1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VENW/DGM0-2009/7375
Uw kenmerk
Datum 26 augustus 2009 2009Z14041
Onderwerp kamervragen Bijlage(n)
1
Geachte voorzitter,
Hierbij beantwoorden wij de vragen van het lid Cramer over uitgesteld remmen
op regionale spoorlijnen, gesteld 16 juli 2009.
1. Kent u het bericht "Reistijdverkorting op Fries spoorwegnet"?1
1. Ja.
2. Waarom wordt in uw brief van 14 juli 20092 inzake ERTMS bij het
beantwoorden van aanbeveling 32 uit de nota "Slimmer, sneller en zuiniger
op het spoor" door ProRail uitgegaan van vervanging van ATB-NG door ERTMS
level 1 voor het uitgesteld remmen?
2. Zoals aangegeven in mijn brief aan uw Kamer van 22 december 20083 heb
ik aan ProRail gevraagd een kosten-baten-afweging te maken over deze
aanbeveling. In de toelichting van deze aanbeveling staat het volgende:
"In het nu voorliggende ERTMS-implementatieplan is nog geen visie
ontwikkeld voor de nu van ATB-NG voorziene regiolijnen. Dat mag
opmerkelijk genoemd worden, want deze kunnen relatief eenvoudig
gemodificeerd worden naar ERTMS level 1. Hiermee zou tegen aanzienlijk
lagere infrakosten de snelheid op regionale lijnen fors verhoogd kunnen
worden. De meeste rijtijdwinst kan echter geboekt worden doordat het
aanwezige "lighttrain"-materieel met behulp van ATB-Euro of ERTMS Level
1 veel later kan remmen ("uitgesteld remmen"). Dit kan in sommige
gevallen tot 45 seconden rijtijdwinst per station opleveren. Het heeft ook
als voordeel dat daarmee de problemen met goederenlocomotieven en
ATB-NG uit de wereld geholpen kunnen worden..........."
1 Provincie Fryslan, 26 juni 2009,
http://www.fryslan.nl/sjablonen/1/infotype/webpage/view.asp?objectID=29184
2 VenW/DGMo-2009/6054
3 VenW/DGMo-2008/5316
a
Pagina 1 van 3
Op basis van deze toelichting is ProRail uitgegaan van vervanging van ATB-NG
Ons kenmerk
door ERTMS level 1. VENW/DGM0-2009/7375
3. Deelt u de mening dat uitgesteld remmen ook technisch mogelijk is met
ATB-NG, zoals inmiddels ook voorgesteld is aan de provincie Friesland, en dat
dit toepasbaar is op veel meer regionale spoorlijnen?
3. Zoals aangegeven in bijlage 1 van mijn brief aan uw Kamer van 22
december 20084 is uitgesteld remmen in beginsel ook technisch mogelijk met
ATB-NG. Een voorwaarde hiervoor is dat ik op basis van een advies van de
Inspectie Verkeer en Waterstaat toesta dat de ATB-NG-cabineseinen mogen
worden geïnterpreteerd als seinen, zoals bedoeld in artikel 30 lid 1 van de
Regeling spoorverkeer5. De Inspectie Verkeer en Waterstaat verlangt
daarvoor dat de betreffende vervoerder een met ProRail afgestemd
veiligheidsdossier indient. Op dit moment wordt dit op de lijn Gouda - Alphen
toegepast. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft hierover positief
geadviseerd.
4. Bent u, in lijn met aanbeveling 32, bereid alsnog te onderzoeken of uitgesteld
remmen op regionale spoorlijnen met ATB-NG op korte termijn mogelijk kan
worden gemaakt en de Kamer hierover voor de behandeling van de begroting
2010 te informeren?
4. Zoals in het antwoord op vraag 3 aangegeven is het aan de betreffende
vervoerder(s) om samen met ProRail een veiligheidsdossier op te stellen en in
te dienen bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Deze zal dit dan beoordelen.
Tot op heden heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat hiervoor, naast het
baanvak Gouda - Alphen, nog geen andere verzoeken van vervoerders
ontvangen.
5. Kunt u de door u genoemde ProRail-brief over uitgesteld remmen van 11
juni 2009 aan de Kamer doen toekomen?
5. Hier bijgevoegd ontvangt u deze brief van ProRail.
6. Zijn de genoemde recente inzichten over uitgesteld remmen gebaseerd op
de situatie op de regionale spoorlijnen? Zijn hierbij ook de uitkomsten
meegenomen van de Verkenningsstudie Almelo-Mariënberg-Hardenberg, de
Capaciteitsanalyse Leeuwarden-Mantgum en de eindrapportage Lightrailproef
Gouda-Alphen? Klopt het dat uit deze rapportages blijkt dat de rijtijdwinst van
uitgesteld remmen een belangrijke bijdrage levert aan reistijdverkorting?
6. ProRail heeft haar inschattingen mede gebaseerd op de verschillende
studieresultaten bij regionale spoorlijnen. ProRail heeft mij geïnformeerd dat
door toepassing van uitgesteld remmen op de trajecten Almelo-Mariënberg-
Hardenberg en Leeuwarden-Mantgum maar weinig reistijdverkorting is te
realiseren. Zoals in het antwoord op vraag 3 is aangegeven wordt uitgesteld
4 Onder "aanbeveling 32".
5 "De bestuurder zet een door een sein opgedragen snelheidsverlaging in, wanneer het
eerste spoorvoertuig van de trein dit sein bereikt heeft."
Pagina 2 van 3
Ons kenmerk
remmen wel toegepast op het traject Gouda - Alphen. Volgens ProRail VENW/DGM0-2009/7375
bedraagt de reistijdverkorting hierdoor enkele tot tientallen seconden per
haltering en maximaal 1 minuut op het gehele traject tussen Gouda en
Alphen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN DE STAATSSECRETARIS VAN
VERKEER EN WATERSTAAT, VERKEER EN WATERSTAAT
ir. Camiel Eurlings J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat