Gemeente Almere

Project tegen spijbelen succesvol

26-08-2009 | Start: 11:15 | Eind: 11:30

In het schooljaar 2008-2009 hebben de vmbo-scholen Baken Stad College en Buitenhout College meegewerkt aan een project dat verzuim onder leerlingen terug moet dringen. Met succes, want het spijbelen onder de leerlingen van de scholen is afgenomen. Om de scholen te bedanken voor hun medewerking aan het project, biedt wethouder van Onderwijs Martine Visser hen op woensdag 26 augustus een presentje aan.

In het pilotproject waar de beide scholen aan hebben meegewerkt registreren leerkrachten met behulp van een speciaal registratiesysteem al tijdens de les welke leerlingen absent zijn. Deze gegevens worden met speciale software centraal opgeslagen. Op deze manier kan er direct contact worden gelegd met de ouders op het moment dat leerlingen spijbelen. De ouders en leerlingen zijn over dit pilotproject ingelicht voordat het van start ging. De resultaten zijn gunstig: het spijbelen is afgenomen, er is meer rust op school en de ouders zijn meer betrokken.

Taskforce Voortijdig Schoolverlaten
Het pilotproject om spijbelen terug te dringen maakt onderdeel uit van een groter plan om het voortijdig schoolverlaten in Almere aan te pakken. De Taskforce Voortijdig Schoolverlaten heeft hierover in mei 2008 een rapport met aanbevelingen uitgebracht. Het centrale uitgangspunt in de aanpak van vroegtijdig schoolverlaten is `Ertoe doen'. Het hebben van een sociale binding met de omgeving is één van de belangrijkste beschermende factoren tegen vroegtijdig schoolverlaten.

In opdracht van de Stuurgroep Startkwalificatie (bestaande uit de gemeente Almere, het Centrum voor Werk en Inkomen en ROC Flevoland) voert de Taskforce tussen augustus 2008 en december 2010 de vijf punten - de zogenaamde winstpakkers - uit die naar verwachting het meest succesvol zijn. De resultaten van deze winstpakkers in de periode tot mei 2009 zijn beschreven in een tussenrapportage. De vijf winstpakkers sluiten aan bij het uitgangspunt `Ertoe doen' en gaan over:


* Verzuimbeleid;

* Zorgaanbod in het onderwijs;

* De overgang vmbo-mbo-arbeidsmarkt;

* Zorgstructuren;

* Resultaatafspraken.