Cliënten geven uitvoering van individuele voorzieningen Wmo in 2008 een
ruime voldoende
Datum uitgave persbericht: 08/25/2009
Cliënten geven de uitvoering van de individuele voorzieningen van de
Wet maatschappelijke ondersteuning in 2008 een ruime voldoende. Deze
uitkomst is vergelijkbaar met de overwegend positieve uitkomsten van
de klanttevredenheidmeting in 2007. Dit blijkt uit het landelijke
Benchmarkonderzoek van Adviesbureau SGBO. De kwartaalcijfers van het
Meldpunt Wmo in 2008 bevestigen het overwegend positieve beeld over
het Zwolse voorzieningenbeleid.
De gemeente Zwolle heeft voor het verzamelen van informatie over de
klanttevredenheid in 2008 (evenals in 2007) gekozen voor de vorm van
een benchmarkonderzoek. In het onderzoek is een resultatenvergelijking
gemaakt met de gemiddelde scores van 236 deelnemende gemeenten, de
zogenaamde referentiegroep. Er zijn 998 vragenlijsten verzonden en 430
teruggezonden. Als tweede indicator van de klanttevredenheid is er het
Meldpunt Wmo, een instrument van Zorgbelang Overijssel. Het doel van
het meldpunt is de kwaliteit van de dienstverlening van de individuele
voorzieningen te verbeteren, elke melding wordt als een advies
beschouwd.
Benchmark
De benchmark wijst uit dat deelnemers de aanvraagprocedure een ruime
zeven geven. Dit geldt ook voor cliënten waarvan de aanvraag is
toegekend. Minder tevreden zijn de deelnemers over de wachttijd tot
levering van de voorziening. Ook over de hulp bij het huishouden en de
keuzemogelijkheden tussen de aanbieders zijn cliënten zeer tevreden.
Deelnemers zijn het minst positief over het collectief vervoer in
vergelijking met de andere voorzieningen, zoals de individuele
vervoersvoorzieningen (een rolstoel of scootmobiel).
Inmiddels zijn er initiatieven gestart om de kwaliteit van het
collectief vervoer te verbeteren. Zo heeft een extern onderzoek (via
Mobycon) plaatsgevonden voor de verbetering van de kwaliteit van het
Wmo-vervoer in Zwolle. De resultaten van dit onderzoek worden
binnenkort aan het college en de gemeenteraad bekendgemaakt. Daarnaast
wordt een vervoersraad op 24 september 2009 geïnstalleerd om alle
betrokken organisaties bij het collectief vervoer (vervoerders,
gemeente, provincie, zorginstelling, zorgverzekeraar en
cliëntenorganisaties) via een platform gezamenlijk te laten werken aan
structurele knelpunten. Ten slotte zal in 2010 een nieuwe aanbesteding
van het collectief vervoer plaatsvinden.
Mantelzorg
Nieuw ten opzichte van het tevredenheidonderzoek in 2007 zijn
specifieke vragen over mantelzorg. In Zwolle is er vooral behoefte aan
materiële en financiële steun. Als het gaat om het gebruik van
ondersteuningsvormen (materieel/financieel, informatie en advies,
praktische ondersteuning, arbeid en zorg) dan maakt 15% wel eens
gebruik van deze hulp. Over de geboden ondersteuning is iedereen
tevreden. Meer dan een kwart van de mantelzorgers geeft aan zich wel
eens oververmoeid te voelen
Effecten voorzieningenbeleid 2008
Bij bijna alle deelnemers voldoet de ondersteuning door de gemeente
Zwolle ook aan de behoefte en zijn zij van mening dat die
ondersteuning bijdraagt aan het zelfstandig wonen en/of meedoen aan de
maatschappij.
Wmo Meldpunt
Over 2008 zijn in totaal 126 meldingen binnengekomen. In 2007 waren
dat 96 meldingen, dat wil zeggen van het tweede (start) tot en met het
vierde kwartaal. In verhouding is het aantal meldingen dus ongeveer
gelijk gebleven. De meeste meldingen betroffen onduidelijke informatie
of ontevredenheid over het persoonsgebonden budget en (de hoogte van)
de eigen bijdrage voor hulp bij het huishouden. Over de kwaliteit van
de voorzieningen, voornamelijk hulp bij het huishouden, kwamen er
meldingen binnen die verband hielden met de veelvuldige wisselingen en
de vervangingen van de vaste hulp en de telefonische bereikbaarheid
van de zorgaanbieders.
Bron: afdeling Communicatie
Datum van 25-08-2009 tot 24-09-2009
Gemeente Zwolle