Gemeente Zwolle

Parkeergarage Diezerpoort krijgt nieuwe entree

Datum uitgave persbericht: 08/25/2009

Deze week wordt een begin gemaakt met de realisatie van een nieuwe entree voor gebruikers van de parkeergarage Diezerpoort op de hoek van de Van Wevelinkhovenstraat en Burgemeester Drijbersingel. De nieuwe voetgangersentree zal bestaan uit een inpandige wacht- en betaalruimte en een tweetal liften die aan de buitenzijde van het pand komen. De oplevering zal naar verwachting eind 2009 zijn.

Met het realiseren van een nieuwe entree hoopt de gemeente dat de parkeergarage beter benut wordt. Van de zeshonderd parkeerplaatsen worden er op zaterdagen - het drukste moment van de week - gemiddeld tweehonderd gebruikt. In de Parkeernota van de gemeente Zwolle is afgesproken om actie te ondernemen om de parkeergarage vol te krijgen, zodat andere parkeergarages in de binnenstad worden ontlast.

Parkeergarage beter bereikbaar voor voetgangers

Op dit moment is de parkeergarage buiten de openingstijden van het winkelcentrum slecht bereikbaar voor voetgangers. Met de nieuwe entree is dit verleden tijd. Via een statige, maar vooral ook veilige entree is het straks mogelijk om buiten de winkels om de parkeergarage te betreden. Als in de toekomst ook de brug over de Achtergracht wordt gerealiseerd ontstaat bovendien een korte route naar theater De Spiegel en de binnenstad. Om de parkeergarage herkenbaar te maken als parkeergarage voor het theater, is nadrukkelijk aansluiting gezocht bij de architectuur van het theater. In de entree worden dezelfde materialen gebruikt als rond de entrees van het theater.

Realisatie en toegankelijkheid

De uitvoering van het werk is maandag 24 augustus begonnen. Tijdens de werkzaamheden blijven de winkels en de parkeergarage normaal toegankelijk. In verband met de bouwwerkzaamheden wordt het voetpad langs het gebouw aan de Van Wevelinkhovenstraat geheel afgesloten. Voetgangers die vanaf de Burgemeester Drijbersingel in de richting van de Van Wevelinkhovenstraat lopen en vice versa worden met borden omgeleid.

Bron: afdeling Communicatie
Datum van 25-08-2009 tot 24-09-2009