Gemeente Utrecht

2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
86 Vragen van mevrouw B. Dibi
(ingekomen 9 juli 2009
en antwoorden door het college verzonden op 25 augustus 2009)

Schriftelijke vragen over het 3-generatiecentrum Kanaleneiland

De PvdA fractie heeft enige tijd geleden gesprekken gehad met bestuursleden van het drie-generatiecentrum in Kanaleneiland en wijkbewoners.

Uit deze gesprekken kwam naar voren dat er veel ontevredenheid is over de gang van zaken bij het drie-generatiecentrum aan de Bernadottelaan, het voormalig Bernadottecentrum. Bewoners gaven aan dat ze niet betrokken worden bij het centrum terwijl wel afgesproken is dat het centrum uiteindelijk in zelfbeheer zal worden genomen door bewoners van de wijk. Ook geven zij aan dat er weinig wordt samengewerkt met andere organisaties die actief zijn in Kanaleneiland.

In de mail van 9 juli (die door een grote groep bewoners is gestuurd) geven de bewoners ook weer duidelijk aan dat ze niet gelukkig zijn met de situatie. Het vooropgezette doel was dat bewoners actief betrokken zouden worden bij het reilen en zeilen van het drie-generatiecentrum, maar volgens de bewoners is dit in de praktijk niet het geval geweest. Zo zouden zij geen enkel zicht hebben gekregen op de financiële situatie en niet betrokken zijn bij organisatorische zaken. De PvdA heeft begrepen dat het voltallige bestuur inmiddels is opgestapt.

Kanaleneiland is een wijk met veel uitdagingen. Het is niet voor niets dat er in deze Krachtwijk veel geïnvesteerd wordt, iets dat de PvdA een goede zaak vindt. Het is echter wel zaak dat dit geld goed terecht komt en besteed wordt. Als er afspraken zijn gemaakt over de manier waarop bewoners betrokken worden, moeten deze worden nageleefd. Ditzelfde geldt voor afspraken die zijn gemaakt over de doelstellingen die afgesproken zijn.

De PvdA hecht er aan dat bewoners die betrokken zijn bij hun wijk en zich actief (willen) inzetten voor die wijk, positief gewaardeerd worden en dat van hun inzet optimaal gebruik wordt gemaakt.

De PvdA fractie maakt zich zorgen over de problemen die zijn ontstaan en deze leiden voor ons daarom tot de volgende vragen:


1. Is het college bekend met de problemen in het drie-generatiecentrum? Zo ja, welke acties worden of zijn ondernomen om de situatie op te lossen?

Middels een mail van 9 juli 2009 is het college geïnformeerd over de problemen bij het 3- generatiecentrum. De mail was ondertekend door verschillende bewoners van Zuidwest en ex bestuursleden van het centrum. De acties die ondernomen zijn: het aftredende bestuur heeft contact met de wijkmanager gezocht om een oplossing te vinden voor de bestuurlijke en financiële problemen. Daarbij is gepleit voor het behoud van het centrum en een doorstart van het principe van het zelfbestuur. Of dat kan dan wel wenselijk is met behoud van de oorspronkelijke doelstelling en ambitie is nog onderwerp van verdere discussie. Geconstateerd mag worden dat de oorspronkelijke doelstellingen van het centrum lang niet allemaal goed uit de verf gekomen zijn . Er vinden wel succesvolle activiteiten in het centrum plaats, zoals het van Harte Resto. De vrijwilligersgroep van 3-generatiecentrum is na een enthousiaste beginperiode kleiner geworden, het vrijwilligersbestuur i.o. bestaat nog slechts uit 3 vrouwen en is inmiddels opgestapt.


2. Kan het college aangeven wie de regie heeft in de wijk Kanaleneiland als het gaat om het Wijkactieplan (WAP)? Bent u bereid om naar aanleiding van de noodkreet van veel bewoners te gaan praten om te bekijken of en hoe het mogelijk zou zijn om het betreffende centrum in zelfbeheer terug te geven aan de wijkbewoners?

De regie en aansturing van de afzonderlijke wijkactieplannen ligt bij de wijkmanagers. In de wijk is een programmateam dat, onder leiding van de wijkmanager, verantwoordelijk is voor het opstellen van het wijkactieplan.

In overleg met de partners van het Wijkactieplan Kanaleneiland spant de wijkmanager zich in voor een zorgvuldige discussie over de toekomst van het centrum. Mitros en Doenja hebben de handen ineengeslagen en in overleg met de wijkmanager alle betrokkenen uitgenodigd voor een bezinningsbijeenkomst eind augustus 2009. Daar staat de koers van het centrum, een evt. doorstart van het bestuur en het vinden van mogelijke alternatieve financieringsbronnen centraal. Doenja en Mitros hebben daarbij aangekondigd het centrum tot het eind van het jaar "in de lucht" te willen houden. Komend half jaar is dus cruciaal om een nieuw plan te maken, het eens te worden over de koers van het centrum, een evt. nieuw krachtig bestuur te benoemen en draagvlak/financiën te vinden voor de verdere exploitatie van het centrum.


3. Kan het college aangeven of het centrum financiële steun ontvangt van de gemeente? Zo ja kunt u aangeven hoeveel deze steun of subsidie bedraagt en welke eisen aan deze subsidie verbonden zijn?

In het verleden is een rijkssubsidie verworven (VROM: Ruimte voor Contact). Deze subsidie loopt in oktober 2009 tot een einde. Volgens de regels van VROM wordt er gerapporteerd. Naast de subsidie van VROM zijn er ondersteunende financieringsbronnen: Mitros (halvering van de huur), Portaal (2 x 10.000,=) voor het opvoedbureau en een eenmalige bijdrage in 2007 uit het ISV van DMO (40.430). Doenja dienstverlening wordt door DMO gesubsidieerd voor uitvoering van het Welzijnswerk. Echter t.a.v. het 3-generatiecentrum functioneert Doenja als administratiekantoor, heeft er een projectmedewerker gedetacheerd maar heeft geen inhoudelijke bemoeienis. De feitelijke sturing van het centrum lag in handen van een zelfstandig bestuur io.


4. Kan het college aangeven welke subsidies het centrum nog meer ontvangt buiten de gemeente om?

Zie vraag 3.


5. Welke rol heeft de gebiedsmanager in deze situatie?

In overleg met de partners(corporaties, acountmanagers gemeentelijke diensten oa. DMO) in het Wijk Actie Plan Kanaleneiland spant de wijkmanager zich in voor een zorgvuldige discussie over de toekomst van het centrum. De gebiedsmanager/wijkmanager is dus volop betrokken.


6. Wilt u ons uiterlijk na het zomerreces informeren over de stand van zaken en acties die u gaat ondernemen om deze situatie op te lossen?

Op dit moment lopen er allerlei acties om de situatie op te lossen. Rapportage over het vervolg volgt in oktober.

---- --