Werkgevers sturen aan op conflict bij ambulance-cao
Minister Klink heeft gisteren bevestigd dat de vakbonden en werkgevers
een maand extra krijgen om tot één ambulance-cao te komen. Toch is het
maar de vraag of dit gaat lukken. De werkgevers lijken aan te sturen
op een conflict door de onderhandelingen voor langere tijd op te
schorten.
Op 1 januari 2011 treedt de nieuwe Wet Ambulance Zorg (WAZ) in
werking. Door deze nieuwe wet krijgt slechts één organisatie per regio
een vergunning om het ambulancevervoer te verzorgen. Nu zijn er in de
grote steden nog publieke en private ambulancediensten actief. Het
huidige ambulancepersoneel wordt na de aanbestedingen alleen
overgenomen door de nieuwe aanbieder, als de werkgevers en werknemers
vóór 1 september tot een cao-akkoord komen.
De minister heeft de onderhandelaars nu een maand langer de tijd
gegeven en de deadline op 1 oktober gesteld. Wordt die deadline niet
gehaald dan voorziet ABVAKABO FNV dat de nieuwe aanbieder niet al het
huidige personeel overneemt, omdat de verplichting daartoe (afspraak
met minister Klink) na 1 oktober vervalt. Daardoor zullen ontslagen
vallen en dreigt kennis en ervaring verloren te gaan. De
arbeidsvoorwaarden voor het personeel verslechteren
hoogstwaarschijnlijk en het is niet onwaarschijnlijk dat wordt gekozen
voor de goedkoopste aanbieder in plaats van de beste aanbieder.
Kortom: het betekent een verslechtering van de ambulancezorg.
De werkgevers lijken de tijdsdruk van de deadline van Klink echter
niet te voelen. Vorige week kondigden ze doodleuk aan het
onderhandelingsoverleg met tien dagen te willen opschorten. Ze sturen
aan op een conflict.
Dat conflict kunnen ze krijgen als de werkgevers niet minimaal aan zes
harde eisen willen voldoen. De eisen, die kaderleden van de drie
bonden dinsdag 25 augustus in een bomvolle zaal hebben geformuleerd,
zijn de minimale voorwaarden om tot een akkoord te kunnen komen. Het
gaat om:
1. Lokale publieke regelingen:
Deze behoren tot de gelaagde structuur van de CAR-UWO. De werkgevers
willen van deze regelingen af, maar dat is voor de bonden
onaanvaardbaar. De belangrijkste lokale regelingen moeten in de nieuwe
cao Ambulance worden geregeld voor iedereen. De rest van de regelingen
moeten worden afgehandeld in een sociaal plan met de huidige
werkgever.
2. Behoud pensioenregeling:
De publieke diensten hebben het ABP als pensioenverzekeraar en de
private diensten PGGM. Dit moet behouden kunnen blijven. Een
alternatief is dat iedereen naar het ABP verhuisd.
3. Werkgarantie:
Iedereen moet door de nieuwe vergunninghouder worden overgenomen.
Daarover zijn de bonden het eens met zowel de werkgevers als de
minister. De werkgevers zijn van mening dat deze garantie niet langer
moet gelden dan 6 maanden. Dat is voor de bonden onacceptabel. Zij
willen een termijn van twee jaar, maar in ieder geval een werkgarantie
voor de duur van de looptijd van de cao.
4. Kostenneutraliteit:
De CAR-UWO is voor ABVAKABO FNV maatgevend. Niet zozeer de letterlijke
teksten, maar wel de materiële rechten. In een akkoord met de
werkgevers op 19 mei hebben we onder andere de overgang van
medewerkers met hun flo-seniorenrechten gegarandeerd. We hebben ook
afgesproken dat de nieuwe cao kostenneutraal is ten opzichte van de
huidige uitgaven. In de onderhandelingen blijkt hierover telkens weer
een verschil van mening te bestaan. Onder kostenneutraliteit verstaan
de bonden dat de nieuwe cao niet meer mag kosten dan wat de sector nu
aan arbeidsvoorwaarden uitgeeft. De CAR-UWO is (inclusief de lokale
afspraken) de duurste, en daar vallen de meeste medewerkers onder. Die
stellen we dus op 100%. De particuliere cao zit ten opzichte van de
car-uwo iets onder de 99%. Het gemiddelde voor de nieuwe cao moet dus
iets boven de 99% liggen. Wij gaan voor de nieuwe cao dus uit van de
CAR-UWO (niet letterlijke teksten, maar materieel) minus een kleine
procent.
5. Ontziemaatregelen:
In de CAR-UWO staat het flo-overgangsrecht en het tweede
loopbaanbeleid voor nieuwkomers omschreven. Deze laatste is nog niet
van de grond gekomen en ook niet populair. In de particuliere cao
kennen staat een overgangsregeling voor medewerkers geboren vóór 1960,
maar niets voor mensen onder die leeftijd. Wij willen voor iedereen
die niet onder het overgangsrecht valt, in plaats van het tweede
loopbaanbeleid, ontziemaatregelen. Dit betekent dat naarmate je ouder
wordt, je minder fysiek en psychisch belast wordt. Op die manier kan
iedereen gezond zijn pensioen halen.
6. Ambtelijke status:
De werkgevers willen af van de ambtelijke status. Wij eisen dat deze
mogelijkheid blijft bestaan voor iedere publieke dienst die de
vergunning binnenhaalt.
ABVAKABO FNV sluit geen akkoord als één of meer van deze punten niet
worden gerealiseerd!
26-08-2009
ABVAKABO FNV