveld, Vestingstad Groenlo, de natuur (fietsroutes) en Erve Kots.

Promotie
Als het om promotie van onze gemeente gaat vind 37% vindt dat we dat als Oost Gelre moeten doen. 29% ziet ons als onderdeel van de regio Achterhoek en 17% vindt dat we Lichtenvoorde en Groenlo apart moeten promoten. 62% vindt dat er meer gedaan moet worden aan promotie van Oost Gelre. Bij voorkeur via landelijke en regionale promotie. De gemeente zou hier een voortrekkersrol in moeten vervullen, samen met de VVV.

Bruikbare informatie
De regio Achterhoek onderneemt veel actie in de promotie van de Achterhoek. Via de programmateams Vrijetijdseconomie en Regiomarketing komen zaken als promotie en imago nadrukkelijk aan de orde. In die teams zitten afgevaardigden van de gemeenten. Meer informatie is te vinden op www.regio-achterhoek.nl. Binnen die activiteiten moet elke gemeente haar eigen promotiebeleid opstellen. De resultaten van de Toekomstvisie 2020 en de uitkomsten van het burgerpanel zijn hier goed bruikbaar voor.

Het volledige verslag van het burgerpanel is terug te lezen op het internet: www.oostgelre.nl.